Pagina 1 van 2

Ankerlicht, toplicht en heklicht

BerichtGeplaatst: 30 Jul 2017, 20:29
door Yep
Nou heb ik inmiddels VB1 en VB2 ;-)
Wat heb ik geleerd?

Mijn motorboot van 12 meter plus heeft een een top-/heklicht en een anker licht.
Maar, het ankerlicht schijnt 360 graden.
En het hek- en toplicht welke tegelijkertijd branden schijnen ook 360 graden.
Is dit niet een beetje dubbelop?

In mijn beleving kun je praktisch gezien volstaan met 1 rondom schijnend licht welke je als ankerlicht gebruikt zonder de boordlichten en als navigatieverlichting met de boordlichten.
Dat scheelt toch even 2 lampen.....

Re: Ankerlicht, toplicht en heklicht

BerichtGeplaatst: 30 Jul 2017, 20:48
door Marie Christina
Hier klopt iets niet, hoor.
Je hebt óf een rondom schijnende lantaarn in je mast die toplicht, ankerlicht en heklicht is, óf een een toplicht en heklicht die elk niet verder dan 23,5 graden (meen ik) achterlijker respectievelijk voorlijker dan dwars schijnen.
Een rondom zichtbaar licht op het achterschip is een ankerlicht.

Re: Ankerlicht, toplicht en heklicht

BerichtGeplaatst: 30 Jul 2017, 21:01
door Noordvaarder
Yep schreef:Mijn motorboot van 12 meter plus heeft een een top-/heklicht en een anker licht.
Maar, het ankerlicht schijnt 360 graden.
En het hek- en toplicht welke tegelijkertijd branden schijnen ook 360 graden.
Is dit niet een beetje dubbelop?


Hier https://www.vaarbewijzen.nl/voorbereide ... ting-boot/ haal ik mijn info betreffende de verlichtings uitrusting die ik nodig ben voor een boot.Ik mag aannemen,dat deze site het bij het goede eind heeft.
Het wordt nog eens met plaatjes verduidelijkt.
Ik zie dat er schijnbaar een verschil is tussen het RPR en het BPR gebied is.

Re: Ankerlicht, toplicht en heklicht

BerichtGeplaatst: 30 Jul 2017, 21:20
door henkvd
Theoretisch is er een verschil, in de praktijk kun je hek- en top-licht in 1 licht samenbrengen, op deze scheeps lengtes zie je toch het verschil niet ook niet van opzij, top en heklicht bestrijken samen 360 grd.

Praat je over langere schepen, dan is de positie van toplicht en boordlichten en heklicht wel een issue, van opzij merk je dan wel verschillen.

Re: Ankerlicht, toplicht en heklicht

BerichtGeplaatst: 30 Jul 2017, 21:21
door Yep
Ik heb de link gevolgd en zie dat 1 rondschijnend licht ook zou mogen......
Nog steeds denk ik dat de lampenboeren hier winnen.....

Re: Ankerlicht, toplicht en heklicht

BerichtGeplaatst: 30 Jul 2017, 21:24
door De Waalschokker
Heb dit in een ander topic eerder gepend:

Berichtdoor De Waalschokker » 22 Jul 2017, 22:59

Het weze opgemerkt dat ik wel controle gekregen heb door Nederlandse politie op het water omdat op een avond tegen een aanlegplaats (deel beroeps en deel jachten) aangemeerd lag maar mijn ankerlicht niet werkte.
Was niet blij want mocht midden in de nacht mijn mast omhoog takelen en dat is (zeker half slapend) alles behalve gemakkelijk, maar politie bleef zeer vriendelijk en deed enkel een summiere controle, ze hebben daarbij geen opmerkingen gemaakt.

"...aangemeerd lag maar mijn ankerlicht niet werkte..."

Het is niet toegestaan om navigatie verlichting naar eigen inzicht te combineren, ankerlicht is rondom schijnend in de mast (of wat daar voor moet doorgaan).
Als ik daar lag met enkel een heklicht was ik strafbaar wegens verkeerde verlichting op aangemeerd schip.
Nog eens je cursusje doornemen Yep ( ;) ), Noordvader en Menno weten van de hoed en de rand :mrgreen:

Re: Ankerlicht, toplicht en heklicht

BerichtGeplaatst: 30 Jul 2017, 21:26
door Marie Christina
Dat zeg, Gamma, eh ik bedoel, één licht mag.
Maar dat verklaart allerminst je 360 graden heklicht.

Re: Ankerlicht, toplicht en heklicht

BerichtGeplaatst: 31 Jul 2017, 17:39
door Yep
Als ik alle berichten goed lees, dan denk ik dat bij mijn scheepslengte (14,4 meter) ik zou kunnen volstaan met 1 rondom schijnend licht dat dienst doet als ankerlicht en i.c.m. de boordlichten als navigatieverlichting.

Re: Ankerlicht, toplicht en heklicht

BerichtGeplaatst: 31 Jul 2017, 19:13
door Noordvaarder
Yep schreef:Als ik alle berichten goed lees, dan denk ik dat bij mijn scheepslengte (14,4 meter) ik zou kunnen volstaan met 1 rondom schijnend licht dat dienst doet als ankerlicht en i.c.m. de boordlichten als navigatieverlichting.


Ja in principe zou je daar genoeg aan hebben,omdat een hecklicht van 135 graden en een toplicht van 225 graden schijnhoek te samen,gelijk is aan een rondschijnend toplicht.
Maar dan kom je dus niet uit voor een RPR-gebied,want daar MOET je een hecklicht(135 graden) en een toplicht(225graden) hebben.
Kom je dus in zowel in BPR- als in een RPR-gebied,dan dien je dus 5 lampen te hebben,omdat het RPR dat nou éénmaal vereist.
Kom je dus nooit in een RPR-gebied,dan heb je genoeg aan 3 lampen( 2boordlichten + 1 toplicht rondschijnend.
Het RPR gebied = Boven-Rijn, de Waal, het Pannerdensch Kanaal, de Neder-Rijn en de Lek.
Ik kom daar niet,ik heb dus ook maar 3 lichten.
2 boordlichten en 1 rondschijnend toplicht.

Re: Ankerlicht, toplicht en heklicht

BerichtGeplaatst: 31 Jul 2017, 19:17
door jkos
Het ligt aan het gebied waar je vaart, BPR, RPR, enz.
Zoek gewoon op waar je schip onder valt, dit kun je terugvinden in de definities, bijvoorbeeld groot of klein schip enz, enz.
In veel gevallen zou je kunnen volstaan met een "wit rondom schijnend licht".
Dat scheelt inderdaad een paar lampen, en als dat voor jou belangrijk is moet je dat vooral doen.
Ik kan je wel vertellen dat het voeren van een toplicht, heklicht en boordlichten vele malen veiliger is dan dat ene witte lampje.
Voorbeeld: je wordt opgelopen door een schip, de schipper ziet in eerste instantie je heklicht, vervolgens ziet hij een boordlicht, en een toplicht, beiden schijnen 2 streken achterlijker dan dwars.
Op dat moment heb je als oploper een behoorlijke indicatie van de koers, met een rondom schijnend licht krijg je dit nooit.
Nog duidelijker is het als een schip nadert; zie je een rood, of een groen boordlicht, een wereld van verschil.
Al zou het mogen; je moet het niet eens willen