kam ik door de Amsterdamse grachten heen

Re: kam ik door de Amsterdamse grachten heen

Berichtdoor Barracuda » 10 Apr 2017, 05:20

Over je diepgang hoef je je nergens zorgen te maken. Zelfs de kleinste grachtjes zijn diep genoeg. Streefdiepte is 2,5-3 meter diep. Let opje snelheid, 6km nu en op de vaarrichting. Waternet is ontzettend streng en controleert dagelijks! Hoge boetes! Verder veel plezier in de grachten
Gebruikers-avatar
Barracuda
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 28 Nov 2016, 07:36
ligplaats: Amsterdam
info:

Re: kam ik door de Amsterdamse grachten heen

Berichtdoor quichot » 10 Apr 2017, 08:25

Zet een vlaggetje helemaal voorop waarvan het mastje een paar cm hoger is dan het hoogste vaste punt bij gemiddelde tankinhouden. Dan hoef je niet te schatten of te gokken. Ik heb in het mastklootje losvast een rvs schroefje gedraaid. Als dat schroefje tuimelt moet ik extra oppassen. Hoe kleiner het vaartuig hoe groter de invloed van personen e.d. aan boord op de inzinking.
Overigens is het grootste risico bij brugpassage dat de opvarenden niet goed opletten en hun kop stoten.
Jaren geleden heb ik een kennis geholpen zijn arkje te verplaatsen. Kon net niet onder de brug door bij de Nederlandse Bank. Goede raad bleek niet duurder dan een voorraadje sixpacks. De inmiddels toegestroomde toeristen kwamen graag aan boord voor een gratis biertje en een bijzondere vakantieherinnering. Rond de dertig man bleek genoeg.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: kam ik door de Amsterdamse grachten heen

Berichtdoor ReneDirks » 10 Apr 2017, 19:49

...dan het hoogste vaste punt bij gemiddelde tankinhouden.

Ik denk dat ik iets mis hier, maar wat heeft de tankinhoud hier mee te maken?
ReneDirks
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 01 Sep 2016, 09:16
ligplaats:
info:

Re: kam ik door de Amsterdamse grachten heen

Berichtdoor quichot » 10 Apr 2017, 20:24

ReneDirks schreef: Ik denk dat ik iets mis hier, maar wat heeft de tankinhoud hier mee te maken?

Als ik het op mijn eigen scheepje betrek: dat zinkt 87 cm in bij een lading van 54 ton. Als de drinkwater- en brandstoftanks vol zijn, voegt dat 4 ton gewicht toe, goed voor een gemiddelde inzinking van 6,5 cm. Maar omdat die tanks achter midscheeps zitten heeft het toegevoegde gewicht de neiging de romp iets achterover te doen hellen, waardoor het geusje voorop niet meezakt.
Dat gaat uiteraard niet bij ieder vaartuig op. Met name kleine kruisers hebben de watertank juist in de voorpiek. In dat geval moet de tankinhoud weer iets anders worden gecompenseerd in de hoogte van het geusje ten opzichte van het roefdak.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: kam ik door de Amsterdamse grachten heen

Berichtdoor ReneDirks » 10 Apr 2017, 20:31

Ah okay, duidelijk nu, leek me dat het vlaggetje gewoon mee hoger en lager zou gaan. Bij ons is het gelijkmatig verdeeld (en ook maar zo'n 100 kg extra, als ik zelf van voor naar achter loop is het verschil groter haha).
ReneDirks
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 01 Sep 2016, 09:16
ligplaats:
info:

Re: kam ik door de Amsterdamse grachten heen

Berichtdoor stentor950 » 11 Apr 2017, 20:31

Roelof schreef:Als je twijfelt over de doorvaarthoogte van bruggen:
Kijk door de bovenkant van het hoogste raam naar de brug, zie je de onderkant van het laagste deel goed: dan kun je er vanuit gaan dat je eronderdoor kunt (mast enz plat).
Kun je de onderkant niet of nauwelijks zien, oppassen, dan kun je er waarschijnlijk niet onderdoor.


@Roelof
Ik probeer mij voor te stellen wat je hier nu probeert uit te leggen.
Ik sta in mijn stuurhut. Ik kijk naar de onderrand van de aankomende brug. Als ik op 100 meter afstand zit kan ik de hele brug zien. Vanaf welke afstand tot aan de brug moet ik dan rekenen en WAAR moet ik dan staan in de stuurhut. Met mijn neus tegen het raam of helemaal achterin de stuurhut?

NB. @ Wolf. S.v.p. niet reageren. Ik weet dat het aan mijn "snappertje" ligt. Daarom ben ik stuurman geweest en jij WTK :D
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: kam ik door de Amsterdamse grachten heen

Berichtdoor Roelof » 11 Apr 2017, 21:11

@ Stentor950

Ik zal proberen het duidelijker uit te leggen (hoop dat lukt, is lastig om in woorden om te zetten).

Je nadert een brug zonder peilschaal voor de waterdiepte en je bent niet zeker of de boot onder de brug door kan.
Dit kun je pas redelijk beoordelen als je dichtbij de brug komt.
Logisch, je twijfelt over de doorvaarthoogte dus ga je langzaam varen.

Wat ik doe:
Ik sta gewoon achter het stuurwiel, strek mij zodat ik net onder het bovenste raamrubber door de brug kan zien.
Nu moet ik onderkant van de brug kunnen zien.
Kan ik alleen maar tegen de brug aankijken, zonder iets van de onderkant te zien, dan kan ik er zeker niet onderdoor.

Geen speciale positie innemen of je neus tegen het raam drukken oid.
Ik heb wel eens met de schroef in neutraal voor een brug gelegen om eea te beoordelen, had nog een paar cm over......

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat het duidelijk is, anders graag iemand die het beter kan uitleggen.

(Hoop dat je niks tegen machinisten hebt, ben zelf ook machinist geweest :mrgreen: )

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: kam ik door de Amsterdamse grachten heen

Berichtdoor kajoe » 12 Apr 2017, 11:24

even een tussendoortje .
wij moesten vroeger altijd de stuurhut afbreken om onder de oude spoorbrug van Muiden door te gaan op weg naar Utrecht op kruiphoogte hadden we 1 a 2 cm over het was een passagiersschip .
maar op een keer paste het niet en kwamen ongeveer 1 a 2 cm te kort ,en toen kwam ons lichtpunt met een super idee volgens hem we zetten alle badkuipen en wasbakken vol drinkwater wellicht helpt dat ,nou wij even gelachen ,en verteld als je dat zou doen dat het uit de watertanks kwam en dat het dus niets uitmaakt ,en daarbij dat wij een verschil tussen leeg en geladen maar 3 cm zat .
uiteindelijk kwam het goed omdat de machinist de ballast tanks en septic tanks vol water zette ,en we de brug konden passeren met uiterst geringe speling en geen verdere scheepvaart in de buurt .
iedere reis van Amsterdam naar Straatsburg en terug moesten we daar afbreken ,ook het zusterschip had dat probleem .
leve zoals het nu is .
maar ja bij fluctuerende waterstanden wil het wel eens misgaan ,zelfs bij de beroeps bij bruggen die zij zeer vele malen passeren .
wat wij hier ook mee maakte was dat recreanten vaak niet opletten of er op een kanaal stroomloop door wind of afstromen ,en zij bij het voorzichtig doen bij het passeren van een brug er dwars voorvallen ,en er tegen op schuiven .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: kam ik door de Amsterdamse grachten heen

Berichtdoor Arthur » 14 Apr 2017, 10:47

Waar ik elke keer onderdoor moet om buitengaats te komen is meestal zo, en hier heb ik nog ruimte zat.
Afbeelding
Als het water echt hoog staat of de wind het water opduwt moet ik de punt afklappen of de boot verzwaren met kannen water.
Afbeelding
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: kam ik door de Amsterdamse grachten heen

Berichtdoor Hoogerdijk » 14 Apr 2017, 22:15

jongens jongens jongens dat was helemaal niet de topic dat was namelijk of ik in de amsterdamse grachten kan varen met mijn diepte 95cm namelijk daar heb ik nu antwoord op dus de mods kunnen deze topic sluiten
Hoogerdijk
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 13 Mrt 2017, 03:01
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten