Lakken met 2K DD lak.

Lakken met 2K DD lak.

Berichtdoor JerryR » 27 Feb 2017, 11:14

Omdat er toch wel een taboe bestaat rond de 2k lakken wil ik hier toch even melden dat dit de mooiste lak is om mee te werken. Na 14 KG op onze boot te hebben gesmeerd.

Verhalen rond supersnel werken omdat het anders niet goed gaat komen, dat was ook mijn idee erover zijn omgekeerd. Tuurlijk moet je zorgen dat alles klaar staat en afgeplakt is voor dat soort ongein heb je geen tijd. Maar als alles geregeld is kan de verf gewoon op het gemak verwerkt worden. Sterker nog binnnen 3minuten kan je zelfs nog narollen en dan vloeit het nog superglad weg (dat is dan bij 15 graden ruimte temp).


Opzetten, doordat de verf echt waterdun is vloeit deze superglad uit, elke oneffenheid in je voorgewerkte oppervlak zie je gegarandeerd! Krassen korrel 240 blijven zichtbaar! Als er donkere plekken zijn die niet in 1 keer dekken niet dikker op willen zetten op licht hellende oppervlaktes (rond dak b.v.) krijg je zakkers.
Een roller goed nat maken, en dwars opzetten 40cm breed haaks daarop goed uitrollen tot het hele oppervlak van kleur is voorzien. Rollerlijnen dienen niet meer zichtbaar te zijn. Daarna heel zachtjes na aaien en afblijven de verf doet de de rest.

Uitstreikvermogen per KG, deze verf moet aangemaakt worden maarja... wat haal je nou uit een blik? Als er te weinig is kan je het vergeten het oppervlak waar je bezig was kan opnieuw geschuurd worden want even nieuwe verf pakken gaat niet (deze moet 30min voor reageren).
En heel veel over houden is ook niet gunstig want na 2 uur kan je het weg gooien. Mijn ervaring is ongeveer 6a7 m2 per KG. Enkele praktijk voorbeelden:onze boot is 8x3,30 meter.

1Kg stuuurhutdak + achterzijde stuurhut + voorzijde voorkajuit + 1 zijkant Achterkajuit

1Kg voorkajuit dak+ Voorzijde stuurhut+ zijkant achterkajuit.

1Kg zijkanten stuurhut en voorkajuit + achterzijde achterkajuit.

1Kg Achterdek + Voordek+ gangborden.

Uiteraard is dit bootafhankelijk.en voor 1laag!


Welk type rollers? Ik had in het voortraject polyservice voorbij zien komen als super rollers. Echter heb ik weinig verschil kunnen merken tussen de polyservice en de ijssel rollers. Wees niet te zuinig maar 3a4 rollers per KG lak heb je wel nodig deze zwellen binnen notime op en dan is je oppervlak ongelijk. (Ik heb op de hele boot 40rollers gebruikt)

Kwasten? Ik had 2 kwasten van goede kwaliteit 1voor wit en 1 voor blauw. In mijn geval platte kwasten omdat ik dit fijn vind werken. Deze zijn gewoon in de kwast verdunner schoon en soepel te houden en kunnen dus opnieuw gebruikt worden.

Smeren vanuit de pot/verfbak met een kwast in hoekjes en langs boutjes e.d. geeft gegarandeerd zakkers. De verf is waterdun. Mijn ervaring is opzetten rondom met de roller en vanuit die natte verf verslepen naar je te kwasten hoekje of boutje of ander obstakel met een goed afgestreken kwast.

Wordt vervolgd

Typfouten voorbehouden (zit op een smartphone in mn pauze te typen)
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: Lakken met 2K DD lak.

Berichtdoor pascall » 27 Feb 2017, 18:55

40 rollertjes??? ik gebruik er 5 op een romp van 11 meter, komt overeen met 2 1/2 rol per liter en dan ziet het er super strak uit!

Na 3 minuten nog corrigeren is heel afhankelijk van de omgeving/casco temperatuur, luchtvochtigheid en luchtverplaatsing/wind, maar door de band genomen is het een stuk minder dan 3 minuten.

Als er plekken zijn waar ik van twijfel of deze dekken dan rol ik deze licht voor, en dan bedoel ik circa 2 minuten van te voren.

Schuren met 240 is wel heel grof, ik gebruik altijd 360 en dat ziet je niet terug in je lak.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Lakken met 2K DD lak.

Berichtdoor henkvd » 27 Feb 2017, 20:13

Temperatuur heeft veel invloed op de correctie tijd, bij de max verwerk temperatuur is mijn ervaring dat er niets val te corrigeren opzetten en afblijven.
Rolletjes verbruik hangt enorm af of ze 2C bestendig zijn, niet iedere zg bestendige is dat en zwellen toch op, dan is het direct tijd om afscheidt te nemen van die rol.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Lakken met 2K DD lak.

Berichtdoor Rene » 27 Feb 2017, 20:30

Heb afgelopen winter ook mijn boot met de Ijssel DD=lak gedaan, super lak, een keer horizontaal, daarna een keer verticaal aanbrengen, en afblijven.
Als de ondergrond glad is, trekt de lak zo glad als een baby kontje.
Idd wel regelmatig een ander rolletje gebruiken, maar dat zijn de kosten niet.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Lakken met 2K DD lak.

Berichtdoor henkvd » 27 Feb 2017, 20:51

Buiten is het niet aan te raden, zeker niet met de zon er op.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Lakken met 2K DD lak.

Berichtdoor FrankM » 27 Feb 2017, 23:17

Idd de rollers van de IJssel zwellen nogal snel op.

Ik heb per keer dar ik de romp deed 3 rollers gebruikt, 8,5 meter lengte.
Ik merkte wel degelijk verschil tussen beide rollers.

Maar blijft geweldig goede verf..............................

Grtz
FrankM
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 20 Dec 2013, 06:27
ligplaats:
info:

Re: Lakken met 2K DD lak.

Berichtdoor henkvd » 27 Feb 2017, 23:25

idd en makkelijk schoon te houden, hecht veel minder vuil aan.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Lakken met 2K DD lak.

Berichtdoor Basher » 28 Feb 2017, 01:59

Hoi mannen
Waar denken jullie dat opa z'n boot in staat ?
Juist ja. DD-coat van De IJssel. :D Buitengewoon mooi.
Makkelijk verwerkbaar en geeft een strakke afwerking. In ons geval met korrel 500 geschuurd.
Rollers gebruikt van de Formido met het kenmerk Gold...... Gaat buitengewoon.
Maar ja ik had dan ook een ervaringsdeskundige die mij bij heeft gestaan.
Misschien kennen jullie hem wel :lol:
Afbeelding
Basher
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 03:11
ligplaats:
info:

Re: Lakken met 2K DD lak.

Berichtdoor JerryR » 28 Feb 2017, 15:54

pascall schreef:40 rollertjes??? ik gebruik er 5 op een romp van 11 meter, komt overeen met 2 1/2 rol per liter en dan ziet het er super strak uit!

Na 3 minuten nog corrigeren is heel afhankelijk van de omgeving/casco temperatuur, luchtvochtigheid en luchtverplaatsing/wind, maar door de band genomen is het een stuk minder dan 3 minuten.

Als er plekken zijn waar ik van twijfel of deze dekken dan rol ik deze licht voor, en dan bedoel ik circa 2 minuten van te voren.

Schuren met 240 is wel heel grof, ik gebruik altijd 360 en dat ziet je niet terug in je lak.

Mvg,

Pascal.


JEP 40 stuks dat is over 14KG lak vaarvan 9Kg wit 4KG blauw en 1KG grijs met antislip. in 2 weekenden en 2 lagen. Complete boot tot de waterlijn.

Denk dat ik niet overdreven heb. Elke nieuwe aangemaakte KG met een nieuwe roller en nieuwe inlegbak begonnen.
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: Lakken met 2K DD lak.

Berichtdoor kajoe » 28 Feb 2017, 17:44

nou geef mij dan toch maar de gewone werdol van epifanes een roller per pot van 2.5 of 5 liter geen verlies en rustig werken .
op een van onze passagiers schepen werd indertijd ook 2 comp verf gebruikt van sigma ,allen dat dek was meer dan 30 meter lang en 10 meter breed bussen van 25 lt werden gebruikt ,na aanmaak moest je je de pleuris rollen met 2 of 3 man ,ruim halverwege de pot ging die in de vriezer om de volgende dag door te gaan ,als je dan weer verder wou moest je dubbel zo hard werken anders werd het hart onder de roller ,
dus voor mij persoonlijk liever gewoon .alhoewel componenten verf wat harder is en wat langer mooi blijft.
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Volgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten