afdoppen leiding

Re: afdoppen leiding

Berichtdoor Noordvaarder » 16 Jun 2017, 23:25

Patrick5 schreef:Een pak aannames die nergens op rusten. Aluminium leidingen voor water ben ik nog niet veel tegengekomen.

Inderdaad.Ik weet het weer,want jij raaskalt maar een slag in de rondte.
Er wordt namelijk nergens geschreven dat er alu leidingen voor water worden gebruikt.
In zijn algemeenheid heb ik geschreven dat je beter een steunbusje in zacht koperen en alu leidingen kunt gebruiken.
Dat maak jij ervan.Sommige mensen moet je het 2 keer uitleggen.Schijnbaar behoor jij ook tot dat ras.
Koperen leidingen worden inderdaad voor meerdere doeleinden gebruikt,maar als je de eerste posting een goed had gelezen,het betreft hier 8 mm leidingen.
En die worden normaliter niet voor waterleidingen gebruikt.
En alu leidingen zitten vaak onder gaskookstellen voor campers,boten etc.
Dus voordat je weer eens een domme opmerking plaatst,verdiep je een in de materie,of koop eens een nieuw gaskooktoestel.
En Alu wordt ook voor waterleiding gebruikt in woningen.
Nooit gehoord van Alu/PEX waterleiding?
Dat zit op rollen,en is 16 mm in doorsnede.
Die heb ik in mijn woning liggen tussen CV-ketel en badkamer.
Makkelijk buigbaar,en makkelijk legbaar,en langer dan een koperen buis.
Bij koppelen van leidingen en/of appendages,moet je een steunbus gebruiken.
Want anders knijp je met een knelkoppeling de buis kapot.
De volgende keer maar eens beter je best doen Patrick5,want dan weet je tenminste waar je over praat.
Nu raaskal je maar wat.
Noordvaarder
 

Re: afdoppen leiding

Berichtdoor e.zewuster » 17 Jun 2017, 01:03

Wiebren heeft gelijk v.w.b. het gebruik van steunbussen in aluminium leidingen, ook in zacht gegloeide koperen leidingen altijd steunbussen gebruiken dit i.v.m. vervormen van de leidingen als er een knelfitting wordt gebruikt. Overigens 8mm leidingen zijn een standaardmaat die misschien niet bij alle bouwmarkten beschikbaar zijn maar zeker wel bij caravandealers.

groet uit het hoge noorden,

Bert
e.zewuster
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 13:02
ligplaats:
info:

Re: afdoppen leiding

Berichtdoor Patrick5 » 18 Jun 2017, 10:28

Laatste keer Wiebren.

Eerste opstart ging over een waterleiding. Dus aliminium daarvoor? Blijkbaar in Nederland wel, bij ons echter niet.
Aluminium in meerlagenleiding type o.a Alpex, dient enkel om de uitzettingscoifficient van de kunstof tegen te gaan. Geeft een beter verwerking, plooien en dergelijke maar het aandeel aluminium t.o.v de rest van de leiding is erg klein. Wanddiktes kunsstof en aluminium eens goed bekijken. De steunhulzen zijn gebruikelijk maar het kan echt wel zonder.
Maatvoering heeft niks te zien met toepassingen. Het is maar wat je voor handen hebt en wat het uiteindelijke doel is. Ik denk wel te weten waar ik over spreek want van de vele huizen waar ik de installatie van cv en sanitair uitvoerde is er nog enkel de lucht ingegaan of hebben leidingen het begeven door verkeerde toepassingen.Als voor jou een Vlaming een ander ras is geef je mij een compliment. Ik weet hoe ik jouw reacties moet plaatsen. Op andere fora ben je net daarom de wacht aangezet.

Toch nog mvg

Patrick5
Patrick5
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 20:19
ligplaats:
info:

Re: afdoppen leiding

Berichtdoor Klaver vier » 18 Jun 2017, 11:35

Ik vindt alupex zeker geen aluminium buis,het is gewoon pex met een dun laagje aluminium er tussen en dit is om het zuurstof dicht te maken omdat het ook voor cv leidingen gebruikt wordt.
Steunbussen zijn alleen noodzakeliijk voor uitgegloeid koper,voor aluminium buis dus geen alupex is het niet nodig,daar zijn speciale koppelingen voor.
De betere automaterialen zaak heeft ook wel 8mm koppelingen.
Gr René
Klaver vier
 

Re: afdoppen leiding

Berichtdoor Noordvaarder » 18 Jun 2017, 15:47

Patrick5 schreef:Ik denk wel te weten waar ik over spreek want van de vele huizen waar ik de installatie van cv en sanitair uitvoerde is er nog enkel de lucht ingegaan.

Wat kan mij het schelen wat je professie is.
Helemaal niks.
Je zit hier met een "nickname",niet met een bedrijfsnaam toch?
Dus niet herleidbaar,nergens mee dus.
Je kan wel beweren dat je CV-installateur bent.
Zolang iemand hier met een "nickname" zit,kan iedereen iets beweren wat of hij of zij doet.
Voor hetzelfde geld ,ben je grafdelver.
Noordvaarder
 

Re: afdoppen leiding

Berichtdoor Klaver vier » 18 Jun 2017, 18:16

Als je niks toe te voegen hebt kan je beter je mond houden Wiebren,want dit slaat natuurlijk nergens op
Gr René
Klaver vier
 

Re: afdoppen leiding

Berichtdoor Marie Christina » 18 Jun 2017, 19:52

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: afdoppen leiding

Berichtdoor e.zewuster » 18 Jun 2017, 20:55

@ Wiebren

Met alle respect voor jouw kennis, waarvan ik niet weet waar je die vandaan hebt.
Ik vind dat de reacties vanuit jou kant weleens grievend kunnen zijn.
Daarom vraag ik je bij deze je toon iets te matigen.
Je kan best veel kennis in huis hebben, misschien via Google, maar dat geeft jou het recht niet om een ander (bijna) te schofferen.

je weet wie ik ben als ik zeg,

groet uit Mo I Rana,

Bert
e.zewuster
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 13:02
ligplaats:
info:

Re: afdoppen leiding

Berichtdoor Noordvaarder » 18 Jun 2017, 20:59

Ik zal hier even de werkelijkheid neerzetten hoe het is gesteld in installatiebedrijf Nederland t.a.v. gasinstallaties etc. wat betreft keuringen in boten.

Ook ik wil het zo safe mogelijk hebben aan boord,dit n.a.v. de branden en slecht aangelegde gasleidingen aan boord.
In mijn huidige boot,sinds vorig jaar juli,een Doerak 850AK,klopte er veel niet van.
Alle rubberen leidingen die naar de diverse gebruikers liepen ,heb ik eruit gehaald.
Bij een erkende gasinstallatiebedrijf heb ik flexibele leidingen staalgewapende leidingen laten maken.
Heb hemel en aarde langs gebeld wie me dat even kon keuren,maar kwam erachter dat velen van de lijst van erkende gaskeurmeesters,cq installatie bedrijven geschrapt kunnen worden,want een vaak gehoord antwoord luide, "is niet meer onze business, te weinig omzet".
In het Noorden kun je dus slecht aan een keurmeester komen die je de boel keurt en je een keuringscertificaat bij doet.
Een enkele uit het midden des lands wou wel langs komen,maar dan moest alles voorzien van een keurmerk van GIMEG.
Dat zit bij mij niet op alle koppelstukken,maar dat komt van het feit dat het keurmerk niet iedere 2 cm op de slang staat.
Dat moest wel volgens deze persoon,anders volgt een afkeur.
Schijnbaar is dat idiote inkt wat op de leiding staat,meer van invloed,dan het keuren zelf.
Hij wou langskomen indien indien ik vooraf 200 euro overmaakte,en de kosten waren 52 cent per kilometer plus 90 euro per uur, plus 120 euro voor een keuringscertificaat.
U raad het al,die vlieger ging niet door.
Antwoord was,"dan hebt u geen HISWA Keur".
Later heb ik nog iemand gevonden redelijk in de buurt,die iets goedkoper was.
Hem de boel uitgelegd,wat er allemaal in zit.
Ook dat ik 1 leidig had waarop geen keur stond,maar die uit dezelfde rol kwam als al die anderen.
Was geen punt,zei hij.
Het werd wel een punt toen hij er was.
Installeren wou hij het niet,( hij is nota bene zelf installateur in de huizenbranche),dat moest ik zelf doen.
Heb dus alles aangelegd,en hem toen in kennis gesteld dat het klaar was.
En wat denk je toen hij er was geweest?
Juist ja,de boel is afgekeurd.
Waarom?
Omdat er op 1 leiding geen keurmerk stond.
Ik kon de rekening overleggen,maar de man was onverbiddelijk.Regels zijn regels volgens hem.
Hij nam niet eens de moeite om het af te persen,niks nada nothing.
Weg 100 euro,weg 45km/km.
En zo liggen de feiten gewoon.
Iedereen kan wel een grote mond hier hebben hoe e.e.a. moet,maar als de sector zelf niet wil meewerken,dan wordt het niks.
Allemaal schreeuwen ze moord en brand dat er veel onveilige bootjes varen,maar ze werken het zelf in de hand.
Degenen die willen meewerken wordt het onmogelijk gemaakt door hun eigen regeltjes,en hoge tarieven.
Even een rekenvoorbeeld.
Die vent uit midden Nederland moest 52 cent per gereden kilometer hebben,plus 90 euro per uur.
Stel je rijdt 120 km per uur,dan is dat 120 x 0,52 = €62,40 + € 90,== is € 152,40 min 22,80 (voor de auto) = €129,60 per uur.
Ze hebben schijnbaar allemaal naar het programma, "Reken je rijk" , gekeken.
HISWA? De Hiswa gaskeuring is farce ,het is een rekenjerijk verhaaltje.
Een installateur bij je in duurt wil het niet doen,degene die wel redelijk in de buurt zitten,hebben zo hun vijven en zessen,en verrekken het ook.
Ik heb uiteindelijk zelf mijn leidingen zo goed als het gaat zelf niet afgeperst,maar ligt vacuum getrokken.
Na 15 minuten nog geen verandering,dus de boel is dicht.
Dan maar geen certificaat,maar zo'n hotemetoot die alleen maar dollar tekens in zijn ogen heeft staan,bel ik nooit weer.
( op het internet bij Ilent is lijst te downloaden waarop veel erkende keurmeesters staan.Je kunt daar al 30% van schrappen,want die willen niet,of doen het niet meer.)
Dat bovenstaande niet positief is voor de watersportbranche,is logisch,maar dat hebben ze te danken aan hun eigen leden,en niet aan diegenen die het wel volgens de normen wil doen.
Waar ging het om?
Afbeelding
en
Afbeelding

Dit zijn dus de feiten VARG.
Dit is mijn ervaring met die blaaskaken in de watersportbranche.
Noordvaarder
 

Re: afdoppen leiding

Berichtdoor Noordvaarder » 18 Jun 2017, 21:04

e.zewuster schreef:Je kan best veel kennis in huis hebben, misschien via Google, maar dat geeft jou het recht niet om een ander (bijna) te schofferen.
groet uit Mo I Rana,

Bert,
Een actie lokt een reactie uit,vooral als er andere zaken bij staan,die totaal irrelevant zijn.
En ik schoffeer niemand.

Med venlig hilsen,
Wiebren
Noordvaarder
 

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten