Verf die ook onderwater uithard

Verf die ook onderwater uithard

Berichtdoor Jan » 21 Apr 2017, 21:30

Ik heb wat kale plekken onder de bokken na de winyerstalling. Ik wil de plekken bijwerken vlak voor de boot het water in gaat als hij in de kraan hangt.. Iemand tips over welke verf onderwater ook uithard?
Jan
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 23 Aug 2016, 23:37
ligplaats:
info:

Re: Verf die ook onderwater uithard

Berichtdoor broekerhaven » 21 Apr 2017, 21:51

Beter de boot opschuiven op de bok en dan plekken schilderen.
voor zover ik weet is er geen reguliere verf die onderwater uithard...
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Verf die ook onderwater uithard

Berichtdoor Roelof » 21 Apr 2017, 22:21

Nadat het onderwaterschip geschilderd was hebben de boot met en hydraulische jack eerst de achterkant opgevijzeld om daar de kale plekken van de bok te schilderen.
Toen die droog waren de jack weer laten zakken en aan de voorkant hetzelfde gedaan.
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Verf die ook onderwater uithard

Berichtdoor Jan Huibers » 22 Apr 2017, 08:52

Geef de gemiddelde antifouling 5 min om te hechten... daarna kan je die zo het water in laten zakken. Hard gewoon verder uit. In hoeverre je van uitharden kan spreken met AF dan.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Verf die ook onderwater uithard

Berichtdoor Roelof » 22 Apr 2017, 09:13

Jan Huibers schreef:Geef de gemiddelde antifouling 5 min om te hechten... daarna kan je die zo het water in laten zakken. Hard gewoon verder uit. In hoeverre je van uitharden kan spreken met AF dan.


Dan bouw je niet echt laagdikte op, zeker niet met die dunne verf die je in de winkel koopt (ik ga uit van "self pollishing AF)
Als je regelmatig vaart en een aantal jaren de boot niet droog wilt halen zou ik zorgen dat er een wat dikkere laag aangebracht is.
Als je vanaf het staal het systeem moet gaan opbouwen (dus ook anti-corrosive, sealer, anti fouling) heb je zeker meer tijd nodig.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Verf die ook onderwater uithard

Berichtdoor Jan Huibers » 22 Apr 2017, 19:21

Roelof, ik geef de vraagsteller antwoord.
Ik snap weet redelijk goed hoe het werkt met een onderwaterschip. En uit zijn verhaal blijkt ook niets van kaal staal, enkel van kale plekken van de bootbok. Nou heb ik wel eens gezien hoe iedereen dat doet als ze vanuit de winterstalling komen: boot van de bok hijsen, snel kale plekken soppen en erin laten vallen..... volgende keer net iets anders neerzetten zodat die plekjes wat extra aandacht krijgen.... klaaaaaaaaaarrrr

Mensen zelf aan hun steunen of pads gaan draaien of ze 1 voor 1 even weghalen zijn dom bezig, laat dat hok staan zoals de mensen van het stallingsbedrijf hem neergezet hebben want als het misgaat draai je terecht voor alle kosten op.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Verf die ook onderwater uithard

Berichtdoor Roelof » 22 Apr 2017, 21:36

Jan,
Ik twijfel niet aan jouw kennis en vakkundigheid.

Gezien de schaal waarop jij bezig bent met jachten, kan ik mij goed voorstellen dat jij de tijd neemt om de bokken de volgende keer iets anders te plaatsen.
Dat is niet voor iedere booteigenaar weggelegd, de meesten zijn afhankelijk van de stalling eigenaar mbt het plaatsen van de boot op de bok. Dat is vaak afhankelijk van de positie van de hijsbanden om de boot heen en vaak is er haast omdat er nog een aantal schepen uit moeten.

Ik ga er vanuit dat mensen over een gezonde dosis verstand beschikken en dat ze niet in den blinde maar wat doen (ik heb het trouwens niet zelf uitgevonden, er zijn meerdere mensen die het zo doen).
Om een boot even iets te lichten van de steunen kan ook makkelijk in overleg met de stalling eigenaar als iemand twijfelt.
TS vermeld niet of hij de AF heeft bijgewerkt of alles eraf gehaald heeft (dat zal toch ook af en toe eens moeten), maar had het idd over kale plekken, niet in hoeverre deze kaal zijn, vandaar mijn opmerking over het systeem opbouwen.

Wat ik zo om me heen zie is dat er diverse lagen AF worden aangebracht op de boten om ze vervolgens een aantal jaren niet meer droog te hoeven zetten, dan staat dat ene laagje vlak voor de twl niet in verhouding tot het doel.
De AF die ik gebruik (dat merk met die pinquin) geeft bij de huidige temperaturen een overcoating interval van minimum 10 uur op, dat zal de verf ook moeten drogen voor de boot te water gaat, anders kans op onthechting / blaasvorming.

Afijn, we hebben allebei ons zegje gedaan, het is aan TS de keuze om het aan te pakken zoals hij zich er zelf het beste bij voelt.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Verf die ook onderwater uithard

Berichtdoor Jan » 01 Mei 2017, 11:19

Het wordt nog even snel af insoppen als de boot in de takels hangt. Ik heb gewoon geen andere opties. Bedankt voor de tips. Gr jan
Jan
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 23 Aug 2016, 23:37
ligplaats:
info:


Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten