R.C.Grootveld schreef:
En wat bepaalt de waarde van een huis?
Naast de grond/ligging:
- Staat van onderhoud
- Uitrusting (keuken, badkamer)
- Bruikbaarheid
- Indeling
- Voldoet het aan de eisen die de huidige gebruiker stelt (comfort)
Je mag mij uitleggen waarom dat voor een schip niet zou gelden.
quichot schreef: Op de overspannen woningmarkt spelen staat van onderhoud, uitrusting, indeling en bruikbaarheid zo goed als geen rol.
Zeker in de steden wordt er in de makelaardij puur gekeken naar locatie en grootte. Er circuleren tabelletjes met prijzen per m2 voor iedere locatie, opgesplitst naar stapelbouw, vrijstaand, doorzon met huis/tuin. Die worden vermenigvuldigd met het aantal m2. Daaruit rolt de vraagprijs. Staat van onderhoud is dan hooguit nog wisselgeld bij de onderhandelingen. Het is een misverstand dat je je investeringen kunt terugverdienen.
Verder is een woning geen hobby-object. Een jacht wel. Daarom spelen emoties daar een grotere rol.
stefan schreef:Als je een boot kan kopen voor een derde van wat hij waard is hoef je toch niet lang te denken.
Gr René ( Klaver vier)
ja en dat is nou net de vraag van TS! Wat is hij waard??
Ben zelf al een tijd op zoek naar een motorsailer. Diverse schepen gezien, uiteenlopende vraagprijzen en soms hele hoge prijzen voor oudere schepen met een oude motor die weinig liefde gekend heeft. Als ik een motor vervanging in mijn bod meeneem, (zeker 10K eraf dus) zijn tot nog toe alle eigenaren niet genegen om accoord te gaan!
Emotionele waarde overtreft marktwaarde in dit geval denk ik...
quichot schreef:Wie zich een duur jacht kan veroorloven heeft ook vast wel een aardig optrekje hier of daar
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten