Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor legio » 15 Dec 2016, 12:00

Popeye schreef:Ik heb het idee dat bij elk gebruikt jacht die aan jouw wensen voldoet, de vraagprijs boven je budget ligt @legio, en nu wil je van ons horen dat de eigenaars van die schepen veel te veel vragen, maar wat schiet je daar mee op?

Groet, Jack.


Niet echt. Dat eigenaars soms veel te veel vragen, dat dan weer wel.
Wat ik er probeer mee op te schieten is een antwoord op de vraag. Kunt u mij uitleggen waarom een prijs met duizenden euro's zakt wanneer een jacht niet verkocht wordt? Is de prijs dan buitenproportioneel, dus maw. als ik gelijk toehapt, betaal ik veel maar dan ook veel te veel?
Wat is een 30, 40 of soms 50 jr. oude motor nog waard? Moet je dan toch niet eens aan vervanging gaan denken? En daar de prijs op aanpassen!
Alle leidingen, dynamo ed. vervangen in 2000. Dat is ook alweer even geleden.
Een (laatste) revisie gehad in 2007. Is dat van waarde? Of is dat een "verkoop" praatje.
In 2011 nog uit het water geweest. Wordt toch wel weer eens tijd om dat opnieuw te doen? Of gaat de verf 10jr. mee!?
Laatst gewijzigd door legio op 15 Dec 2016, 12:10, in totaal 1 keer gewijzigd.
legio
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 11 Dec 2016, 18:31
ligplaats: *
info:

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor Nerissa » 15 Dec 2016, 12:10

Alle leidingen, dynamo ed. vervangen in 2000. Dat is ook alweer even geleden.



Wat wil je? een nieuwe boot kopen, of een "oudere"

bij mij zit er spul in van 50jaar oud, nou en?, dat wil zeggen dat de kwaliteit goed is.....of was :lol:

Over de prijzen: doe maar een dotje, zie maar, vraag maar, het is wat de gek er voor geeft.
Ik vraag een prijs, als jij die wilt betalen O.K., lukt t niet doen we er wat van af.
Maar eerst vraag ik lekker veel, want "wie weet"?

Dat is hoe dat ik denk dat de prijzen worden bepaald.

Groet

Frans 8-)
Nerissa
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 20:12
ligplaats:
info:

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor legio » 15 Dec 2016, 12:19

Het blijft lastig :D

Waar ik geen vinger achter krijg is dat dat een jacht duizenden euro's in prijs zakt wanneer het een tijdje te koop staat. Maar heb ik dan een koopje, als ik toehap of is het dan nog te duur?
En dit kom ik bij veel advertenties tegen, van jachten die voor 3 of 4 ton te koop staan, of jachten in de prijsklasse onder de 50.000 euro.

Samenvattend, ik denk nu ook dat het is "wat de gek ervoor geeft". Of bereidt is ervoor te geven. En als ik die gek niet bent, dan komt er vast wel een andere ...

Of je moet inderdaad aan nieuwbouw denken :D
legio
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 11 Dec 2016, 18:31
ligplaats: *
info:

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 15 Dec 2016, 12:44

OK, een paar losse flodders:

Zakken met de prijs:
Een schip kost geld: Ligplaats, verzekering, eventueel financiering, etc.; ook als het niet wordt gebruikt.
Soms zijn die kosten zo hoog, dat je je af moet vragen of je niet gewoon wilt zakken met de prijs en daarmee die kosten drukt.

Wat is een # jaar oude motor waard?
Hangt van de conditie af, motoren slijten iha niet door de tijd, maar door draaiuren en belasting.
En die zijn voor pleziervaartuigen meestal beperkt en als je hem netjes behandeld, kunnen ze lang, heel lang mee.
Ik heb verhalen gehoord van Mercedes auto's met 1000000 (nee, geen tikfout: 6 nullen) op de klok zonder motorproblemen.
Als je dat projecteert op 100km is 1 uur, komt dat neer op 10000 draaiuren, in de praktijk zal dat zelfs meer zijn.
Ik denk dat zolang je bilge niet vol met olie staat, er geen enorme walm uit je uitlaat komt, hij "lekker loopt", goed start, goed op temperatuur komt etc. het # draaiuren niet zoveel uitmaakt.
Daarbij is het denk ik ook van belang of het een echte (dwz een vanaf 0 voor scheepsgebruik opgebouwde) scheepsmotor is of een gereviseerde en vervolgens omgebouwde vracht/personen automotor (vroeger heel gebruikelijk)

Laatste revisie in 2007:
Tja, revisie ..... een ruim begrip ..... en dus een discustabel aspect.

Bij een echte revisie wordt de zaak niet alleen schoongemaakt, maar worden alle aan slijtage onderhevige onderdelen die buiten de aflevertolerantie van de fabrikant vallen, vervangen of zodanig bewerkt dat ze weer binnen die toleranties vallen.
Ofwel, na zo'n revisie zitten alle aan slijtage onderhevige onderdelen weer binnen de aflevertoleranties die de fabrikant hanteert.
En daarmee kun je zo'n (in dit geval) motor gerust als "nieuw" bestempelen en mag je de urenteller op 0 zetten.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 15 Dec 2016, 12:50

legio schreef:Of je moet inderdaad aan nieuwbouw denken :D

Tja, ligt aan
- wat je budget is
- wat je eisen zijn
- je bereidheid om een bak geld neer te tellen voor iets waar je trots op bent
- hoever je bereid bent te gaan en misschien andere dingen te laten.

Bij nieuwbouw praat je al snel over 75000 voor een "eenvoudige" sloep met kajuit tot 200000 voor een stalen cruiser van een meter of 10

BTW: Ik kan het je aanbevelen ...
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor Amersfow » 15 Dec 2016, 22:13

Mijn strategie is voor het kopen van een boot is verschrikkelijk veel op internet scrollen; veel achterlijke biedingen doen (de helft ofzo) net zolang tot iemand reageert en je kunt komen kijken. Ik heb wel een paar eisen (die Ford Lehman motor boot sla ik sowiezo over :| ). Ik zoek naar GSAK met bijna nieuwe scheepsmotor. Dan is een 2000 motor al binnen de grenzen. Tot nu toe altijd geslaagd en ik weet zeker dat ik niet teveel heb betaald. Tja, euros spelen dan wel een hogere rol dan verliefdheid op een boot of snel kopen.

Overigens; als je slechts 1x per jaar een vakantie wilt met een boot kun je natuurlijk veel beter huren. Elke keer op een andere plek en geen zorgen.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 16 Dec 2016, 01:13

Amersfow schreef:Mijn strategie is voor het kopen van een boot is verschrikkelijk veel op internet scrollen; veel achterlijke biedingen doen (de helft ofzo) net zolang tot iemand reageert en je kunt komen kijken. Ik heb wel een paar eisen (die Ford Lehman motor boot sla ik sowiezo over :| ). Ik zoek naar GSAK met bijna nieuwe scheepsmotor. Dan is een 2000 motor al binnen de grenzen. Tot nu toe altijd geslaagd en ik weet zeker dat ik niet teveel heb betaald. Tja, euros spelen dan wel een hogere rol dan verliefdheid op een boot of snel kopen.

Overigens; als je slechts 1x per jaar een vakantie wilt met een boot kun je natuurlijk veel beter huren. Elke keer op een andere plek en geen zorgen.

Zo zijn wij (inmiddels 15 jaar geleden) ook begonnen: Internet, beurzen, werven etc. etc.
Vervolgens een pakket van eisen opgesteld om daarmee tot de conclusie te komen dat er op de 2e hands markt niet veel te vinden was.
Dus na lang wikken wegen die stip op de horizon gezet en tegen elkaar gezegd: "we gaan ervoor!"
Nu 10 jaar verder, nog steeds één van de beste beslissingen die we ooit genomen hebben en waar we met volle teugen van genieten.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor Amersfow » 16 Dec 2016, 08:25

Ik ga altijd voor 2e hands. Meer waarde voor zijn geld. Haha, mijn V90 kan ik pas over 3 jaar kopen, ik moet geduld hebben.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor legio » 16 Dec 2016, 10:41

Amersfow schreef:Mijn strategie is voor het kopen van een boot is verschrikkelijk veel op internet scrollen; veel achterlijke biedingen doen (de helft ofzo) net zolang tot iemand reageert en je kunt komen kijken. Ik heb wel een paar eisen (die Ford Lehman motor boot sla ik sowiezo over :| ). Ik zoek naar GSAK met bijna nieuwe scheepsmotor. Dan is een 2000 motor al binnen de grenzen. Tot nu toe altijd geslaagd en ik weet zeker dat ik niet teveel heb betaald. Tja, euros spelen dan wel een hogere rol dan verliefdheid op een boot of snel kopen.

Overigens; als je slechts 1x per jaar een vakantie wilt met een boot kun je natuurlijk veel beter huren. Elke keer op een andere plek en geen zorgen.


Als je kijkt hoe de prijs is opgebouwd, is dit wel een hele goede strategie :!:
legio
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 11 Dec 2016, 18:31
ligplaats: *
info:

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor vuuren1 » 16 Dec 2016, 21:31

De waarde van een (motor)jacht komt niet uit een boekje (zoals bij een auto) omdat je precies moet weten hoe die aangeboden boot in elkaar zit om er een waarde aan te hangen.
Tevens is het een groot stuk marktwerking.

Ofwel:
Doerak A mag je eigenlijk nooit vergelijken met Doerak B.
Eerst de hele boot en de historie (deskundig) doorspitten en dan kan Doerak A zomaar 2x meer waard zijn dan Doerak B..

Zo ook in geval van nieuwbouw kan de prijs wel 100% verschillen bij een gelijk lijkend schip.
Ook dat is helemaal afhankelijk van het uitrustingsniveau, de toegepaste techniek etc, etc.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten