Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor varg » 14 Dec 2016, 23:28

varg schreef:Misschien ben ik ook een beetje te vrolijk over het schip, maar de werf van Wiel Eltink heeft een reputatie op het gebied van vletten. Een groot deel van de Nederlandse parlevinkers is in Beneden Leeuwen gebouwd en de waal-parlevinkers waren zeer kritisch op de vaareigenschappen. De werf heeft geloof ik maar een jaar of 8 bestaan maar heeft een goede naam. Het is inderdaad een beetje een Tukker-achtig' geheel geworden met een overkapte kuip en de eigenaarshut achterin. Echt iets voor frankrijk-vaarders en liggers.
Ik hoop echt dat ie een goede eigenaar krijgt. Zij staat al een tijdje te koop en is inderdaad wat duur in de markt gezet. nieuwbouw van een dergelijk schip is onbetaalbaar. Een werf die een dergelijk mooi casco bouwt met gejoggelde gangen en zo 'n mooi achterschip zal dat niet kunnen doen voor minder dan €120.000,-
Adverteren op de Engelse markt als Frankrijk-vaarder lijkt mij het handigst.
Groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor legio » 14 Dec 2016, 23:40

Wilfried schreef:Die prijzen en boten afkraken getuigt van geen verstand te hebben van de waarde van iets, een eigenschap van velen tegenwoordig. Het komt voor mij heel chagrijnig over, zoiets als van voor een dubbeltje op de eerste rij ... Afkraken en roepen dat het te duur is is heel gemakkelijk als je geen verstand hebt van de waarde van iets.


Dit gaat nergens over. ik heb meermalen gezegd dat wij relatief nieuw in deze business zijn. Als ik verstand had van de waarde van een jacht dan had ik mijn vraag hier niet gesteld. Wij willen niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten maar wel graag weten waarvoor we betalen. En gebakken lucht heeft geen waarde voor mij.
Het gemak waarmee een prijs duizenden euro's naar beneden gaat is voor mij, als leek, moeilijk te begrijpen.

Nogmaals, die vlet was willekeurig. Maar door de prijsverlaging viel de advertentie mij op.

En de reactie van Renë (Klaver vier), helemaal mee eens.
legio
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 11 Dec 2016, 18:31
ligplaats: *
info:

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor varg » 14 Dec 2016, 23:51

Sorry legio, ik liet me een beetje meevoeren door die leuke vlet.
Ik denk inderdaad dat het voor een relatieve buitenstaander, maar blijkbaar ook voor zichzelf makelaar noemende mensen een lastige markt is. Vooral oudere eigenaren, gewend aan een tijd van goede prijzen waar een werfgebouwd schip eigenlijk door de jaren heen een stabiele prijs hield, niet makkelijk willen toegeven aan de makelaar en eisen dat hun schip voor een 'goede' prijs aangeboden wordt. In elke verenigingshaven liggen wel schepen waarvan de eigenaar te oud is voor het onderhoud maar het schip alleen voor een droomprijs wil verkopen. Een paar jaar later mogen de kinderen het verwaarloosde schip dan goedkoop van de hand doen.
groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor legio » 14 Dec 2016, 23:55

varg schreef:Sorry legio, ik liet me een beetje meevoeren door die leuke vlet.
Ik denk inderdaad dat het voor een relatieve buitenstaander, maar blijkbaar ook voor zichzelf makelaar noemende mensen een lastige markt is. Vooral oudere eigenaren, gewend aan een tijd van goede prijzen waar een werfgebouwd schip eigenlijk door de jaren heen een stabiele prijs hield, niet makkelijk willen toegeven aan de makelaar en eisen dat hun schip voor een 'goede' prijs aangeboden wordt. In elke verenigingshaven liggen wel schepen waarvan de eigenaar te oud is voor het onderhoud maar het schip alleen voor een droomprijs wil verkopen. Een paar jaar later mogen de kinderen het verwaarloosde schip dan goedkoop van de hand doen.
groet
Arnold


Geen probleem. :) Ik denk wel dat u hier de spijker op z'n kop slaat.
legio
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 11 Dec 2016, 18:31
ligplaats: *
info:

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor Wilfried » 15 Dec 2016, 00:27

Als jij niet begrijpt dat de waarde van een tweedehands boot niet altijd gelijk is aan de verkoop/aankoopprijs dan zit je misschien met je hoofd in je gebakken lucht :-)
Het is toch niet moeilijk. Maak eens een lijstje van wat er allemaal in een boot zit en zoekt de prijzen op. Zoek eens op hoeveel uren werk er in een casco van een boot zit. In het verfsysteem, in het installeren van al het inwendige en vermenigvuldig dat eens met de prijs die jij graag bruto per uur betaald wordt
Wilfried
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:48
ligplaats:
info:

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor broekie » 15 Dec 2016, 08:52

Toch ook nog even meedoen.
Het punt wat Legio maakt is er wel, de prijzen zijn wat de gek ervoor geeft bij een deel van de boten die verkocht worden.
Ik heb helaas te vaak gezien dat niet deskundigen enthousiaste mensen rommel kopen voor teveel geld. Ze zijn gewoon opgelicht.
Dus gaat er een groep niet deskundigen, die gewoon wil varen naar de makelaars en boten verkoop bedrijven. Om dit voor te blijven.
Dan kun je nog wel teveel betalen, maar mag je verwachten dat het product geen kat in de zak is.
Uiteraard uitzonderingen daargelaten.

Een kennis van mij, helaas overleden, kocht voor ruim 300K een Linden kotter van 13,75 meter bj 1997
Pracht schip, alles erop en eraan wat je kunt bedenken. Gekocht in 2006 of 2007.
Na zijn overlijden in 2014 kwam het schip te koop voor 230K via een makelaar, maar als je 180K gaf, was hij van jou.
Deze markt was toen gewoon slecht. Ik weet de uiteindelijk verkoopprijs niet, maar zeker onder 200K

Zelf heb ik mijn schip, nieuw, voor een hele aantrekkelijke prijs gekocht in 2014.

Mijn broer heeft onlangs een Aquanaut van 15 meter Voyager gekocht bij Aquanaut.
Goed schip, keurig afgeleverd voor een goede prijs voor beide partijen.
Maar stel dat hij nu wil verkopen? Als je iemand vind die juist zo'n schip wil, waar er niet veel van zijn, gaat het goed.
Anders kun je zeggen dat hij misschien teveel heeft betaald, maar hij is nu juist die persoon die dat schip wil waar er niet veel van zijn.
Dus er hangt een prijs aan, maar dan heb je geen kat in de zak.

Zij oude schip, een Marine Trader uit 1976 staat te koop.
Wie doet er een gemotiveerd bod om eens te testen wat is het schip waard.

- Lengte 12 meter, breed 4,2 meter
-Ford Lehman 120 PK - 6 cilinder met 4500 uur prima onderhouden.
- moderne schroefas met Volvo seal.
- Boiler 50 liter op de motor en 220V
- 2 x WC en 1 x douche.
- vuilwater tank
- 2 x RVS water tanks van elk 300 Liter.
- bedrading moet worden vervangen.
- Schilderwerk is redelijk, moet worden nagelopen.
- alle dekken en gangboorden teak, 10 jaar oud, in prima staat.
- binnen- en boven besturing.
- polyester romp, houten bovenbouw.
Schip, trawler gelijke als Grand Banks, is voor een liefhebber die er plezier aan heeft de mindere punten aan te pakken.
De basis, romp, motor en installaties zijn goed.

Nou wie bepaald de waarde op basis van deze gegevens?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor legio » 15 Dec 2016, 09:54

Wilfried schreef:Als jij niet begrijpt dat de waarde van een tweedehands boot niet altijd gelijk is aan de verkoop/aankoopprijs dan zit je misschien met je hoofd in je gebakken lucht :-)
Het is toch niet moeilijk. Maak eens een lijstje van wat er allemaal in een boot zit en zoekt de prijzen op. Zoek eens op hoeveel uren werk er in een casco van een boot zit. In het verfsysteem, in het installeren van al het inwendige en vermenigvuldig dat eens met de prijs die jij graag bruto per uur betaald wordt


We praten (soms) over jachten die 40 of 50jr. geleden gebouwd zijn. Dat waren nog prijzen in guldens voor een casco!
Die tijd is geweest. Dat een eigenaar soms zo nog denk kan ik inkomen, maar erg realitisch is dat niet. En dan zal je waarschijnlijk teksten krijgen als "werf gebouwd" .... dus duurder. Toen.
legio
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 11 Dec 2016, 18:31
ligplaats: *
info:

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 15 Dec 2016, 10:51

Popeye schreef:Misschien is een nieuw schip kopen een idee? Naar de Hiswa of Bootholland zo meteen, wat beurskorting en misschien nog een paar extra procentjes er af onderhandelen en je hebt alles nieuw, en met garantie. :D

Groet, Jack.

Inderdaad en dan krijg je het schip van je dromen wat er precies uitziet zoals je het wilt hebben.
Alleen zou ik dat niet op de HISWA of Boot Holland kopen, maar gewoon naar een werf gaan en vertellen wat je wilt.

Een aanrader ... spreek uit ervaring :D
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 15 Dec 2016, 11:19

Zeker niet "waterdicht", maar misschien een handvat om te bepalen of een schip zijn prijs waard is:

1: Wat zou een vergelijkbaar (afmeting, motorvermogen, uitrusting) schip nu kosten als je het nieuw koopt resp. laat bouwen
2: Wat zou het schip nu kosten als je de oorspronkelijk aanschafprijs, incl. aanpassingen en acc. corrigeert met de "inflatiecorrectie" (zeg 2.5%/jaar) over de leeftijd.
3: Wat kost het 2e hands schip nu
4: Wat kost het om dat 2e hands schip op te krikken naar het niveau van het nieuwe (zelfde specs, zelfde uitrusting etc, nieuwe lak, eventueel nieuwe motor)

Pas als MIN(2,3) + 4 > 1 kun je stellen dat het echt te duur is

Een schip is geen auto die al 20% minder waard is, op het moment dat je naam op het kentekenbewijs staat.

Hoewel ieder daar het zijne/hare van mag denken, zie ik een schepen meer als investering voor een brok levensgenot, zoals anderen een camper of 2e huis kopen.
Dit itt een auto,die zie ik als een in de huidige samenleving noodzakelijke kapitaalsvernietiging die slechts tot doel heeft me veilig van A naar B te brengen.
Vandaar ook mijn standpunt: Als ik moet bezuinigen, gaat de auto er als 1e uit. Voor de auto zijn in Nederland prima alternatieven, voor varen op een eigen schip niet.

En ik denk dat je pas echt kunt oordelen over de waarde van een schip, als je er zelf een hebt.
Pas dan weet je hoe het voelt om aan boord te stappen van je eigen trotse bezit en daarmee 's lands waterwegen te gaan verkennen.
Onze auto kan zeker niet als middenklasser worden bestempeld, maar of het me nu wat doet als ik daar in stap ..... nee, niet echt.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor Popeye » 15 Dec 2016, 11:33

Ik heb het idee dat bij elk gebruikt jacht die aan jouw wensen voldoet, de vraagprijs boven je budget ligt @legio, en nu wil je van ons horen dat de eigenaars van die schepen veel te veel vragen, maar wat schiet je daar mee op?

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten