Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor legio » 12 Dec 2016, 14:18

swblom schreef:Zoals gezegd, het gaat om het totaalplaatje.

Wij hebben recent ook een opknappertje gekocht. Na het nodige ijzerwerk, een nieuwe motor en stralen en coaten is de prijs al verdrievoudigd....
Onze vorige boot zat strak in de epoxycoating, had een nieuw tuig (zeilboot) en een nieuw interieur. In de basis casco bijna 40 jaar oud. Vraagprijs zeker anderhalf keer zo hoog als boten van dezelfde maat en leeftijd. Binnen een maand verkocht aan iemand die de waarde van alle investeringen kon inschatten. daarna nog twee serieuze gegadigden teleur moeten stellen.

Dus jouw focus op alleen de leeftijd verteld mijns inziens maar het halve verhaal. uiteindelijk heb je een boot van een bepaald niveau op het oog. Als dat in een keer aanwezig is heeft dat waarde als je je realiseert wat de kosten zijn van het later nog doen.

Natuurlijk zijn er ook een hoop aanbieders met een hoog droomgehalte. Dus neem iemand mee die werkelijk kan inschatten wat de staat van een boot is. Je noemt een bedrag van 10.000 euro dat voor jou heel veel geld is. Realiseer je dat je dat maar zomaar kwijt bent als je een motorvervanging moet laten doen.


En waarom dan een verdrievoudiging van de prijs?
Dus stel dat u 20000 euro betaald heeft. Dan zou de boot na een nieuwe motor, stralen en coaten nu 60000 euro moeten opbrengen???

Natuurlijk begrijp ik dat een nieuwe motor in sommige gevallen net zoveel kost als de aanschaf van de boot. Daarom juist. Bij een boot van meer dan 30 jaar oud zal je toch ook aan een nieuwe of andere motor moeten gaan denken. En dat geld zal er ook nog bovenop komen.
legio
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 11 Dec 2016, 18:31
ligplaats: *
info:

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor Popeye » 12 Dec 2016, 14:24

Wanneer een verkoper geen koper vind voor zijn schip met de vraagprijs die hij redelijk vindt, en wanneer een potentiele koper niet zijn droomschip vindt met een prijs die hij passend acht, wordt er dus niet gekocht en verkocht!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor swblom » 12 Dec 2016, 15:37

Of de vraagprijs drievoudig is kan ik niet zeggen. ik probeer aan te geven dat er significante verschillen zijn en je je niet blind moet staren op alleen leeftijd. Mocht je waarde hechten aan een boot die in de toekomst weinig onderhoud gaat vergen kan het interessant zijn om iets meer te betalen voor een boot die gestraald is en in de epoxy zit.
swblom
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:00
ligplaats:
info:

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor Georges » 12 Dec 2016, 18:45

Je kan zelfs binnen hetzelfde merk en type schepen vinden die maar de helft kosten, maar dan heb je mogelijk ook een schip dat je snel weer geld gaat kosten...
Ouderdom is bij een schip heel relatief, onderhoud en gebruik van de juiste materialen is wel cruciaal om een schip ten alle tijde in tip top conditie te houden en daar zit het waardeverschil, laat maar eens een keuring doen op verschillende schepen de verschillen zullen U snel duidelijk worden.
Een stalen boot die jaren lang met een goedkope verf overschilderd is zal zeker wat dunner zijn dan dezelfde die met duurzame producten onderhouden is en daardoor minder afgebikt en geschuurd, meten is weten ...
Indien je voor 10.000 euro een 10 meter stalen schip koopt, koop er dan gelijk enkele overalls bij en zorg dat je een staanplaats hebt waar je mag slijpen, lassen, en klussen dat het een lieve lust is.
Bij ons op de club staan er zo enkele te koop voor zeer weinig geld, mocht je geïnteresseerd zijn laat maar horen, wij kunnen de plaats gebruiken ;)
Overigens de veroudering van de bootjesmensen valt best mee, het is wel zo dat jonge mensen minder geneigd zijn om te kopen, omdat ze huren een makkelijkere oplossing vinden en het aanbod er nu ruim is.
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 13 Dec 2016, 17:32

legio schreef:Waar zijn prijzen van jachten op gebaseerd?

Nieuw:
Simpel: Wat het kost om het te bouwen: Materiaal en arbeidsloon

Gebruikt:
Ook simpel: Net als bij een huis: Wat de martk bereid is er voor te betalen.

En wat bepaalt de waarde van een huis?
Naast de grond/ligging:
- Staat van onderhoud
- Uitrusting (keuken, badkamer)
- Bruikbaarheid
- Indeling
- Voldoet het aan de eisen die de huidige gebruiker stelt (comfort)

Je mag mij uitleggen waarom dat voor een schip niet zou gelden.

Waarom accepteren we wel dat een huis wat je 20 jaar geleden voor 200K gekocht hebt, nu 250K op moet leveren?
Waarom accepteren we niet, dat een schip wat je 20 jaar geleden voor 200K gekocht hebt, nu 100K op moet leveren?

De crisis heeft zeker zijn weerslag gehad, maar 10 jaar geleden was het heel normaal dat een 10jaar oud schip 2e hands opbracht wat het nieuw gekost had.

Moderne automotoren (zeker diesel) gaan 500000 km mee, als je 1 uur varen gelijk stelt aan 100km rijden, kom je op 5000 uur, wat neerkomt op ca 1000 vaardagen ofwel 3 jaar achtereen 5uur per dag.
Een schip is geen auto; een schip koop je (of in ons geval zelfs laat je bouwen) als een huis.
En ja, daar zijn geen misselijke bedragen mee gemoeid, bedragen waar je een leuk huis voor kunt kopen.

Zeker, dat is niet voor iedereen weggelegd, maar vaak is het ook een kwestie van prioriteiten stellen, keuzes maken en een beetje geluk.
Dat niet iedereen zich een schip van 200K kan permitteren kan ik me goed voorstellen, maar om daar nu de markt de schuld van te geven vind ik wat kort door de bocht.
Waar een wil is, is vaak ook een weg: Zet die stip op de horizon en werk er naar toe

En wat die verschillen betreft:
Je kunt een 40 jaar oud schip, wat bij wijze van spreken is voorzien van een bouwmarkt keukenblok, een paar simpele (olie)lampjes en een pomptoilet en waar je de ketel op een petroleum brander zet nu eenmaal niet vergelijken met een CE gebouwde kruiser uit 2005 waar alles gewoon op 220V draait, hetelucht verwarming, vuilwatertank etc. etc. etc
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor Noordvaarder » 13 Dec 2016, 18:45

swblom schreef:Je noemt een bedrag van 10.000 euro dat voor jou heel veel geld is. Realiseer je dat je dat maar zomaar kwijt bent als je een motorvervanging moet laten doen.

Ik moet @legio op bepaalde punten wel geven.
Jij haalt hier nu iets aan,wat ik ook belachelijk hoog vind.
Bijkans 12.000 euro vragen voor een N4.38 met TTMC35P ( € 11.900 ) is letterlijk en figuurlijk iemand een poot uittrekken.
Want zo gauw er boat of yacht bij staat, moet schijnbaar een motor het dubbele van wat ie kost opbrengen.
Ik koop dan wel een los Kubota blok,en zet de appendages er zelf wel aan, scheelt me al gauw 4000 euro.
Op Marktplaats wordt nu ook weer druk geadverteerd met "De inruilactie NANNI Diesel".
Waarschijnlijk bedoelen ze "De Nanni Goudmijn weken".
Belachelijke hoge prijzen voor zo'n motortje.
Prijzen zijn zonder inbouw etc.

Het is logisch dat die Chinezen in opmars zijn.
En het is al lang niet meer,dat iets dat daar vandaan komt, niet deugt.
Iedere accu van een electrische fiets komt daar vandaan.
Iedereen die een smartphone bezit,heeft een artikel in zijn zak dat uit China komt.
Etc etc etc.
Hier wordt bv Timray ook afgedaan als twijfelachtig.
Schijnbaar hebben de bezitters van die motoren er geen moeite mee.
En een vergelijkbare TimRay kost de helft t.o.v. van een Nanni.
Noordvaarder
 

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor legio » 13 Dec 2016, 19:37

Popeye schreef:Wanneer een verkoper geen koper vind voor zijn schip met de vraagprijs die hij redelijk vindt, en wanneer een potentiele koper niet zijn droomschip vindt met een prijs die hij passend acht, wordt er dus niet gekocht en verkocht!

Groet, Jack.


Dit zal het zijn. Toch blijf ik mij verbazen over het verschil van duizenden euro's naar beneden die soms voorkomen wanneer een schip een tijdje te koop staat. Vandaar ook de vraag waarop de waarde dan gebasseerd zou kunnen zijn.
Zo heb ik eens een jacht gevolgt, dat ging van 18000 naar 12000 en uiteindelijk naar 6000. Voor hoeveel dat verkocht is weet ik niet. Maar voor het verschil in prijs kan je heel wat aan een jacht verbouwen.
legio
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 11 Dec 2016, 18:31
ligplaats: *
info:

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor Klaver vier » 13 Dec 2016, 20:37

Als een boot voor €18.000 te koop staat en ze zakken dan naar € 6000 is die boot veel te duur aangeboden in het begin
Je kan natuurlijk wel de hoofdprijs vragen,maar dan blijf je met de boot zitten.
En als iemand hem voor € 6000 of voor minder wel ziet zitten komt dit gewoon omdat er dan ruimte in zit om te verbouwen,zonder dat het weggegooid geld is.
Veel aanbod lage prijs geen aanbod of weinig aanbod hoge prijs,logisch toch
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor Ardi » 13 Dec 2016, 22:08

Kan natuurlijk ook zo zijn dat die boot wel die 18k waard was maar dat de verkoper moest verkopen.
Is niet ondenkbaar in deze tijd.
En dan heb je koopje, als alles nog goed is.

Gr Ardi
No Guts, No Glory
Gebruikers-avatar
Ardi
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 20 Jul 2014, 16:22
ligplaats: Oostvoorne
info:

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor Klaver vier » 13 Dec 2016, 22:23

Nou logisch is dat niet,als die boot €18.000 waard is en hij zakt naar €10.000 wordt hij vlot verkocht want dan ziet een ander er wel handel in
Als je een boot kan kopen voor een derde van wat hij waard is hoef je toch niet lang te denken.
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten