Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 17 Dec 2016, 01:22

Amersfow schreef:Ik ga altijd voor 2e hands. Meer waarde voor zijn geld. Haha, mijn V90 kan ik pas over 3 jaar kopen, ik moet geduld hebben.

In plaats van een nieuwe V90 en 2e hands schip, zou je ook voor een 2e hands V70 en nieuw schip kunnen kiezen ......
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor legio » 17 Dec 2016, 18:13

R.C.Grootveld schreef:In plaats van een nieuwe V90 en 2e hands schip, zou je ook voor een 2e hands V70 en nieuw schip kunnen kiezen ......

Wel één voordeel als je deze doet. Die V70 heeft een dag- of handelswaarde wat je zo kan opzoeken.
legio
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 11 Dec 2016, 18:31
ligplaats: *
info:

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor adventure1 » 18 Dec 2016, 22:43

Stelling: de prijzen van jachten zijn voor een niet onbelangrijk deel op emoties gebaseerd.
De een heeft emotie voor een met teak ingetimmerd schip, lekker knus en lekker klassiek.
De ander gruwt daarvan en houdt van een strak en licht interieur. Degene die van klassiek houdt is dus bereid meer te betalen voor het teak ingetimmerde schip, en andersom.
Ik veroordeel het ook niet, een eigen schip is emotie, als je echt rekent dan kun je beter huren!

De prijzen voor boten zijn de laatste jaren onmiskenbaar aan het dalen, de zogenaamd "oude" bezitters die in de dure tijd aankochten zijn nog niet gewend aan die dalende markt en lopen met de prijs van hun schip nog in de wolken: dus sky high en dus veel te hoog.

Als ze hun boot willen verkopen dan hebben ze dus een te hoge prijs in gedachten. Maar aan een reële prijssetting door die "oude" bezitters wordt door een aantal verkopende makelaars ook niet bijgedragen, ze vermelden in hun brochure gewoon de prijs die hun opdrachtgever in gedachten heeft en beginnen er niet aan om hun opdrachtgever op andere gedachten te brengen qua prijs.
Waarom zouden ze ook, als ze te moeilijk doen missen ze een opdrachtgever en als die boot maar lang genoeg te koop ligt dan zakt de eigenaar vanzelf met zijn vraagprijs.

Het valt me op dat gebruikte sportcruisers (uitzonderingen daargelaten) relatief goedkoop zijn, deze zijn over het algemeen in het bezit van jongere eigenaren die niet in de dure tijd aangekocht hebben. Kan het zo zijn dat die eigenaren daardoor lagere prijzen vragen?
adventure1
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 29 Dec 2011, 16:55
ligplaats:
info:

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 18 Dec 2016, 23:20

legio schreef:Die V70 heeft een dag- of handelswaarde wat je zo kan opzoeken.

Klopt, maar een schip is nu eenmaal geen auto ...
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 18 Dec 2016, 23:24

adventure1 schreef:Het valt me op dat gebruikte sportcruisers (uitzonderingen daargelaten) relatief goedkoop zijn, deze zijn over het algemeen in het bezit van jongere eigenaren die niet in de dure tijd aangekocht hebben. Kan het zo zijn dat die eigenaren daardoor lagere prijzen vragen?

Nee, ik denk dat de oorzaak daarvan echt aan de marktwaarde ligt.
Enerzijds omdat het iha massaproductiemodellen zijn, waar nauwelijks "eigen inbreng" in zit
Anderzijds omdat sportcruisers niet alleen bepaald publiek trekken (uitzonderingen daargelaten) maar ook bepaalde vaargebieden; bij lage snelheden zijn ze vaak zeer onrustig en creeren behoorlijke hekgolven.
Daarbij zijn het vaak behoorlijke brandstofslurpers die vaak ook nog eens op benzine lopen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor ErikH » 20 Dec 2016, 21:56

legio schreef:Waar ik geen vinger achter krijg is dat dat een jacht duizenden euro's in prijs zakt wanneer het een tijdje te koop staat. Maar heb ik dan een koopje, als ik toehap of is het dan nog te duur?


Doe je voordeel als nieuwkomer op de huidige markt! Lucky you dat je niets te verkopen hebt. Als ik nu niet in het bezit was geweest van een te dure boot voor de huidige markt had ik het wel geweten.

Houd de advertenties een jaar lang goed in de gaten en selecteer de jachten die al langer te koop liggen. Wacht vervolgens op prijsverlagingen, sommige verkopers worden moedeloos. Pik de voor jou interessante jachten eruit, toon interesse, ga langs voor een bezichtiging en doe eventueel een belachelijk laag bod. De eerste keer word je door verkoper uitgelachen, de tweede en derde keer misschien ook. Misschien hapt de tiende keer een verkoper toe en heb jij je schip voor een hele mooie prijs. Of je betaalde prijs nog steeds te duur was kom je pas achter als je je schip weer gaat verkopen.

Ik zal je ook uit de droom helpen; Voor € 10.000,- ga je geen jacht vinden met;
a) recente motor
b) goede andere techniek
c) interieur in nette staat
d) langer dan 5 meter
d) goed en degelijk schilderwerk
e) enige zeewaardigheid

Op meerdere punten zul je concessies moeten doen.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 21 Dec 2016, 00:15

ErikH schreef:Ik zal je ook uit de droom helpen; Voor € 10.000,- ga je geen jacht vinden met;
a) recente motor
b) goede andere techniek
c) interieur in nette staat
d) langer dan 5 meter
d) goed en degelijk schilderwerk
e) enige zeewaardigheid

Op meerdere punten zul je concessies moeten doen.

Te beginnen met een nul extra .... ;)
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor ErikH » 21 Dec 2016, 00:21

Bedoelde er trouwens niet mee te zeggen dat er niks leuks in die prijsklasse te koop zou zijn. Met goed zoeken, geduld en eventueel wat eigen klustalent is er veel mogelijk.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2016, 02:11

Het is nog steeds een markt voor kopers maar voor 10.000 euro wordt het lastig.
Toch is er wel leuk spul te koop voor die prijs (van eigenaren die inmiddels wel inzien dat ze de hoofdprijs niet krijgen).

Een nieuwe boot van 9-10 meter kost meestal meer dan 150.000 euro, dan is het kopen van een relatief goede boot voor 10.000 euro een uitdaging.

Ik lees helemaal niets over het laten keuren van een potentiële aankoop.
Keuren kost geld maar verdient zichzelf bijna altijd terug (behalve als het niks wordt omdat het ook niks is).
Als het niks wordt heet het 'afkeur' en heb je jezelf een hoop ellende (en kosten) bespaard.

Een motorboot is een complexe verzameling van techniek en nog vele andere zaken die de gemiddelde koper niet kan doorzien.

De roze bril van de potentiële koper is een geweldig fenomeen voor de verkoper en uiteindelijk een mogelijk drama van de koper.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten