Community elektrisch varen

Community elektrisch varen

Berichtdoor Andre Kuijt » 12 Sep 2016, 14:58

Er zijn op internet vele forums waar het over watersport gaat waar dit er 1 van is. Nu gaat er niet èèn specifiek over elektrisch varen. Dit vond ik een gemis. Hierop heb ik een gratis community opgestart welke door en voor elektrisch vaarders word gemaakt. Komt u ook eens een kijkje nemen op: http://leden.ikwilelektrischvaren.nl

Voor de meest actieve leden wat te zien is in het leaderboard op de homepage worden regelmatig mooie prijzen weggegeven. Neem gerust eens een kijkje in de community en help mensen met vragen of stel zelf je vragen op het gebied van elektrisch varen.

http://leden.ikwilelektrischvaren.nl
Mvg,
Andre Kuijt
AK Maritime Service
http://www.elektrischvaren-accu.nl
Andre Kuijt
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 14 Jan 2015, 20:27
ligplaats: Arum
info:

Re: Community elektrisch varen

Berichtdoor quichot » 13 Sep 2016, 17:50

Ik vind het een interessant idee. Ik zal geregeld een kijkje nemen. Helaas is mijn schip (voorlopig nog) te groot om 100% electrisch voort te stuwen. Althans, met de financiële middelen die tot mijn beschikking staan. Maar ik verwacht in de nabije toekomst wel innovaties op dit gebied. 10 jaar geleden werd je op (de voorganger van) dit forum nog vierkant uitgelachen als je zei dat electrische auto's haalbaar waren. Probleem gaat worden de strategische wereldvoorraden zeldzame metalen. Die zijn bij lange na niet toereikend om en masse alle wereldwijd benodigde accu's te produceren. De heilige graal gaat betaalbare en haalbare energieopslag worden.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Community elektrisch varen

Berichtdoor Marie Christina » 13 Sep 2016, 19:18

Een waar woord, Guido.
Iedereen heeft het over de fossiele brandstoffen die over 30-40-50 jaar op zijn. (Wat ik in 1970 al op de lagere school hoorde. Dus het zou nu op moeten zijn. Maar dat terzijde.)
Maar je hoort niemand erover dat over een jaar of 10 - 15 de voorraad lood op is.
Er zit gewoon niet meer in de grond.(Voor zover men nu weet).
Zilver, (zit geloof ik in de verbindingen van zonnepanelen) Nú al schaars.
Tuurlijk komt er via recycling wat terug, maar nooit 100%.

Dus of elektrisch varen/rijden nou dé toekomst is....
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Community elektrisch varen

Berichtdoor quichot » 14 Sep 2016, 08:39

Ik garandeer je dat dat de toekomst is.

Volgens nota bene de BOVAG zelf is electrisch rijden binnen 15 jaar de norm, en is 'fossiel' uitzondering geworden. Lood is het probleem niet. Dat is nog wel te recyclen, zeker omdat een loodaccu er vanzelf mee ophoudt na 10 a 15 jaar, dus het lood tot in lengte van dagen kan worden teruggewonnen.
Probleemmetalen zijn iridium, nikkel, cadmium en kwik. Het hele concept accu als energieopslag zal dus op de helling moeten. Waterstof gewonnen uit electrolyse, met stroom uit zonne- en wind energie (tevens een oplossing van een ander probleem, namelijk het overschot aan zonne- en windenergie buiten de piek-uren), is bijvoorbeeld een richting waarin gedacht kan worden. Alle te overwinnen praktische bezwaren in aanmerking nemend, is een fles waterstof een goed hanteerbare, en oneindig lang bewaarbare hoeveelheid energie, op afroep te benutten. Dat kan je van geen enkele accu zeggen.

Het is in de geschiedenis van innovatie nooit anders geweest dan dat de eerste werkende concepten onpraktisch groot en lomp waren, en daardoor hoon bij sceptici opwekten. De IBM-baas zelf verklaarde in de vroege jaren 70 dat hij voor de persoonlijke computer een afzetmarkt voorzag van hooguit 10 stuks, wereldwijd.
Keer op keer bleken sceptici in het stof te moeten bijten. We moeten dan ook niet denken in de mogelijkheden van nu, maar in die van de nabije toekomst.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Community elektrisch varen

Berichtdoor Andre Kuijt » 14 Sep 2016, 15:35

Dat zijn al mooie opmerkingen.

Deze zullen niet misstaan op: http://leden.ikwilelektrischvaren.nl

Als jullie het leuk vinden neem dan eens een kijkje.

Want ik denk zeker dat elektrisch varen de toekomst heeft. De accutechniek en opslag techniek zal de komende jaren alleen maar beter worden omdat er steeds meer gebruik van gemaakt gaat worden.
Mvg,
Andre Kuijt
AK Maritime Service
http://www.elektrischvaren-accu.nl
Andre Kuijt
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 14 Jan 2015, 20:27
ligplaats: Arum
info:

Re: Community elektrisch varen

Berichtdoor aquanaut » 14 Sep 2016, 16:38

quichot schreef: Lood is het probleem niet. Dat is nog wel te recyclen, zeker omdat een loodaccu er vanzelf mee ophoudt na 10 a 15 jaar, dus het lood tot in lengte van dagen kan worden teruggewonnen.
Probleemmetalen zijn iridium, nikkel, cadmium en kwik.


Lood is wellicht "oneindig" te recyclen.
De techniek rondom loodaccu's is niet bruikbaar voor de huidige en toekomstige energievraag bij elektrisch rijden en varen.
Hiervoor zijn veel betere technieken beschikbaar.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Community elektrisch varen

Berichtdoor quichot » 15 Sep 2016, 11:43

aquanaut schreef:De techniek rondom loodaccu's is niet bruikbaar voor de huidige en toekomstige energievraag bij elektrisch rijden en varen.

Vandaar ook mijn zorg over de veel zeldzamer metalen die in de huidige generatie 'slimme' accu's zitten. Gaan we even uit van één electrisch voortbewogen voertuig (water- en wegverkeer) per tien wereldburgers, een voorzichtige schatting, dan praten we alleen al over 700.000.000 van dergelijke accupakketten, en dat naast de miljarden accu's voor gsm's, laptops, boormachientjes, huishoudelijke apparaten, enz. De grondstoffen voor al die accu's zijn op deze planeet simpelweg niet voorhanden.
aquanaut schreef:Hiervoor zijn veel betere technieken beschikbaar.

Ik denk dan toch aan waterstoftechnologie. Ok, H2 moet 'alleen nog even' gesplitst worden uit water, maar het is het meest voorkomende element op aarde. Waar denk jij aan?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639


Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten