Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor Patrick5 » 14 Dec 2016, 22:10

De prijs voor die Doerak is aannemelijk. Recente motor. De oude Indennor is er uit.Doerakken zijn verzinkte schepen, dus bij normaal onderhoud blijft de plaat in uitstekende conditie. Zelf ervaring met twee Doerakken, waarvan nog 1in ons bezit.
Of ik het er zou aan geven? MIsschien. Wat veel bootkers vooral vergeten is dat er nadien jaarlijks nog wat kosten bijkomen.daar wringt nogal eens het schoentje.tot op de limiet gaan voor een boot die je eigenlijk niet nodig hebt. Is er dan een extra kost dan wordt het al vlug een probleem. Dus vlug. Doorsparen tot een realistische aankoop.goedkoop blijkt nadien nogal eens duurkoop te worden.

Patrick
Patrick5
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 20:19
ligplaats:
info:

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor varg » 14 Dec 2016, 22:14

Klaver vier schreef:In mijn ogen is die €55.000 ook nog te veel de motor heeft meer als 7000 uur gedraaid.
Dan is toch die €75.000 gewoon een belachelijke vraagprijs,en daarom is hij dus al gezakt,alleen in mijn ogen nog niet genoeg
Het is eigenlijk gewoon een spelletje van kijk en vergelijk,maar dat heb je volgens mij zelf ook wel door en vraag je een beetje naar de bekende weg.
Ik vindt het gewoon een simpel spelletje, als je een zelfde boot ziet met een heel jonge motor ga je toch voor die,en anders doe je inderdaad een bod waarbij je in je achterhoofd houd dat de motor vernieuwd moet.
Gr René ( Klaver vier )


Persoonlijk vind ik de Eltink een mooi schip, degelijke bouw, goede inrichting voor langdurig verblijf, kwaliteitscomponenten gebruikt als Studer en Somy. Originele buitendouche trouwens!
Enig nadeel dat ik naast de oude motor kan ontdekken is het ontbreken van dubbel glas, wat voor lang verblijf en doorvaren in de winter erg prettig is. Verder een droge uitlaat, netjes ingetimmerd...leuk schip voor een prijs waar je een pakweg 8 jaar geleden je vingers bij aflikte. De markt is niet vriendelijk voor de eigenaren. laten we zijn geliefkoosd bezit hier niet onterecht afkraken. dat verdien het schip niet. (mooi rvs-werk trouwens!)
groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor legio » 14 Dec 2016, 22:25

Voor alle duidelijkheid, ik kraak niets af. Integendeel, ik zou willen dat ik zoveel geld gelijk op tafel kon leggen.
Het is mijn verbazing over hoe hoeveel de prijzen zakken als een schip een tijdje te koop staat. Heb ik dan, wanneer ik 75000 zou betaald hebben, veel te veel betaald, Of is de waarde overschat??
En zoals gezegd, er zijn wel meer voorbeelden te vinden.

Deze dan, van 230.000 naar 190.000
Laatst gewijzigd door legio op 14 Dec 2016, 22:30, in totaal 1 keer gewijzigd.
legio
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 11 Dec 2016, 18:31
ligplaats: *
info:

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor Georges » 14 Dec 2016, 22:29

legio schreef:
De vraag is waarop die waarde dan is gebasseerd. Dat u niet schrikt van de ouderdom van die Volvo motor in de Eltink vlet begrijp ik dan weer niet. Maar misschien ben ik jonger dan u.

Wij willen graag een eigen boot kopen, Maar wij willen niet het gevoel hebben teveel te betalen voor iets wat geen waarde (meer) heeft. Of waarvoor de eigenaar ooit, lang geleden, een hoop geld voor heeft betaald. En dat probeert terug te halen met de verkoop.
En bij het bedrag wat voor dat schip (als willekeurig voorbeeld) gevraagt wordt, waar is dat dan op gebasseerd? Daar probeer ik achter te komen. Zitten er gouden handvaten op de deuren??? Dat er ruitenwissers op zitten geloof ik wel. En dat er als geluidsinstallatie een "radio-cd speler" inzit geloof ik ook wel.

U heeft 16 jaar geleden alle slangen e.d. aangepakt. In mijn ogen wordt het dan toch weer eens tijd om daar nog eens naar te kijken,
En misschien is dat het punt. Zolang prijzen nergens op gebasseerd zijn zullen jongere kopers toch terughoudend maar vooral kritisch zijn.


Ik kan enkel zeggen dat die vlet een voor vele ervaren mensen een aardig schip is maar waarom, dat valt niet in 2 woorden uit te leggen aan iemand die jong genoeg lijkt om alles te weten.
Bij ons zijn er ook al schepen verkocht die voor meer te koop stonden en dat waard waren,maar na overlijden van de eigenaar moest het geld snel verdeeld worden onder de kritische jongeren en dan ging de prijs bergaf...de koper deed dus een zaak.
voor mij end of story.
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor Popeye » 14 Dec 2016, 22:52

legio schreef:Wij willen graag een eigen boot kopen, Maar wij willen niet het gevoel hebben teveel te betalen voor iets wat geen waarde (meer) heeft. Of waarvoor de eigenaar ooit, lang geleden, een hoop geld voor heeft betaald. En dat probeert terug te halen met de verkoop.

Misschien is een nieuw schip kopen een idee? Naar de Hiswa of Bootholland zo meteen, wat beurskorting en misschien nog een paar extra procentjes er af onderhandelen en je hebt alles nieuw, en met garantie. :D

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor Yep » 14 Dec 2016, 22:54

Even meedoen.
In mijn beleving is het op voorhand bepalen wat een redelijke prijs is een oeverloze discussie.
Er is een partij die aanbiedt en er is een geintersseerde partij (mag je hopen).

Los van de features en specs van een schip is:
- 'Hoe graag wil ik dit schip met deze features en specs hebben en voor welk maximaal bedrag?' evenals
- 'Hoe graag wil ik mijn schip verkopen en voor welk minimaal bedrag?'
de allesbepalende factor.

En als beide partijen antwoord geven op bovenstaande vragen en zij komen op een gelijk of overlappend bedrag uit, dan is er een deal.
Slechts de verkopende en geinteresseerde partijen bepalen de spelregels.
Ook hier geldt de wet van 'vraag en aanbod' hetgeen voor vrijwel elke transactie geldt (afgezien van bv. een monopolistische situatie vanuit aanbodzijde).
Zo was het en zo zal het altijd blijven.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor legio » 14 Dec 2016, 22:55

Misschien is een nieuw schip kopen een idee? Naar de Hiswa of Bootholland zo meteen, wat beurskorting en misschien nog een paar extra procentjes er af onderhandelen en je hebt alles nieuw, en met garantie. :D

Groet, Jack.


Of zelf bouwen :D
legio
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 11 Dec 2016, 18:31
ligplaats: *
info:

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor Wilfried » 14 Dec 2016, 22:56

Die prijzen en boten afkraken getuigt van geen verstand te hebben van de waarde van iets, een eigenschap van velen tegenwoordig. Het komt voor mij heel chagrijnig over, zoiets als van voor een dubbeltje op de eerste rij ... Afkraken en roepen dat het te duur is is heel gemakkelijk als je geen verstand hebt van de waarde van iets. Voor mij is de prijs van 55000 voor die vlet heel goedkoop in zover ik het op foto's kan beoordelen. Koop je zelf iets voor de prijs van het oud ijzer en laat het stralen en in de verf zetten en je bent al (ruw geschat) 20000 kwijt en dan nog de rest zoals in timmeren stoffering, motor elektrische installatie enz enz. Maar het kan ook inderdaad met verf van de gamma en meubeltjes van ikea
Wilfried
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:48
ligplaats:
info:

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor Klaver vier » 14 Dec 2016, 23:07

Even voor de duidelijkheid ik kraak de boot beslist niet af,het enigste wat ik zeg dat het een vrij oude motor is.
En ieder zijn mening maar ik vindt € 75.000 flink overvraagd,en wat de open kuip betreft,ik vindt dit geen open kuip
Het is natuurlijk wel een vlet en die zijn meestal wel wat duurder.
Nog een puntje is natuurlijk dat je bij een makelaar altijd meer betaald,ik zou liever rechtstreeks kopen van de eigenaar.
Ik denk dat de vraagsteller het beter begrijpt als menigeen denkt
Gr Renë ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor varg » 14 Dec 2016, 23:28

Misschien ben ik ook een beetje te vrolijk over het schip, maar de werf van Wiel Eltink heeft een reputatie op het gebied van vletten. Een groot deel van de Nederlandse parlevinkers is in Beneden Leeuwen gebouwd en de waal-parlevinkers waren zeer kritisch op de vaareigenschappen. De werf heeft geloof ik maar een jaar of 8 bestaan maar heeft een goede naam. Het is inderdaad een beetje een ukker-achtig' geheel geworden met een overkapte kuip en de eigenaarshut achterin. Echt iets voor frankrijk-vaarders en liggers.
Ik hoop echt dat ie een goede eigenaar krijgt. Zij staat al een tijdje te koop en is inderdaad wat duur in de markt gezet. nieuwbouw van een dergelijk schip is onbetaalbaar. Een werf die een dergelijk mooi casco bouwt met gejoggelde gangen en zo 'n mooi achterschip zal dat niet kunnen doen voor minder dan €120.000,-
Adverteren op de Engelse markt als Frankrijk-vaarder lijkt mij het handigst.
Groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten