Help

Re: Help

Berichtdoor Popeye » 19 Mrt 2017, 12:45

Stel dat je zo'n boot wilt, en bij nul moet beginnen? Je koopt een bouwpakket, aangenomen dat je hem zelf in elkaar kunt lassen, dan ben je al meer dan 850 euro kwijt, en moet hij nog in elkaar. Nu zit hij al in elkaar, en kun je eventueel heel kritisch naar de onderkant kijken, en daar het nodige onderhoud aan plegen.
Een roze bril is niet goed, maar om bij een bedrag van 850 euro zo pessimistisch te doen lijkt me ook onzin. Je hoeft er toch niet mee naar St. Tropez? :mrgreen:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Help

Berichtdoor jade » 19 Mrt 2017, 14:56

Een lang weekeind in een vakantie park kost al bijna meer dan de vraagprijs boot... dus...!
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Help

Berichtdoor Klaver vier » 19 Mrt 2017, 17:08

Helemaal mee eens,je kan iets door een roze bril zien,maar je kan ook alles zwart zien,ik vindt de inschatting wel heel erg somber,wat kan je nou gebeuren voor dat geld,en het drijft ook nog.
Niet iedereen heeft een berg geld,maar wil toch zijn waterplezier hebben,dus waarom niet?
Je kan er nog droog inzitten ook,wat wil je nou meer voor dat geld,misschien doet de motor het ook nog.
Je kan wel aannemen dat niets werkt maar daar is nog helemaal geen sprake van
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Help

Berichtdoor antonh » 19 Mrt 2017, 18:21

Denk je dat je nu zo veel kunt met een contract bij deze prijs?
Hoeveel km heb je garantie?
Of is het tot de haven uit?
Ik zou eerst rond de haven varen voordat je zo een stuk vaart.
Het is nu stil op het water en je kunt dus ook niet snel geholpen worden.
Een Dompkruiser vaart wel mooi.
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:07
ligplaats: Oude Pekela
info:

Re: Help

Berichtdoor jade » 19 Mrt 2017, 19:04

Als het scheepje er van onder en binnen omder de vloer(vooral even kijken op de laagste punten en bij het toilet) goed uitziet, niet al te veel en te diep ingeroest.
Als het motortje loopt en je hebt er een goed gevoel bij, waarom niet?

Als ik terug denk aan ons eerste bootje, veel roest, lek dakluik daardoor verrot plavond en vloer, motor yanmar pmx8 slecht lopen, veel lekage.
Veel werk aan gehad, maar nog nooit spijt gehad van de aankoop.
Als je er zelf veel tijd in kan en wil stoppen en het lukt, dan vaar je na het werk met een heel,goed gevoel.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Help

Berichtdoor Hoogerdijk » 19 Mrt 2017, 19:45

antonh natuurlijk maak ik eerst even een testtochtje met deze eigenaar.
Klaver vier hij heeft gezegd en in het contract ondertekent dat er niks mis is met de motor mocht er wel wat mis er mee zijn gaat de koop natuurlijk niet door.
en idd ik heb geen 30.000 euro even liggen om een mooie bootje te kopen.
jade ik hou juist van een veel opknappen beetje verbouwen enzovoort tuurlijk een flinke schoonmaak beurt kan hij zeker wel even gebruiken.
Mocht het wat worden zal ik jullie ook op de hoogte houden van de verbouwing er van en heelvaak tips vragen haha.
Hoogerdijk
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 13 Mrt 2017, 03:01
ligplaats:
info:

Re: Help

Berichtdoor broekerhaven » 19 Mrt 2017, 20:28

Sinds wanneer is zo'n contract rechtsgeldig?
Als er naderhand grote gebreken zijn en je wilt de koop terugdraaien en de verkoper geeft niet thuis heb je geen poot om op te staan.
en er is geen rechts beambte die hier iets mee kan.
klinkt leuk zo'n contract en je ziet het steeds vaker voorkomen maar hecht er zelf ook weinig waarde aan.
Als de tegenpartij ontkent getekend te hebben is het over en uit.
zelf je gezonde verstand gebruiken , iemand met kennis van zaken meenemen en toch een beetje een vertrouwens kwestie.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Help

Berichtdoor Roelof » 19 Mrt 2017, 22:13

Hoogerdijk schreef:hij heeft gezegd en in het contract ondertekent dat er niks mis is met de motor mocht er wel wat mis er mee zijn gaat de koop natuurlijk niet door.


Ik begrijp dat de boot nu nog droog ligt (foto). Dan kan de eigenaar wel zeggen dat de motor goed is maar dat weet je pas als de boot tewater is en je gevaren hebt.
Als dan, tijdens een gezamelijke proefvaart, de motor of koppeling kuren heeft kun je wel van de aankoop af, zonder geouwehoer over kosten tewater laten, of ander gezeur.

Op zich wel goed denk ik.
Je kunt de boot droog bekijken, stelt gezamelijk de ontbindende voorwaarden op, en koopt hem pas na een proefvaart.
Als je een boot koop die op de wal ligt kunt je het vlak bekijken maar niet varen, als je een boot koopt die tewater ligt kunt je proefvaren maar het vlak niet beoordelen.
Ook kan een contract een beetje zekerheid geven dat de boot niet tussentijds wordt verkocht aan een ander.
Als je zo'n contract opstelt is het logisch dat beide partijen een getekend orgineel hebben, dan kan niemand ontkennen iets niet te weten.

Na overname sta je er natuurlijk alleen voor en kun je denk ik geen verhaal meer halen op de verkoper als de motor storing geeft, ook logisch wat het is tenslotte geen nieuwe boot.

Eerst de boot maar eens goed schoonmaken en alles rustig nalopen, oilie(en) verversen enz. Dan ziet het er alweer heel alnders uit.
Suc6, hoop dat je een nieuw topic start in "Projecten".

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Help

Berichtdoor aquanaut » 19 Mrt 2017, 22:26

broekerhaven schreef:Sinds wanneer is zo'n contract rechtsgeldig?

Zo'n contract is zeker rechtsgeldig.........het is immers gewoon een schriftelijke overeenkomst.
Alleen je hebt er niets aan.
Het wordt in geval van ellende namelijk een "woord tegen woord" verhaal.
Want als de motor daadwerkelijk stuk gaat zal de verkoper zeggen dat hij liep toen hij hem verkocht en toen goed was.
Immers hij heeft daarvoor zelfs zijn handtekening gezet.
Nu is het aan de koper om aan te tonen dat de koper wist van het gebrek ten tijde van verkoop.
Dit is bijna onmogelijk om te bewijzen, en als je al met bewijs bij het hekje (van de rechtbank) wil aankomen zal dat het resultaat moeten zijn van een grondige keuring door een expert.
Die rekent hiervoor vele malen meer als het bootje kost.
Neem daarbij de gerechtelijke kosten, en als een rechter hoort dat het aankoopbedrag slechts 850 euro was .....een snelle zaak.
Het kopen van een kajuit boot met inboard diesel voor een dergelijk bedrag is gewoon net zo iets als het kopen van een kraslot.
Soms win je wat, soms ook niet, in het laatste geval, wonden likken en doorgaan, niet zeuren over handtekeningen en contracten.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Help

Berichtdoor Blacktoppie » 20 Mrt 2017, 10:10

Hoogerdijk schreef:en idd ik heb geen 30.000 euro even liggen om een mooie bootje te kopen.


Er is natuurlijk een heel groot gat tussen 850 euro en 30000 euro. Wat hier vooral bedoeld word is dat er in een boot van 850 euro vaak een veelvoud van dat geld gaat naar opknappen, uiteraard is ea afhankelijk van je wensen.
Als je er nu gelijk een paar duizend bij legt heb je gewoon een net schip waar veel minder aan moet gebeuren. Maar het standaard onderhoud hou je altijd natuurlijk.
Aan de andere kant een opknapper kan je weer mooi naar je eigen smaak maken.

Ik juich een opknapper alleen maar toe, maar het moet wel je hobby zijn. En verkijk je niet op het werk ;)
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten