Pagina 6 van 6

Re: De vlag voeren

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2016, 22:27
door R.C.Grootveld
Arthur schreef:Maar nu komt het @Rob, ik ben half Fries en half Limburger, mijn echte voornaam is Ate en nu?

Elke kant één?

Re: De vlag voeren

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2017, 18:58
door Georges
Als Belg dien je in Nederland net zoveel als de Nederlander dus er zijn geen regels tot vlagvoering.
Maar wanneer je als Belg in België gecontroleerd wordt en je bent niet in orde met de Belgische regels is er wel wat aan de hand, en geloof me tegenwoordig (lees sinds 2016) is het controlebeleid wel degelijk aanwezig.

Belgische pleziervaartuigen die varen in volle zee, vreemde wateren en Belgische zeewateren (de territoriale zee, de havens van de kust, de haven van Gent, de kanalen Oostende-Brugge en Zeebrugge-Brugge, het Belgisch gedeelte van het kanaal Gent-Terneuzen alsook de Beneden-Zeeschelde) moeten in het bezit zijn van een vlaggenbrief. De afgifte van een vlaggenbrief is tevens een inschrijving in het register der pleziervaartuigen.

(bron: http://mobilit.belgium.be/nl/scheepvaar ... aggenbrief )
Een schip met vlaggenbrief wordt ook geacht de vlag te voeren !

Ook zijn er (teveel en verouderd) regeltjes die NU wel regelmatig worden gecontroleerd:

Uitrusting:
Belgische zeewateren
Pleziervaartuig, uitgezonderd kano, kajak en zeilplank
Reddingsmiddelen: reddingsgordel voor iedere opvarende, lichtgevende reddingsboei indien het vaartuig nachtelijke tochten onderneemt, afdoende noodseinen waaronder vuurpijlen.
Nautische instrumenten: misthoorn, magnetisch kompas, navigatielichten, dieplood.
Uitrustingsmaterieel: anker, pomp of hoosvat, voldoende aantal roeispanen met hun dollen, 20m tros voor allerhande werken, blusapparaat voor motorjachten, hamer, bootshaak, elektrische lamp geschikt voor het geven van lichtsignalen, volledig stel zeilen voor zeiljachten.
Heel- en verbandmiddelen: waterdichte doos met het nodige verband en andere gewone farmaceutische producten.
Documenten: vlaggenbrief, dubbel van de verzekeringspolis, getijdenboekje, bijgewerkte zeekaarten.
Kano en kajak
Reddingsmiddelen: opblaasbare reddingsboei of opblaasbare kussens.
Nautische instrumenten: kleine misthoorn of dubbele toonfluit.
Uitrustingsmaterieel: reservepaddel als het een éénzitter betreft, meertouw van ten minste 10m, opblaasbare puntluchtzakken vóór en achter voor vouwboten, enterhaakje, desgevallend de nummerplaat van de vereniging waartoe ze behoren of waarvan de eigenaar lid is.
Zeilplank en kitesurf
Reddingsmiddelen: isotherm pak dragen.
Uitrustingsmaterieel: 2 handstakellichten, bevestigingssysteem van de mast aan de plank.
Binnenwateren: uitgezonderd Gemeenschappelijke Maas en Brussel-Schelde
Pleziervaartuig

(uitgezonderd: wedstrijdroeiboot en trainingsroeiboot, kano en kajak, zeilplank, surfplank, opblaasbaar bootje niet geschikt om met motor te worden voortbewogen, vlot, klein schip met romplengte
Reddingsmiddelen: reddingsgordel (of kussen of vest) voor iedere opvarende; personen op waterscooters moeten een reddingsgordel dragen.
Nautische instrumenten: marifoon voor motorschepen langer dan 7 m.
Uitrustingsmaterieel (behalve voor waterscooters): anker of dreg, pomp of hoosvat, reserve voortstuwingsmiddel, 2 touwen minstens gelijk aan de lengte van het vaartuig, blusapparaat voor motorjachten.
Binnenwateren: Gemeenschappelijke Maas en Brussel-Schelde
Pleziervaartuig
Reddingsmiddelen: reddingsgordel (of kussen of vest) voor iedere opvarende.
Nautische instrumenten: misthoorn of toeter.
Uitrustingsmaterieel: anker of dreg, pomp of hoosvat, één of meer pagaaien of roeispanen, 2 touwen (30m en 10m), blusapparaat voor motorjachten.
(bron : http://mobilit.belgium.be/nl/scheepvaar ... uitrusting )

Herkenningstekens:

Binnenwateren
Groot schip
Dit is een schip dat in lengte groter of gelijk aan 20 meter is.
Naam van het vaartuig: 20 cm, aan beide zijden en achteraan.
Thuishaven: 15 cm, aan beide zijden of achteraan.
Land(code): 15 cm, aan beide zijden of achteraan.
Uniek Europees scheepsidentificatienummer: 20 cm, aan beide zijden en achteraan
Metingsmerk: 10 cm (aanbevolen hoogte), op de achtersteven.

Klein schip
Dit is een schip dat in lengte kleiner is dan 20 meter.
Naam van het vaartuig: 10 cm, aan beide zijden.
Nummer van immatriculatie (Bxxxxx):
10 cm, in het midden van de romp of aan de voorsteven, aan weerszijden van het schip
20 cm, als de snelheid meer dan 20km/u is

Maritieme wateren
Vlaggenbrief
Naam vaartuig: 10 cm (aanbevolen hoogte), op het achterschip, of als dit niet mogelijk is, op de beide flanken
Thuishaven: 10 cm (aanbevolen hoogte), op het achterschip, of als dit niet mogelijk is, op de beide flanken
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik zou dus de Nederlandse vlag voeren indien mijn schip niet administratief/uitrusting in orde is, daarom dat er in Frankrijk ook zoveel Nederlandse vlaggen op Franse bootjes hangen om de plaatselijke strenge wetgeving te ontwijken.

Mocht je gedesinteresseerd zijn in de Regelgeving van België, die gaat zeer binnenkort helemaal worden herzien : http://mobilit.belgium.be/nl/scheepvaar ... _wetgeving

verder veel vaarplezier , en behouden thuiskomst.

Re: De vlag voeren

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2017, 19:03
door broekie
Teveel leesstof.
Ik doe wat IK mooi vind.
Net een nieuwe aangeschaft, de oude werd een beetje vaal.
Voer wel altijd de vlag als ik aan boord ben en haal hem 's-avonds keurig binnen.

Re: De vlag voeren

BerichtGeplaatst: 16 Feb 2017, 13:47
door quichot
Ik ga zeker weer naar België dit jaar. Maar zo te zien ga ik daar geen bekeuring krijgen.
Alleen die roeispanen hè! Ik kan er natuurlijk 20 kopen, maar hoe kom ik aan 20 galeislaven en zo'n man op de boeg die met een trom het tempo aangeeft? :lol:

Re: De vlag voeren

BerichtGeplaatst: 16 Feb 2017, 16:13
door Georges
quichot schreef:Ik ga zeker weer naar België dit jaar. Maar zo te zien ga ik daar geen bekeuring krijgen.
Alleen die roeispanen hè! Ik kan er natuurlijk 20 kopen, maar hoe kom ik aan 20 galeislaven en zo'n man op de boeg die met een trom het tempo aangeeft? :lol:


Je kan tegenwoordig makkelijk 100 man aan boord krijgen afhankelijk van waar je vaart ;)
Ach er staat nergens hoe groot ze moeten zijn en ondertussen is men bezig aan de wijziging van die oude regels dus die roeispanen verdwijnen dan wel...
Reserve voortstuwingsmiddel is ook verplicht, maar indien je een boegschroef hebt telt dat ook, kwestie van je schip de kant in te krijgen in geval het bier opraakt . :roll:

Re: De vlag voeren

BerichtGeplaatst: 16 Feb 2017, 16:47
door Popeye
Georges schreef:Reserve voortstuwingsmiddel is ook verplicht, maar indien je een boegschroef hebt telt dat ook,

Ik heb een vaarboom en een stormzeiltje! :D

Groet, Jack.

Re: De vlag voeren

BerichtGeplaatst: 16 Feb 2017, 16:59
door Georges
Popeye schreef:Ik heb een vaarboom en een stormzeiltje! :D

Groet, Jack.


Dan ben je ruim zeker ! overigens zelfs een bijboot telt als reserve voortstuwingsmiddel, ons Linda moet dan maar roeiend slepen terwijl ik in de kuip bijstuur en de Vlag hoog houd kwestie van ontopic te blijven :oops:

Re: De vlag voeren

BerichtGeplaatst: 16 Feb 2017, 17:28
door quichot
Georges schreef: kwestie van je schip de kant in te krijgen in geval het bier opraakt . :roll:

:lol: :lol: :lol: