Welk mes om bij een calamiteit landvast door te snijden?

Re: Welk mes om bij een calamiteit landvast door te snijden?

Berichtdoor quichot » 10 Feb 2018, 09:58

Amersfow schreef:Eumm, hoe dom kun je zijn je boot in een sluis op te hangen??? Altijd slippend vastmaken.

Jôh! Nee écht? Had ik dat maar eerder geweten. De beste stuurlui staan aan wal hoor! :mrgreen:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Welk mes om bij een calamiteit landvast door te snijden?

Berichtdoor Klaver vier » 10 Feb 2018, 10:22

Amersfow je gaat er van uit dat de lijn dan ook slipt,maar helaas is dat niet altijd het geval
Wij lagen in de sluis bij Blokzijl en ik was lekker aan het praten met iemand op de kant terwijl wij zakten,toen had ik niet in de gaten dat de lijn tussen de stenen in de uitgesleten voeg bleef hangen,gelukkig kreeg ik hem snel los ( zonder mes)
Maar een mes is geen overbodige luxe,ik heb er al vaker 1 zien hangen of bijna hangen.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Welk mes om bij een calamiteit landvast door te snijden?

Berichtdoor kajoe » 10 Feb 2018, 12:31

ja met mijn bootje nu heb ik nog geen last van hangen o.i.d. gehad maar dat komt dat wij er bij blijven even een slag om de pen en vasthouden .
maar voorheen ging het wel wat anders ,bij de grote jongens even een onderslag op de achterste bolder dan op no 2 drie tot 5 slagen en als je stil lag een liggende halve steek dus Absolut niet om de pen .
als er vele meters omlaag werd gegaan was het meestal ook eerst een onderslag en dan op bolder 2 en 3 achtslagen dit vaak 4-6 keer ,zoiets wat op de zeevaart gebruikelijk is ,loopt nooit klem .
dit dan met kunststof touwtjes meestal 2.5 duim tot 3.5 duim ,met staaldraden was het best zwaar werken meestal 18 mm tot 24 mm maar als je daar bleef hangen en de zaak knalde was het niet zo gevaarlijk als kunststof het brak en viel recht naar beneden ,en heel soms draaide er wat tieren los wat el weer ellende kon veroorzaken .
dit moest bv ook als je op de rijn een voorspan boot er voor kreeg altijd 8 slagen dit dan 6-10 keer en het loze eind werd een beetje vast gezet met een stukje touw ,wat er ook gebeurde je kon die 8 slagen er altijd af gooien op een klein afstandje meestal vlogen de laatste 3 slagen er vanzelf af .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Vorige

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten