Bergingskosten

Re: Bergingskosten

Berichtdoor quichot » 14 Jul 2016, 10:18

vuuren1 schreef: Kennelijk overruled de consumenten wetgeving de eigen voorwaarden van een watersportvereniging en als er voor stalling netjes is betaald moet men ook stalling bieden, los van de staat van onderhoud.


Maar het staat de watersportvereniging wel vrij om het lid een andere box toe te wijzen. Daar helpt geen consumentenwetgeving tegen, dat staat gewoon in de statuten. Je zou voor dergelijke types in een achterafhoekje een paar 'straf'boxen kunnen inrichten.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Bergingskosten

Berichtdoor R.C.Grootveld » 14 Jul 2016, 14:58

Als watersportvereniging heb je statuten (wettelijk verplicht) en meestal ook een huishoudelijk reglement.
Daarin zijn rechten en plichten van beide partijen geregeld.

Een van de aspecten is dat de vereniging iemand die zich niet aan de reglementen houdt kan royeren als lid, echter daar zijn wel de nodige voorwaarden aan verbonden.
Zo is voor royement vaak een meerderheidsbesluit van een ALV nodig met bovendien vaak ook nog eens een quorum.
Daarbij heeft het geroyeerde lid ook nog de mogelijkheid om bij diezelfde ALV in beroep te gaan en dan wordt het ineens leden tegen leden en komen de persoonlijke relaties om de hoek kijken.

En dan stranden dit soort procedures meestal ....... En dan houdt het op.

Eenmaal geroyeerd, kun je het lid de toegang tot het terrein ontzeggen, het onderhavige schip laten verwijderen (op zijn kosten) etc.
Een hoop gedoe wat veel energie kost, met name van de in het algemeen onbezoldigde bestuursleden. En daardoor ziet men er vaak vanaf.

Ik heb een keer als bestuurslid een royement procedure in gang moeten zetten, die uiteindelijk door de rechter is bekrachtigd.
Een hoop energie en de vereniging ettelijke 1000en guldens (toen nog) armer voor advocaat en proceskosten.
Hoop het nooit meer mee te maken, maar heb er heel veel van geleerd.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Bergingskosten

Berichtdoor quichot » 14 Jul 2016, 17:09

Geen vereniging zonder verdeeldheid in kampen, lijkt het soms wel. Maar als je zo'n lid een andere box toewijst hoef je toch geen royementsprocedure in te zetten?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Bergingskosten

Berichtdoor vuuren1 » 14 Jul 2016, 21:51

Een wanbetaler krijg je wel weg omdat hij niet betaalt.
Kan ook nog lastig zijn als hij niet gaat en zijn boot losgooien mag niet (je mag die boot niet eens aanraken).
Dan moet je naar de rechter of hopen dat die eigenaar eieren voor zijn geld kiest.

Een lelijke boot is een vaag begrip en wanneer is een boot lelijk genoeg om weg te sturen?
Als de eigenaar van die lelijke boot gewoon netjes betaalt is er geen rechter die hem weg zal sturen.
Dan moet je echt met meer komen zoals aantoonbare gevaren a.g.v. groot achterstallig onderhoud.

Ik ken ook jachthavens die verwaarloosde boten inderdaad ergens achteraan een box toewijzen.
Dat doen ze omdat die ligplaatshouder wel netjes betaalt maar ze hem niet weg krijgen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten