gecombineerde boordverlichting

Re: gecombineerde boordverlichting

Berichtdoor Arthur » 04 Okt 2017, 11:55

Bestaat niet zoiets als stuur en bakboord lichten die gevoed worden door een oplaadbare kleine accu, batterij of met een klein piepklein zonnepaneeltje zoals bij tuinverlichting met een ledlampje, "zo vaak gebruik je de lichten toch niet" het voordeel is je kunt ze overal plaatsen, of de kabel met wat gepriegel binnen naar boven verleggen kun je de lichten net onder de overstekende dakrand plaatsen, stoot je ook je knieën niet meer.

Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: gecombineerde boordverlichting

Berichtdoor helenakruiser » 04 Okt 2017, 12:05

[quote="Arthur"][color=#0000FF]Bestaat niet zoiets als stuur en bakboord lichten die gevoed worden door een oplaadbare kleine accu, batterij of met een klein piepklein zonnepaneeltje zoals bij tuinverlichting met een ledlampje, "zo vaak gebruik je de lichten toch niet" het voordeel is je kunt ze overal plaatsen, of de kabel met wat gepriegel binnen naar boven verleggen kun je de lichten net onder de overstekende dakrand plaatsen, stoot je ook je knieën niet meer.

Jazeker bestaan die , je kunt ze ook zelf maken zoals ik heb gedaan , solide zuignap genomen en daar een lampje op gefabriekt , op een blokbatterij doe je er jaren mee, een avondje solderen en klaar ben je . Ik zal binnenkort een foto plaatsen

Vriendelijke groet
helenakruiser
 
Berichten: 218
Geregistreerd: 31 Dec 2013, 12:35
Woonplaats: Amstenrade
ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575

Re: gecombineerde boordverlichting

Berichtdoor R.C.Grootveld » 04 Okt 2017, 12:49

ladyk schreef:Dag Rob, bedankt voor je reactie. het hoeft per definitie niet een lantaarn te zijn ik zou ook appart een bak en stuurboordlamp kunnen monteren aan weerskanten van de mast. het gaat mij om de positie om dat daar in de mast de draden voor het stoomlicht zitten waar de lantaarns bij aangesloten kunnen worden. de ander optie is om de plafons in de boot te moeten slopen om daar bedrading onder te krijgen. deze kosten en werk staan niet inverhoudeing tot het probleem mvg tim

Dat lijkt me een goed alternatief, je kunt zelfs overwegen om ze op een 'dwarsbalk' te zetten, waardoor ze nog wat verder uit elkaar staan.
Belangrijk is wel dat het toplicht een stuk hoger komt te zitten, ander loop je de kans dat die SB/BB overstraalt.
Die in het BPR vastgelegde meter hoogteverschil is geen verzinsel van een ambtenaar
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: gecombineerde boordverlichting

Berichtdoor kajoe » 04 Okt 2017, 14:16

leuk bedacht met Zonne paneeltjes maar of het mag ?? op het bpr en het rpr gebied waar sommigen komen ,of kruissen op dat water moet als je verlichting hebt wel aan de eisen voldoen .
dus moet er wel een schakelaar op zitten wand als je op een ligplaats ligt voor overnachting mogen de navigatie lampen niet branden ,alleen je anker licht(jes) lees bpr /rpr.
ik zie nog geregeld bootjes zonder navigatie verlichting rond varen ,bij een vraag hoe zij in de nacht voeren was gewoon een rond schijnend wit licht op het stuurhut dak en dat was het .
in de binnen en rijn vaart mag je alleen maar goedgekeurde lampen hebben en tot nu toe niet met led lampjes ,gelukkig wel op de recreatie
kajoe
 
Berichten: 1365
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: gecombineerde boordverlichting

Berichtdoor JerryR » 04 Okt 2017, 21:34

Ik heb lampen op batterijen van navisafe. 3 AAA batterijen kunnen gecombineerd of als je er 2 neemt als aparte lamp geschakeld worden. (worden alleen na 2 jaar al slecht is zonde van het geld geweest. Rubber van de knop wordt hard, de behuizing gaat rondom scheuren en de softtouch laag gaat plakken beetje jammer voor de prijs)

gezeik over schakelaars en keurmerken is onzin. de kans dat ze gebruikt worden is nihil, en dan de kans dat je door een agent aangehouden wordt die ook nog eens naar een keurmerk gaat kijken is nog kleiner. V


wat ook kan is 2 lampen maken met magneet met een een kabeltje eraan die je in een aansluiting binnen steekt voor het geval dat je ze een keer nodig hebt. nooit problemen met lege batterijen. en nooit lampen op je boot die gaan verweren of in de weg zitten.
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: gecombineerde boordverlichting

Berichtdoor De Waalschokker » 05 Okt 2017, 00:18

kajoe schreef: als je op een ligplaats ligt voor overnachting mogen de navigatie lampen niet branden ,alleen je anker licht(jes)



Klopt, ik heb dit uit eerste hand mogen ervaren, lag in Nederland (zou men logboek moeten openslaan om te zien waar precies)
op een ligplaats voor beroeps en jachten voor de nacht door te brengen.
Kreeg midden in de nacht de politie aan boord met de eis dat mijn ankerlicht aan moest.
Ik was allesbehalve blij want mast takelen (half slaperig) is beulswerk, dus dat is een les die ik nooit meer vergeet.
Trouwens dat "knutselen" met boordverlichting snap ik zo wie zo al niet, voor kleine bootjes kosten die dingetjes geen centen én ze verbruiken twee keer niks, is volgens mij bezuinigen op iets dat wel eens zeer belangrijk zou kunnen zijn, maar goed ieder zijn ding zeg ik altijd :D
Doet me zo maar denken aan mensen die zeggen en marifoon voor wat of een brandblusser... ik weet niet hoe ik dat moet gebruiken... :o
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: gecombineerde boordverlichting

Berichtdoor kajoe » 05 Okt 2017, 08:34

ankerlicht op ligplaats hoeft niet aan als je binnen een bepaalde afstand van verlichting ligt . of in een jacht haven buiten het vaarwater aan de wal gemeerd .
anders is het als je in een doorgaand groot vaarwater ligt dan altijd , ene zoals het woord al zegt als je voor anker ligt.
sommige grote schepen hadden vaak 2 ankerlantaarns 1 voorschip en een op het stuurhuis ,lag je dan aan de wal en had je ankers uit staan dan moest er ook nog een geel licht boven het voorste licht aan de zijde waar ze uitstonden.dit meestal op de rivieren .
kajoe
 
Berichten: 1365
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: gecombineerde boordverlichting

Berichtdoor R.C.Grootveld » 09 Okt 2017, 17:29

kajoe schreef:in de binnen en rijn vaart mag je alleen maar goedgekeurde lampen hebben en tot nu toe niet met led lampjes ,gelukkig wel op de recreatie

Vreemd dat RWS inmiddels bijna alle boeien en lichtopstanden van Led lampen heeft voorzien.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: gecombineerde boordverlichting

Berichtdoor kajoe » 09 Okt 2017, 18:31

lampen op boeien en dergelijke wal verlichtingen staan niet in het binnenschepen besluit en de binnenschepen wet .
kajoe
 
Berichten: 1365
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: gecombineerde boordverlichting

Berichtdoor De Waalschokker » 09 Okt 2017, 20:44

kajoe schreef:ankerlicht op ligplaats hoeft niet aan als je binnen een bepaalde afstand van verlichting ligt . of in een jacht haven buiten het vaarwater aan de wal gemeerd .
anders is het als je in een doorgaand groot vaarwater ligt dan altijd , ene zoals het woord al zegt als je voor anker ligt.
sommige grote schepen hadden vaak 2 ankerlantaarns 1 voorschip en een op het stuurhuis ,lag je dan aan de wal en had je ankers uit staan dan moest er ook nog een geel licht boven het voorste licht aan de zijde waar ze uitstonden.dit meestal op de rivieren .


@kajoe, heb het eens nagezien, ik lag in de overnachtingshaven De Wacht, tussen de Oude Maas en Hollands Diep.
Ankerlicht was verplicht, niet opgemerkt bij binnenvaren was nogthans al behoorlijk donker :oops:
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast