Pagina 2 van 4

Re: kam ik door de Amsterdamse grachten heen

BerichtGeplaatst: 10 Apr 2017, 05:20
door Barracuda
Over je diepgang hoef je je nergens zorgen te maken. Zelfs de kleinste grachtjes zijn diep genoeg. Streefdiepte is 2,5-3 meter diep. Let opje snelheid, 6km nu en op de vaarrichting. Waternet is ontzettend streng en controleert dagelijks! Hoge boetes! Verder veel plezier in de grachten

Re: kam ik door de Amsterdamse grachten heen

BerichtGeplaatst: 10 Apr 2017, 08:25
door quichot
Zet een vlaggetje helemaal voorop waarvan het mastje een paar cm hoger is dan het hoogste vaste punt bij gemiddelde tankinhouden. Dan hoef je niet te schatten of te gokken. Ik heb in het mastklootje losvast een rvs schroefje gedraaid. Als dat schroefje tuimelt moet ik extra oppassen. Hoe kleiner het vaartuig hoe groter de invloed van personen e.d. aan boord op de inzinking.
Overigens is het grootste risico bij brugpassage dat de opvarenden niet goed opletten en hun kop stoten.
Jaren geleden heb ik een kennis geholpen zijn arkje te verplaatsen. Kon net niet onder de brug door bij de Nederlandse Bank. Goede raad bleek niet duurder dan een voorraadje sixpacks. De inmiddels toegestroomde toeristen kwamen graag aan boord voor een gratis biertje en een bijzondere vakantieherinnering. Rond de dertig man bleek genoeg.

Re: kam ik door de Amsterdamse grachten heen

BerichtGeplaatst: 10 Apr 2017, 19:49
door ReneDirks
...dan het hoogste vaste punt bij gemiddelde tankinhouden.

Ik denk dat ik iets mis hier, maar wat heeft de tankinhoud hier mee te maken?

Re: kam ik door de Amsterdamse grachten heen

BerichtGeplaatst: 10 Apr 2017, 20:24
door quichot
ReneDirks schreef: Ik denk dat ik iets mis hier, maar wat heeft de tankinhoud hier mee te maken?

Als ik het op mijn eigen scheepje betrek: dat zinkt 87 cm in bij een lading van 54 ton. Als de drinkwater- en brandstoftanks vol zijn, voegt dat 4 ton gewicht toe, goed voor een gemiddelde inzinking van 6,5 cm. Maar omdat die tanks achter midscheeps zitten heeft het toegevoegde gewicht de neiging de romp iets achterover te doen hellen, waardoor het geusje voorop niet meezakt.
Dat gaat uiteraard niet bij ieder vaartuig op. Met name kleine kruisers hebben de watertank juist in de voorpiek. In dat geval moet de tankinhoud weer iets anders worden gecompenseerd in de hoogte van het geusje ten opzichte van het roefdak.

Re: kam ik door de Amsterdamse grachten heen

BerichtGeplaatst: 10 Apr 2017, 20:31
door ReneDirks
Ah okay, duidelijk nu, leek me dat het vlaggetje gewoon mee hoger en lager zou gaan. Bij ons is het gelijkmatig verdeeld (en ook maar zo'n 100 kg extra, als ik zelf van voor naar achter loop is het verschil groter haha).

Re: kam ik door de Amsterdamse grachten heen

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2017, 20:31
door stentor950
Roelof schreef:Als je twijfelt over de doorvaarthoogte van bruggen:
Kijk door de bovenkant van het hoogste raam naar de brug, zie je de onderkant van het laagste deel goed: dan kun je er vanuit gaan dat je eronderdoor kunt (mast enz plat).
Kun je de onderkant niet of nauwelijks zien, oppassen, dan kun je er waarschijnlijk niet onderdoor.


@Roelof
Ik probeer mij voor te stellen wat je hier nu probeert uit te leggen.
Ik sta in mijn stuurhut. Ik kijk naar de onderrand van de aankomende brug. Als ik op 100 meter afstand zit kan ik de hele brug zien. Vanaf welke afstand tot aan de brug moet ik dan rekenen en WAAR moet ik dan staan in de stuurhut. Met mijn neus tegen het raam of helemaal achterin de stuurhut?

NB. @ Wolf. S.v.p. niet reageren. Ik weet dat het aan mijn "snappertje" ligt. Daarom ben ik stuurman geweest en jij WTK :D

Re: kam ik door de Amsterdamse grachten heen

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2017, 21:11
door Roelof
@ Stentor950

Ik zal proberen het duidelijker uit te leggen (hoop dat lukt, is lastig om in woorden om te zetten).

Je nadert een brug zonder peilschaal voor de waterdiepte en je bent niet zeker of de boot onder de brug door kan.
Dit kun je pas redelijk beoordelen als je dichtbij de brug komt.
Logisch, je twijfelt over de doorvaarthoogte dus ga je langzaam varen.

Wat ik doe:
Ik sta gewoon achter het stuurwiel, strek mij zodat ik net onder het bovenste raamrubber door de brug kan zien.
Nu moet ik onderkant van de brug kunnen zien.
Kan ik alleen maar tegen de brug aankijken, zonder iets van de onderkant te zien, dan kan ik er zeker niet onderdoor.

Geen speciale positie innemen of je neus tegen het raam drukken oid.
Ik heb wel eens met de schroef in neutraal voor een brug gelegen om eea te beoordelen, had nog een paar cm over......

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat het duidelijk is, anders graag iemand die het beter kan uitleggen.

(Hoop dat je niks tegen machinisten hebt, ben zelf ook machinist geweest :mrgreen: )

Groet,
Roelof

Re: kam ik door de Amsterdamse grachten heen

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2017, 11:24
door kajoe
even een tussendoortje .
wij moesten vroeger altijd de stuurhut afbreken om onder de oude spoorbrug van Muiden door te gaan op weg naar Utrecht op kruiphoogte hadden we 1 a 2 cm over het was een passagiersschip .
maar op een keer paste het niet en kwamen ongeveer 1 a 2 cm te kort ,en toen kwam ons lichtpunt met een super idee volgens hem we zetten alle badkuipen en wasbakken vol drinkwater wellicht helpt dat ,nou wij even gelachen ,en verteld als je dat zou doen dat het uit de watertanks kwam en dat het dus niets uitmaakt ,en daarbij dat wij een verschil tussen leeg en geladen maar 3 cm zat .
uiteindelijk kwam het goed omdat de machinist de ballast tanks en septic tanks vol water zette ,en we de brug konden passeren met uiterst geringe speling en geen verdere scheepvaart in de buurt .
iedere reis van Amsterdam naar Straatsburg en terug moesten we daar afbreken ,ook het zusterschip had dat probleem .
leve zoals het nu is .
maar ja bij fluctuerende waterstanden wil het wel eens misgaan ,zelfs bij de beroeps bij bruggen die zij zeer vele malen passeren .
wat wij hier ook mee maakte was dat recreanten vaak niet opletten of er op een kanaal stroomloop door wind of afstromen ,en zij bij het voorzichtig doen bij het passeren van een brug er dwars voorvallen ,en er tegen op schuiven .

Re: kam ik door de Amsterdamse grachten heen

BerichtGeplaatst: 14 Apr 2017, 10:47
door Arthur
Waar ik elke keer onderdoor moet om buitengaats te komen is meestal zo, en hier heb ik nog ruimte zat.
Afbeelding
Als het water echt hoog staat of de wind het water opduwt moet ik de punt afklappen of de boot verzwaren met kannen water.
Afbeelding

Re: kam ik door de Amsterdamse grachten heen

BerichtGeplaatst: 14 Apr 2017, 22:15
door Hoogerdijk
jongens jongens jongens dat was helemaal niet de topic dat was namelijk of ik in de amsterdamse grachten kan varen met mijn diepte 95cm namelijk daar heb ik nu antwoord op dus de mods kunnen deze topic sluiten