Inrichtingseisen Dld

Inrichtingseisen Dld

Berichtdoor Basher » 09 Dec 2016, 17:17

Beste vaarvrienden

Ik weet niet of dit het juiste topic is voor deze vraag, maar ik hoor dat wel.

Kan iemand mij zeggen waar ik de inrichtingseisen voor een motorboot voor Duitsland kan vinden.
Of kan ik zo zonder meer daarheen varen zonder aan iets te moeten voldoen.

De ANWB/Waterkampioen wist het in elk geval niet. Kreeg daar alleen iets over vaarbewijs en marifoonvergunning.
Basher
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 03:11
ligplaats:
info:

Re: Inrichtingseisen Dld

Berichtdoor Noordvaarder » 09 Dec 2016, 19:10

Bij onderstaande link vind je meer info:
https://www.vaarbewijzen.nl/varen-in-duitsland.html
En je kunt beter je boot in Nederland laten registeren.
Dat is namelijk van belang als je vanuit het buitenland weer Nederland in gaat.
Je moet dan namelijk aantonen,dat de btw voor de boot in NL is voldaan.
De heren van kWiebes geloven je pas, als je betaald, danwel kan bewijzen,dat het ook werkelijk zo is.
De NL-staat is hier stapelmesjogge op geld,vooral op BTW.Daar kunnen ze geen genoeg van krijgen. :mrgreen:
Een registratie of een factuur van de boot waarop je dit kan aantonen,is dan ook raadzaam om het bij je te hebben.
Nu zul gaan denken, ja maar auto's hoeven dat niet.
Nee dat klopt,want daar zit al een kentekenplaat op,dus die heeft hier al een registratie.
Of de Duitser je registratie accepteert is mij niet bekend.
Noordvaarder
 

Re: Inrichtingseisen Dld

Berichtdoor Mopolcamper » 09 Dec 2016, 19:50

In de meer dan 40 jaar dat ik jaarlijks het Duitse Wad bezoek is mij nooit iets gebleken van bijzondere inrichtings- of eigendomseisen.
Wel heb ik bij me een kopie van de koopakte die opgemaakt is bij verkoop van mijn boot waarin o.m. staat dat de BTW destijds is afgedragen.
Uiteraard is een marifoon- en klein VB II aanwezig.
Maar controle daarop heeft nooit plaatsgehad. Wel is me ooit door de douane eens gevraagd of ik in Helgoland meer dan de toegestane hoeveelheid sterke drank had ingeslagen. Aangezien ik me, ondanks de aanbevelingen van Wiebren op dat gebied, weet te beheersen viel dat mee.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Inrichtingseisen Dld

Berichtdoor kajoe » 09 Dec 2016, 20:51

ik dacht zo de zelfde eisen als hier tot 15 meter ,uiteraard een vaarbewijs op sommige stukken is marifoon verplicht ,en ook zeer gewenst ,kennis van de seingeving in het gebergte ,en wat kennis hoe de grote vaart manoeuvreert in de hang en op de hoeken ,
soms kan de waterpoll wel eens langs komen voor controle op het anker gerij ivb motor stilstand .en zie dan maar eens veilig naar een goede meer plek te komen , soms gas controle maar als men normaal vaart zal men geen last ondervinden .
pas boven de 15 meter kan men een klein sportboten patent nodig hebben ,ga je boven de 20 meter moet je aan de zelfde eïssen voldoen als de rijn en binnenvaart met eventueel een spitsen of een vol rijn patent ,maar je kan dan altijd nog een loods nemen.
eh je hoeft zelf de vaarpapieren niet te hebben maar er moet tenminste 1 persoon aan boord zijn met de juiste papieren .
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Inrichtingseisen Dld

Berichtdoor Basher » 10 Dec 2016, 01:57

Mannen dank, maar ik weet nog steeds niet het fijne van de zaak.

Marifoon-, boot- en eigendomspapieren/BTW-verklaring zijn geen probleem, die moest ik naar het zuiden ook al hebben.

Maar onduidelijk is of er gaskeuring moet worden aangetoond, verplichting van een vuilwatertank, vervuilingseisen dieselmotor, verlichting, verplichte marifoon etc.

De ANWB: "Beste heer .......,

Die informatie heb ik niet. Ik heb wel een richtlijn van de ADAC over papieren, marifoonvergunningen etc. Misschien had u die niet nodig, maar dan vindt u in ieder geval op de laatste pagina’s van de PDF de adressen van de instanties die u verder kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,

Arno Beuken
Eindredacteur ANWB Media - Vrije Tijd
Wandelen, Fietsen, Water & Motor
Waterkampioen Magazine
088-269 6771
Basher
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 03:11
ligplaats:
info:

Re: Inrichtingseisen Dld

Berichtdoor Mopolcamper » 10 Dec 2016, 11:52

[quote="Basher"]
Marifoon-, boot- en eigendomspapieren/BTW-verklaring zijn geen probleem, die moest ik naar het zuiden ook al hebben.

Maar onduidelijk is of er gaskeuring moet worden aangetoond, verplichting van een vuilwatertank, vervuilingseisen dieselmotor, verlichting, verplichte marifoon etc.

Puntsgewijs:
Gaskeuring, niet verplicht.
Vuilwatertank, niet verplicht net als hier overigens een lozingsverbod. Vuilwaterstations zijn heel zeldzaam.
Vervuilingseisen dieselmotor, niet verplicht.
Verlichting, conform eisen in Nederland.
Marifoon, indien aanwezig wel uitluisteren maar aanwezigheid niet verplicht.
Afhankelijk van het vaargebied: Klein Vaarbewijs I of II.

Waar wel op wordt geverbaliseerd is het onder motoraandrijving varen met gehesen zeil zonder de ook hier verplichte seinkegel, daarin zijn ze zeer fanatiek. Maar dit zal bij jou wel niet van toepassing zijn.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Inrichtingseisen Dld

Berichtdoor Basher » 11 Dec 2016, 01:59

@Mopolcamper
Dank voor de uitvoerige reactie.
Waar kan ik dit allemaal vinden ?
Basher
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 03:11
ligplaats:
info:

Re: Inrichtingseisen Dld

Berichtdoor Mopolcamper » 11 Dec 2016, 11:46

Tja, de niet verplichte zaken; nergens. Want niet geregeld, niet vastgelegd.
Voor wat betreft marifoongebruik en aanwezigheid vaarbewijzen: in de daarop betrekking hebben de regelgeving.

Volgens mij zie je teveel apen en beren op je weg. Veel plezier in Duitsland!
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Inrichtingseisen Dld

Berichtdoor Basher » 12 Dec 2016, 01:39

Ja Ja is correct, maar ik vind het zo lullig als moeders niet meer haar plasje kwijt kan onderweg nadat die meneer van de WSP langs is geweest. :roll: :roll:
Basher
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 03:11
ligplaats:
info:

Re: Inrichtingseisen Dld

Berichtdoor Wolf1 » 16 Dec 2016, 08:23

kajoe schreef: boven de 20 meter moet je aan de zelfde eïssen voldoen als de rijn en binnenvaart met eventueel een spitsen of een vol rijn patent ,maar je kan dan altijd nog een loods nemen.
eh je hoeft zelf de vaarpapieren niet te hebben maar er moet tenminste 1 persoon aan boord zijn met de juiste papieren .

Pas op, die loods helpt niks aan de technische eisen !
Zo zijn in Duitsland op de Rijn schepen boven de 20m al CvO plichtig.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten