swblom schreef:Zoals gezegd, het gaat om het totaalplaatje.
Wij hebben recent ook een opknappertje gekocht. Na het nodige ijzerwerk, een nieuwe motor en stralen en coaten is de prijs al verdrievoudigd....
Onze vorige boot zat strak in de epoxycoating, had een nieuw tuig (zeilboot) en een nieuw interieur. In de basis casco bijna 40 jaar oud. Vraagprijs zeker anderhalf keer zo hoog als boten van dezelfde maat en leeftijd. Binnen een maand verkocht aan iemand die de waarde van alle investeringen kon inschatten. daarna nog twee serieuze gegadigden teleur moeten stellen.
Dus jouw focus op alleen de leeftijd verteld mijns inziens maar het halve verhaal. uiteindelijk heb je een boot van een bepaald niveau op het oog. Als dat in een keer aanwezig is heeft dat waarde als je je realiseert wat de kosten zijn van het later nog doen.
Natuurlijk zijn er ook een hoop aanbieders met een hoog droomgehalte. Dus neem iemand mee die werkelijk kan inschatten wat de staat van een boot is. Je noemt een bedrag van 10.000 euro dat voor jou heel veel geld is. Realiseer je dat je dat maar zomaar kwijt bent als je een motorvervanging moet laten doen.
En waarom dan een verdrievoudiging van de prijs?
Dus stel dat u 20000 euro betaald heeft. Dan zou de boot na een nieuwe motor, stralen en coaten nu 60000 euro moeten opbrengen???
Natuurlijk begrijp ik dat een nieuwe motor in sommige gevallen net zoveel kost als de aanschaf van de boot. Daarom juist. Bij een boot van meer dan 30 jaar oud zal je toch ook aan een nieuwe of andere motor moeten gaan denken. En dat geld zal er ook nog bovenop komen.