door quichot » 14 Sep 2016, 08:39
Ik garandeer je dat dat de toekomst is.
Volgens nota bene de BOVAG zelf is electrisch rijden binnen 15 jaar de norm, en is 'fossiel' uitzondering geworden. Lood is het probleem niet. Dat is nog wel te recyclen, zeker omdat een loodaccu er vanzelf mee ophoudt na 10 a 15 jaar, dus het lood tot in lengte van dagen kan worden teruggewonnen.
Probleemmetalen zijn iridium, nikkel, cadmium en kwik. Het hele concept accu als energieopslag zal dus op de helling moeten. Waterstof gewonnen uit electrolyse, met stroom uit zonne- en wind energie (tevens een oplossing van een ander probleem, namelijk het overschot aan zonne- en windenergie buiten de piek-uren), is bijvoorbeeld een richting waarin gedacht kan worden. Alle te overwinnen praktische bezwaren in aanmerking nemend, is een fles waterstof een goed hanteerbare, en oneindig lang bewaarbare hoeveelheid energie, op afroep te benutten. Dat kan je van geen enkele accu zeggen.
Het is in de geschiedenis van innovatie nooit anders geweest dan dat de eerste werkende concepten onpraktisch groot en lomp waren, en daardoor hoon bij sceptici opwekten. De IBM-baas zelf verklaarde in de vroege jaren 70 dat hij voor de persoonlijke computer een afzetmarkt voorzag van hooguit 10 stuks, wereldwijd.
Keer op keer bleken sceptici in het stof te moeten bijten. We moeten dan ook niet denken in de mogelijkheden van nu, maar in die van de nabije toekomst.
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido