De vlag voeren

Re: De vlag voeren

Berichtdoor kajoe » 22 Sep 2016, 14:56

wat mij nog ergens bij staat is dat de Nederlandse vlag niet eens wettig gedeponeerd staat,??
voor de vlagvoering van overheden is een heel draaiboek .
op schepen op zee ook.
maar hier in het land ?? het zou goed zijn als iedereen zich bv aan de vlagregels van ANWB of jachthaven verengingen hielden .
nu is het een ratjetoe van meest onmogelijke vlaggen ,moderne tijd zullen we maar zeggen ,maar op Nederlands geregistreerde jachten de meest vreemde nationaliteits vlaggen te hangen gaat mij ietsepietsie te ver ,maar ja je mag tegenwoordig niet meer discrimineren .
dus hou ik mij als fries maar gewoon aan de Nederlandse vlagvoering en als geusje de Friese vlag.
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: De vlag voeren

Berichtdoor R.C.Grootveld » 22 Sep 2016, 17:05

kajoe schreef:dus hou ik mij als fries maar gewoon aan de Nederlandse vlagvoering en als geusje de Friese vlag.

Met een halve Friezin als scheepsmaatje doen wij dat ook en daarbij de provincievlag als gastenvlag in de mast.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: De vlag voeren

Berichtdoor Arthur » 22 Sep 2016, 18:10

Maar nu komt het @Rob, ik ben half Fries en half Limburger, mijn echte voornaam is Ate en nu?
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: De vlag voeren

Berichtdoor Mopolcamper » 22 Sep 2016, 18:15

Wat ik wel wil opmerken is dat m.i. veel te vaak een te kleine vlag wordt gevoerd. Ik heb geleerd dat de juiste maat is dat de broeking van de vlag (het deel van de vlag tegen de vlaggenstok) 1/10 deel van de lengte van het schip hoort te zijn. Een 10 meter lange motorboot voert dus een vlag met een broeking van 1 meter. Of dat nu aan de rechte of een kromme (bij platbodemjachten) stok is vind ik minder van belang, net zoals of er nu een Nederlandse, Europese of Groninger vlag wordt gevoerd. In het laatste geval natuurlijk wel dit jaar die van 2016 en volgend jaar die van 2017!
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: De vlag voeren

Berichtdoor Nerissa » 22 Sep 2016, 18:17

Dat is nu eenmaal zo Arthur, daar kan jij niets aan doen, en we nemen het je ook niet kwalijk :mrgreen: :mrgreen:
Dat worden dan twee provincie vlaggetjes in de mast

Om mijn vrouw een plezier te doen hangt er voor haar Friesche afkomst ook een vlaggetje in de mast.
Ik doe zelf niet aan gastenvlaggetjes. Dus bij het spelletje van de raadplaten op t andere forum, worden ze wel eens op t verkeerde been gezet :D

Groet

Frans 8-)
Nerissa
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 20:12
ligplaats:
info:

Re: De vlag voeren

Berichtdoor Nerissa » 22 Sep 2016, 18:21

Dat van die maten hoort volgens mij thuis bij de vlagvoering van grote schepen..
Maar...een te kleine vlag staat voor geen METER.
Ook weer een persoonlijke opmerking.
En dat zal het altijd blijven zolang er geen geschreven wet voor handen is.

Groet

Frans 8-)
Nerissa
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 20:12
ligplaats:
info:

Re: De vlag voeren

Berichtdoor De Waalschokker » 23 Sep 2016, 00:29

Daxiepaks schreef:Hallo,
Welke vlag moet ik voeren als ik als Belg, met een bootje dat ligplaats heeft in NL, en verzekerd is in NL, maar nergens geregistreerd is (kleiner dan 20, traagvaart, plezier), door de nederlandse binnenwateren wil varen ?
En wat als ik naar de belgische binnenwateren wil ?

mvg
Geert


Ik heb indertijd (zeven jaar terug) men scheepje van het IJ Amsterdam tot in België hartje Vlaanderen gevaren zonder vlag noch naam op mijn schip.
Geen kat lees sluismeester of bruggenwachter die er mij heeft op aangesproken, sterker noch had er ook nog een paar autobanden aan hangen als "wrijfhout" dienst doende en ook daar geen enkel opmerking over gehoord.
Tussen haakjes die hangen er nu nog aan.
Ik zou me niet teveel zorgen maken over dat "verplicht" vlag voeren en voor de goede orde er hangt nog altijd geen vlag aan mijn mast of ja die van mijn verzekeraar EOC :)
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: De vlag voeren

Berichtdoor Marie Christina » 23 Sep 2016, 07:14

Mopolcamper schreef:Wat ik wel wil opmerken is dat m.i. veel te vaak een te kleine vlag wordt gevoerd. Ik heb geleerd dat de juiste maat is dat de broeking van de vlag (het deel van de vlag tegen de vlaggenstok) 1/10 deel van de lengte van het schip hoort te zijn. Een 10 meter lange motorboot voert dus een vlag met een broeking van 1 meter. Of dat nu aan de rechte of een kromme (bij platbodemjachten) stok is vind ik minder van belang, net zoals of er nu een Nederlandse, Europese of Groninger vlag wordt gevoerd. In het laatste geval natuurlijk wel dit jaar die van 2016 en volgend jaar die van 2017!

Ik geloof onmiddellijk dat dat zo is.
Nee, was.
Getuige de enorme vlaggen op VOC schepen op schilderijen.
Of dat nog zo is?
Ik betwijfel het.
Ik denk niet dat de Berge Stahl een vlag heeft van 1/10 van zijn lengte: (345 meter of zo?)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: De vlag voeren

Berichtdoor quichot » 23 Sep 2016, 08:18

Uiteraard bestaat er geen wet- en regelgeving inzake vlagvoering voor jachten. Dit is en blijft het domein van de etiquette, precies waar het thuishoort. Gelukkig is niemand verplicht zich aan die etiquette te houden.
Verhouding broek/scheepslengte 1:10 lijkt me een onrealistische slag in de lucht. Wat moet ik met een vlag van 2 x 3 meter? Ja, ik zou hem als zonnescherm kunnen gebruiken. :lol:
Ik had altijd een vlag met een broek van 1,20 mtr, maar die was me te groot. Als er geen wind was hing die voor m'n roerverklikker en slierde het puntje over het roefdak. Ik heb er nu een van een meter. Dat voldoet prima, al moet ik er kennelijk een boot van 10 mtr bijkopen.
Ik vind het wel gezellig zo'n vlag. Goed scheepsgebruik, en zonder is het ook maar kaal. Een symbolische betekenis heeft de vlag voor mij niet, maar ik zie toch af van emigratie, als @nerissa dat niet erg vindt. Nederland is een van de beste landen ter wereld. Dat hoef ik niet te bewijzen met een stuk stof.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: De vlag voeren

Berichtdoor Popeye » 23 Sep 2016, 08:32

quichot schreef:maar ik zie toch af van emigratie, als @nerissa dat niet erg vindt.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Nerissa :?:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten