Nog meer vragen

Re: Nog meer vragen

Berichtdoor quichot » 17 Mrt 2017, 08:56

Als nieuwkomer in de watersport het IJsselmeer oversteken is nou ook weer niet gelijk het ongetraind beklimmen van de Mount Everest.

Het risico schuilt dan ook niet in het vaarwater als zodanig, maar in de kans op weersomslag als je eenmaal vertrokken bent. Bij stabiel voorjaarsweer met helder zicht en zonder windwaarschuwingen is er best een half dagje te plannen om over zacht kabbelende golfjes ontspannen van Keteldiep naar het Buiten-IJ te varen.

Belangrijker voor een nieuwkomer met een nog onbekend schip lijkt mij de zekerheid dat de aandrijflijn het niet laat afweten, dus maak vooral eerst een paar stevige proefvaarten rond de huidige ligplaats, en trek daarbij -waar het mag- ook het gas eens flink open. Check vooral of de brandstoftank en filters schoon zijn. De KNRM rukt het meest uit voor motoruitval door vuil in de brandstof.

De waarschuwingen zijn terecht. Onderschatting uit naïviteit ligt op de loer. Maar het kan weldegelijk op verantwoorde wijze. Ook voor een nieuwkomer.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Nog meer vragen

Berichtdoor kajoe » 17 Mrt 2017, 10:14

tja daar ben ik het mee eens .
hoe vaak moet iets in het werk gezet worden om bootjes van het water te halen als het mis gaat .
velen denken dat het IJsselmeer net iets is als een grote plas water ,maar niet door gebben dat het groot ruim vaarwater is ,wind iets uit de verkeerde hoek en je kan al de klos zijn .
en ook het al gezegde van de technische kant is best belangrijk ,ten slotte ja spul zal maar stil vallen en op lagerwal bedaren het is niet zo prettig op het basalt te liggen .
ook met heel erg veel ervaring gaat het nog wel eens mis ,als de wind plots sterk toeneemt (grote beroeps vaart)
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Nog meer vragen

Berichtdoor Hoogerdijk » 17 Mrt 2017, 17:03

gewoonmich er gaat iemand met mij mee hoor iemand die al een oude zee rot is ik kan 2 dingen doen via het IJsselmeer en via Harderwijk.
Heb 2 dagen vrij dus ik denk dat ik via Harderwijk ga tenzij er weinig wind en zonnig is dan ga ik via het IJsselmeer
Hoogerdijk
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 13 Mrt 2017, 03:01
ligplaats:
info:

Re: Nog meer vragen

Berichtdoor gewoonmich » 17 Mrt 2017, 18:36

Hoogerdijk schreef:gewoonmich er gaat iemand met mij mee hoor iemand die al een oude zee rot is ik kan 2 dingen doen via het IJsselmeer en via Harderwijk.
Heb 2 dagen vrij dus ik denk dat ik via Harderwijk ga tenzij er weinig wind en zonnig is dan ga ik via het IJsselmeer


Maar ook een oude zee rot kan een uitvallende motor of ander technisch mankement niet voorkomen op een schip dat hij nog nooit heeft gezien. Wanneer je niet exact weet hoe het schip onderhouden is en hoe lang bv de brandstof in de tank zit, blijft het een risico die ik zelf niet zou willen nemen. Ook niet als ik een oude zee rot bij heb. Zelfs niet als hij zijn papegaai op zijn schouder meeneemt.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Nog meer vragen

Berichtdoor Rene » 17 Mrt 2017, 20:27

+1
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 395
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Vorige

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten