welke documenten bij aankoop boot?

welke documenten bij aankoop boot?

Berichtdoor adventure1 » 24 Mrt 2012, 14:13

Een Oostenrijkse kennis had mij deze week gevraagd of ik hier in Nederland langs een Nederlandse jachtmakelaar wilde rijden om een boot te bezien die daar in de verkoop lag. Het ging hem voornamelijk om de papieren die bij de boot behoren en waar hij, door het taalprobleem, niet goed uit kwam met de makelaar.
Ik heb de boot gezien, een amerikaanse sportboot van het bouwjaar 2005, die was door de voomalige eigenaar (volgens de makelaar) zelf geinporteerd.
Ik heb gevraagd naar de papieren die bij de boot horen en kreeg een hoop gebruiksaanwijzingen van de aanwezige apparatuur te zien. Op mijn vraag naar de CE markering liet de makelaar mij een instructieboek zien, daarop stond dat de boot een CE markering had, dat was volgens hem voldoende.
Ik heb naar een origineel certificaat gevraagd, dat was volgens de makelaar het instructieboek, meer zou er niet nodig zijn volgens de wet.

Verder heb ik naar een verklaring gevraagd waaruit blijkt dat de BTW is betaald, die was er niet maar de makelaar zou bereid zijn een verklaring te schrijven waarin zou komen te staan dat de BTW betaald was.
Ik heb naar een douane verklaring gevraagd, die was er niet en was volgens de makelaar niet nodig.

Volgens mij klopt het verhaal van de makelaar niet, volgens mij moet er toch (vanaf 1998?) altijd een origineel CE certificaat zijn (ook al is de boot geimporteerd) en moet er een douane verklaring zijn?

Graag de mening van de deskundigen.

O ja, het gaat me in dit verhaal alleen over de documenten, de technische staat van de boot laat ik verder buiten beschouwing.
adventure1
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 29 Dec 2011, 16:55
ligplaats:
info:

Re: welke documenten bij aankoop boot?

Berichtdoor henkvd » 24 Mrt 2012, 15:24

Bij import van uit de US moest de boot al voldoen aan CE, er zal dus een HIN of CIN code plaatje op de boot aangebracht moeten zijn icm een werfplaatje waar het CE merk opstaat.

Voor de BTW zal het met een nota bij aankoop geen probleem meer zijn, daar zal de BTW gewoon opstaan.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: welke documenten bij aankoop boot?

Berichtdoor Popeye » 24 Mrt 2012, 20:50

Ik ben geen deskundige maar zou toch even bij de douane informeren. Toen ik met mijn boot voor de eerste keer naar Frankrijk ging heb ik bij de douane indertijd een "verklaring voor een plezievaartuig" aangevraagd omdat ik de boot zelf gemaakt had en dus geen faktuur met BTW kon overleggen. Dat is bij deze boot natuurlijk niet aan de orde, maar ik zou voor de zekerheid even vragen omdat er verder geen bewijs is dat de boot ingevoerd is en er BTW afgedragen of verrekend is bij invoer.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: welke documenten bij aankoop boot?

Berichtdoor vuuren1 » 24 Mrt 2012, 22:55

Je bent al goed bezig en een gemiddelde makelaar weet meestal weinig of niks van CE.

Vanaf juli 2008 moet er bij een pleziervaartuig (ik beperk het verhaal tot vaartuigen kleiner dan 12 meter lengte) een CE verklaring van overeenstemming zijn, een gebruikershandleiding zijn (volgens de normen en ook als zodanig verklaard met vermelding van de geldende en toegepaste ISO normen), een plaatje van de bouwer met o.a. het CE logo, de maximale belasting en het maximale aantal personen.
Dan moet de (toen nog) HIN code 1 maal zichtbaar en een 1 maal verborgen in het casco zijn aangebracht (die plaats staat in de gebruikershandleiding vermeld).

Een vracht gebruiksaanwijzingen + een gebruikershandleiding is normaal maar m.i. onvoldoende om risicoloos te exporteren.
Ook het BTW verhaal zou ik vooraf duidelijk willen hebben en daar de douane voor benaderen.

Deze reactie kan overigens niet volledig zijn omdat er te vaak wordt gerommeld met de CE eisen en de betreffende boot inclusief de papieren getoetst moet worden aan de exporteisen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten