YAMAHA 25pk 4T probleem

YAMAHA 25pk 4T probleem

Berichtdoor Marco » 24 Aug 2016, 16:02

Beste allemaal, ik heb een 4,5 meter dubbelwandig speedbootje, met daarachter een 25PK 4T BB. hij heeft 2 jaar geen water gezien behalve dan de regen die hem nat heeft gemaakt.
Elk jaar starte ik hem wel een paar keer.
MAAR nu ik hem opnieuw wil gebruiken draait de motor alleen als ik de aanzuigbuis bijna helemaal dicht plak.
hij blijft nu regelmatig draaien, na een tijdje met horten en stoten te hebben staan pruttelen. maar als ik de tape eraf haal valt hem stil. ik heb verse benzine 98 gehaald, en 2 bougies vervangen.
(iets wat ik niet nodig vond, daar een kameraad/monteur mij uit vertelde "een bougie doet het of hij doet het niet") Voor de bougie wissel deed de motor precies het zelfde, ONREGELMATIG draaien, en niet zonder tape op de aanzuigbuis van de carbu.

heeft iemand een idee wat dit kan zijn. ik heb een filmpje op YT gezet...

https://www.youtube.com/watch?v=xeXh84uUOjo :D
Marco
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 24 Aug 2016, 15:39
ligplaats:
info:

Re: YAMAHA 25pk 4T probleem

Berichtdoor henkvd » 24 Aug 2016, 16:28

Vervuilde carburateur, meest effectief is een ultrasoon reiniging, sproeier is aangekoekt.

Je kan het eerst zelf proberen, carb verwijderen, vlotterbak losmaken en sproeier demonteren en schoonmaken, niet in de gaatjes prikken met een hard voorwerp dit vergroot het gaatje en is niet de bedoeling, in de ammoniak leggen wil ook wel helpen, daarna schoon blazen en weer in elkaar zetten.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: YAMAHA 25pk 4T probleem

Berichtdoor gast » 24 Aug 2016, 18:13

Yep, is echt een probleem met 4 takt die een tijd stil staan.
Heb afgelopen maand al drie de carburateur gereinigd met daarna weer een prima lopend torretje.

Niet direct met schroevendraaiers gaan draaien, die boutjes verdraaien niet uitzichzelf.
Elk jaar even zijn beurtje geven na het seizoen is geen overbodige luxe met de benzine van tegenwoordig, je kan ook Aspen gebruiken op je laatste vaarbeurt, heb je iig goede benzine erin.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: YAMAHA 25pk 4T probleem

Berichtdoor broekie » 24 Aug 2016, 21:22

Carb leeg draaien bij langere stilstand. Of minstens aftappen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.


Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten