Nog meer vragen

Nog meer vragen

Berichtdoor Hoogerdijk » 16 Mrt 2017, 01:27

hoi nogmaals bedankt voor de antwoorden op mijn vorige topic.
Maar hier komen nog meer vragen.
Ik zag dat sommige boten zonnepanelen hebben iedereen snap natuurlijk waarvoor die zijn namelijk stroom maar daar komen we gelijk bij mij vraag.
Welke set heb je ongeveer nodig voor een tafelkoelkast.
Mag je overal varen als je boor niet harder gaat dan 20km en kleiner is dan 15 meter ? want ik moet van de IJsselmeer naar huis varen naar zaanstad.
Is een marifoon verplicht voor sluizen zo nee hoe kan je het beste er door varen / stappen nemen.
Wie weet de beste plaats plek om te overnachten tussen Dronten en Amsterdam wil de tocht namelijk in ongeveer 2 dagen doen.
hoe kan je het dek het beste schoon maken altijd makkelijk om te weten
Hoogerdijk
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 13 Mrt 2017, 03:01
ligplaats:
info:

Re: Nog meer vragen

Berichtdoor broekerhaven » 16 Mrt 2017, 06:56

Het enige wat je je moet afvragen is of je met deze boot en klein motortje het ijselmeer over WIL varen....

er bestaan ook trailers.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Nog meer vragen

Berichtdoor aquanaut » 16 Mrt 2017, 07:28

Hoogerdijk schreef:Ik zag dat sommige boten zonnepanelen hebben iedereen snap natuurlijk waarvoor die zijn namelijk stroom maar daar komen we gelijk bij mij vraag.
Welke set heb je ongeveer nodig voor een tafelkoelkast.

Om de koelkast in de zomermaanden "bij te houden" moet je rekening houden met ongeveer 160Wp aan panelen.
Dit zijn twee panelen van ongeveer 120 x 55 cm.
Hoogerdijk schreef:Mag je overal varen als je boor niet harder gaat dan 20km en kleiner is dan 15 meter ? want ik moet van de IJsselmeer naar huis varen naar zaanstad.

Met een enkele uitzondering mag iedere volwassene met een schip wat voldoet aan bovenstaande voorwaarden varen, echter betekend dit niet dat je overal mag varen, er zijn ook wateren afgesloten voor alle pleziervaart, of voor schepen welke door een motor worden voortbewogen, vaarwater waar je een vergunning moet hebben..enz.
Hoogerdijk schreef:Is een marifoon verplicht voor sluizen zo nee hoe kan je het beste er door varen / stappen nemen.

Nee, vooral goed kijken en luisteren, afhankelijk van wanneer je dit denkt te gaan doen zijn er meestal wel andere watersporters aanwezig.
Wat vooral belangrijk is in en voor de sluis is aansluiten op de voorganger (behalve als de sluismeester anders oordeelt), en uiteraard je boot niet vastknopen in de sluis.
Hoogerdijk schreef:Wie weet de beste plaats plek om te overnachten tussen Dronten en Amsterdam wil de tocht namelijk in ongeveer 2 dagen doen.

De beste plek is voor iedereen een andere, op deze route zou je kunnen denken aan Lelystad of de Blocq van Kuffeler.
Hoogerdijk schreef:hoe kan je het dek het beste schoon maken altijd makkelijk om te weten

Met een bezem.
Maar als je geen vaarervaring hebt, lijk me het traileren wat broekerhaven al aangeeft geen verkeerd idee, en waarom direct het IJssel en Markermeer op als je ook via de kanalen (Lage vaart, Hoge vaart) binnendoor naar Almere kunt, en daarvandaan over Amsterdam naar Zaanstad?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Nog meer vragen

Berichtdoor elrenegado » 16 Mrt 2017, 10:02

Hoogerdijk schreef:Mag je overal varen als je boor niet harder gaat dan 20km en kleiner is dan 15 meter ? want ik moet van de IJsselmeer naar huis varen naar zaanstad.


IJsselmeer en Markermeer vereisen vaarbewijs 2...

Hoogerdijk schreef:Wie weet de beste plaats plek om te overnachten tussen Dronten en Amsterdam wil de tocht namelijk in ongeveer 2 dagen doen.


Amsterdam - Dronten is makkelijk in 1 dag te doen.
Als je er 2 dagen over wil doen kan je kiezen om dwars door de polder te varen (betere keuze voor jouw formaat boot), dus bij Almere erin, en dan ergens langs de oostvaardersplassen te overnachten.
Alternatief is om vanaf amsterdam via de weespertrekvaart naar weesp, en via de vecht naar muiden te varen, dan zou je in weesp/muiden of almere kunnen overnachten.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Nog meer vragen

Berichtdoor aquanaut » 16 Mrt 2017, 10:44

elrenegado schreef:
IJsselmeer en Markermeer vereisen vaarbewijs 2...


Nee joh :D niet met schip <15M <20 km/u

elrenegado schreef:Amsterdam - Dronten is makkelijk in 1 dag te doen.
Als je er 2 dagen over wil doen kan je kiezen om dwars door de polder te varen (betere keuze voor jouw formaat boot), dus bij Almere erin, en dan ergens langs de oostvaardersplassen te overnachten.
Alternatief is om vanaf amsterdam via de weespertrekvaart naar weesp, en via de vecht naar muiden te varen, dan zou je in weesp/muiden of almere kunnen overnachten.


Ehm, volgens mij wil Hoogerdijk precies andersom varen, van Dronten naar Zaanstad...?! :lol:

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Nog meer vragen

Berichtdoor Hoogerdijk » 16 Mrt 2017, 13:31

Idd ik ga van Dronten naar zaanstad
Hoogerdijk
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 13 Mrt 2017, 03:01
ligplaats:
info:

Re: Nog meer vragen

Berichtdoor Hoogerdijk » 16 Mrt 2017, 13:31

Idd ik ga van Dronten naar zaanstad
Hoogerdijk
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 13 Mrt 2017, 03:01
ligplaats:
info:

Re: Nog meer vragen

Berichtdoor elrenegado » 16 Mrt 2017, 15:15

Serieus ?
Ik dacht dat je op ijsselmeer ten alle tijde je Vb moest hebben.... toch nog iets geleerd, ook al heb ik m'n VB's

Ok, dronten - zaanstad..
Dan geld mijn opmerking nog steeds, alleen andersom :lol: :lol: :lol: :lol:
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Nog meer vragen

Berichtdoor kajoe » 16 Mrt 2017, 18:33

waar staat dat je op het IJsselmeer een vaarbewijs moet hebben .de regel is 15 meter of meer .of en harder kan of mag varen dan 20 km pu en dat geld in het gehele land ,,mag ,,is geregistreerd staan .
daarom hebben zo vele geen vaarbewijs ,marifoon ja heb je die dan moet je verplicht je certificaat hebben ,anders kan het een beetje duur worden .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Nog meer vragen

Berichtdoor gewoonmich » 17 Mrt 2017, 08:27

Als ik het goed begrijp wil je met een net aangekocht bootje, die je dus helemaal niet kent het Ijsselmeer overstekken. Je hebt lef!

Persoonlijk zou ik toch voor een veiligere route gaan.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Volgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten