Welk mes om bij een calamiteit landvast door te snijden?

Welk mes om bij een calamiteit landvast door te snijden?

Berichtdoor Yep » 08 Jan 2018, 21:53

We willen een paar 'echte' messen aanschaffen om in geval van een calamiteit een landvast te kunnen doorsnijden.
We hebben landvasten van 16 mm. doorsnede.
Het WWW staat vergeven van messen.
Maar wat is een geschikt mes hiervoor?
Alvast dank!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Welk mes om bij een calamiteit landvast door te snijden?

Berichtdoor Marie Christina » 08 Jan 2018, 22:13

Beetje flauw antwoord, maar wel serieus bedoeld: een scherp mes.
Beetje stevig.
Voor de rest....
Sky is the limit.
Sommigen hebben een vleesmes hangen.
Kan.
Zakmes.
Kan
Dolk.
Kan
Steak mes.
Kan.

Zeg het maar.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Welk mes om bij een calamiteit landvast door te snijden?

Berichtdoor esmeralda » 08 Jan 2018, 22:21

Matrozenmes met een lusje om de pols.
Dat is het.
esmeralda
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 01 Feb 2012, 16:19
ligplaats:
info:

Re: Welk mes om bij een calamiteit landvast door te snijden?

Berichtdoor henkvd » 08 Jan 2018, 22:51

Zolang de boel niet besnijdt is losgooien de snelste manier, verder zeker als het nat is hele goede ervaringen met een goedkoop diepvries mes, wel uitkijken voor je vingers.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Welk mes om bij een calamiteit landvast door te snijden?

Berichtdoor Amersfow » 08 Jan 2018, 23:25

Zie rechts op de foto; een mes met houder vast gemonteerd naast de stuurstand, dat scheelt zoeken. https://photos.app.goo.gl/ySRyeVcw4z8JHyMm2
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Welk mes om bij een calamiteit landvast door te snijden?

Berichtdoor kajoe » 09 Jan 2018, 10:24

als je blijft hangen is ieder mes welkom . zelf had ik voorheen altijd een Stanley mes bij de hand en onder de bolderkast een scherpe bijl voor en achter gelukkig nooit gebruikt om dat wij vaak in de sluizen geen halve steek op de pen of de bolder legden als we korte eindjes hadden staan ,nu doen de vrouw en ik het bijna hetzelfde hoe dan ook moet je in de sluizen altijd bij de tijd blijven .ten zij drijvende bolders ,maar ook die kunnen blijven hangen .
ik heb hele mooie dingen gezien maar voor de betrokkenen beslist niet mooi ,wat toen opviel is dat men snel n paniek raakt ,gebeurd zoiets en heb je marifoon brul dan naar de bedienaar ,meestal stopt hij direct het proces en laat weer water in de kolk ,
dit gebeurde een keer in Lith waar een jachtje bijna uit het water kwam ,dan helpt doorsnijden ook niet meer omdat de hele zaak naar de donder gaat met kans op verwondingen door slaande touwen .
de schipper van een kempenaar die voorin lag en het zag riep de sluis meester wn op een beetje rotzooi op het jachtje na is alles nog goed gekomen .
naderhand vertelde de man dat hij even onderin wat moest doen ,en had de sirene die het schutten aankondigde niet gehoord .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Welk mes om bij een calamiteit landvast door te snijden?

Berichtdoor quichot » 09 Jan 2018, 10:36

Hoeft niet een speciaal mes te zijn. ieder mes voldoet, als het maar scherp is.
Ik heb er een Opinel voor in de stuurhut hangen. En die heb ik de afgelopen 40 jaar inderdaad een paar keer moeten gebruiken. De draad staat bij hangen zo verschrikkelijk strak, dat je er met relatief licht snijden al doorheen vliegt. De laatste twijntjes breken vanzelf onder het gewicht.
Snij zo kort mogelijk naast de splits waarmee de lus sluit. Dan blijft de schade beperkt tot een centimeter of dertig van je dure tros. Blijf kalm en tob er niet teveel over. Kan echt de beste gebeuren. ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Welk mes om bij een calamiteit landvast door te snijden?

Berichtdoor pleysant » 09 Jan 2018, 11:01

Heb een goed mes altijd als ik los ga op een vaste plek in de bridge liggen,blind kunnen pakken,
een keer nodig gehad toen de lijn klem kwam te zitten tussen trapje en rommelige muur.(France)
O ja dicht bij de strop afsnijden,minste verlies!

Vrg,Ed
pleysant
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 23:10
Woonplaats: DenHaag
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Welk mes om bij een calamiteit landvast door te snijden?

Berichtdoor kajoe » 09 Jan 2018, 15:01

wat wel kan helpen om de goede kant door te snijden is aan de kant waar men de splits in de doorgaande lijn gesplitst heeft een anders gekleurd draadje te draaien ,scheelt weer een meter touw ,
wij werkten vroeger op de rijn vaart met staaldraad meestal 18 ,22 en 28 mm ,en een nood 32 mm draad voor op stroom als je voor hoogwater kwam te liggen en als die gingen had je wel even wat splits werk te doen ,ook veel met 3.5 duim dikke gevlochten polypropyleen touw .
en ja met staaldraad had je de minste ellende ook als het brak het sloeg je niet om de oren met een gigantische klap maar viel recht naar beneden neer ,alleen oppassen voor de los springen de tieren .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Welk mes om bij een calamiteit landvast door te snijden?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 09 Jan 2018, 16:33

Ik heb een keer een lijn door moeten snijden bij het afschutten in een sluis in Belgie:
Deze lag om de bolder en stond even niet op te letten en toen klemde die zich vast

Als de so... het broodmes uit de keukenla en doordat er inmiddels behoorlijke spanning op stond, was 1 haal voldoende om de zaak op te lossen.

Op basis van deze enige (en ik hoop dat dat zo blijft): Hoe langer het lemmet, hoe beter want dan kun de zaak met een haal doorhalen.
Of het feit dat het een broodmes was (met kartels) heeft meegeholpen, durf ik niet te zeggen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten