Bergingskosten

Re: Bergingskosten

Berichtdoor vuuren1 » 11 Jul 2016, 21:35

WA is bij bootjes niet verplicht.
Jachthavens vragen wel om een WA verzekering maar bij velen kan je gewoon invullen dat je bent verzekerd en is er geen feitelijke controle op.

Bij de ene vulde ik in:
WA verzekerd en bij welke maatschappij: EFM Meppel.
Polisnummer: Reeds bij u bekend.
(ik had geen zin om dat elk jaar op te zoeken en had het ook nooit opgegeven...)
Bij een andere club:
Ieder jaar steekproeven onder ligplaatshouders die hun polis mee moesten brengen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Bergingskosten

Berichtdoor jaccomiranda » 12 Jul 2016, 09:41

Feitelijke controle is moeilijk in Nederland, het is aan allerlei regels gebonden. Je mag allerlei eisen in je vereniging reglementen plaatsen maar handhaven is iets anders.

Leuk als na 'controle' de boot verzekerd is maar door wanbetaling de verzekering is opgezegd. Vervolgens door slecht onderhoud de boot zinkt en er een paar honderd liter diesel de haven instroomt. De eigenaar blijkt een uitkering te hebben dus alle kosten worden keurig op de vereniging verhaald. En de milieu polis van een vereniging dekt dat niet altijd.
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Re: Bergingskosten

Berichtdoor vuuren1 » 12 Jul 2016, 21:14

Dat klopt.
Maar die vereniging moet toch iets doen.

Ik weet bijna zeker dat je iemand die wel het liggeld heeft betaald maar zonder verzekering blijkt te zitten de haven niet uit krijgt.
Je mag niet eens aan die boot aankomen..

Ook als er in de reglementen staat dat een schip in nette staat van onderhoud moet worden gehouden en de eigenaar maakt er een bende van krijg je hem + roestbak de haven niet uit.
Als hij maar liggeld heeft betaald.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Bergingskosten

Berichtdoor jaccomiranda » 13 Jul 2016, 09:07

De afgelopen jaren hebben wij al een paar voorbeelden gehad. Honderden uren en duizenden euro's verder zou je bijna aan illegale maatregelen gaan denken. Soms begrijp je de regelgeving niet, zo zijn er vele regels die elkaar tegenspreken. En de eigenaren van de betreffende boten weten handig gebruik daarvan te maken. Als ze nu de tijd die ze aan die regels zoeken eens aan hun boot besteden.....
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Re: Bergingskosten

Berichtdoor Marie Christina » 13 Jul 2016, 10:35

Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Bergingskosten

Berichtdoor Georges » 13 Jul 2016, 12:38

vuuren1 schreef:Dat klopt.
Maar die vereniging moet toch iets doen.

Ik weet bijna zeker dat je iemand die wel het liggeld heeft betaald maar zonder verzekering blijkt te zitten de haven niet uit krijgt.
Je mag niet eens aan die boot aankomen..

Ook als er in de reglementen staat dat een schip in nette staat van onderhoud moet worden gehouden en de eigenaar maakt er een bende van krijg je hem + roestbak de haven niet uit.
Als hij maar liggeld heeft betaald.


Ik ga dit toch tegenspreken er zijn bij ons op de haven reeds meerdere boten verwijderd / opgezegd wel even een procedure maar evengoed eruit .
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Bergingskosten

Berichtdoor Noordvaarder » 13 Jul 2016, 15:15

Ik vind het niet meer dan normaal,dat iemand die deelneemt aan gemotoriseerd verkeer,dus ook gemotoriseerd bootverkeer,minimaal een Wettelijke Aansprakelijkheids Verzekering afsluit op de boot.
Ik vind in dat opzicht de wet vreemd.
Voor motorvoertuigen die over de asfalt razen,ben je verplicht minimaal een WA verzekering af te sluiten,en voor vaartuigen via een waterweg niet.
Het is een openbaar terrein,en schade die je veroorzaakt aan derden dien je te vergoeden.
Als je voor je eigen zaken GEEN dekking wilt hebben,dat is dan je eigen risico,maar het kan niet zo zijn,dat men zelf mag kiezen of je een verzekering af sluit of niet bij het varen met een plezierboot.

Ik mag trouwens ook niet de wal op waar ik hem in de winter heb liggen,als ik geen verzekering heb afgesloten voor de boot.
Ik ben verplicht mijn polisnummer te vermelden op het stallingsformulier.
Hoe de regels in de jachthaven zijn,weet ik niet.
Zal er eens naar vragen.
Noordvaarder
 

Re: Bergingskosten

Berichtdoor vuuren1 » 13 Jul 2016, 23:03

@Georges,

Welke procedures zijn er dan precies gevolgd?
Als haven probeer je immers eerst zonder tussenkomst van kostbare juristen het probleem op te lossen, desnoods door te bluffen.
Vaak werkt dat wel.
Maar als de betreffende ligplaatshouder zijn consumentenrecht kent of zich laat adviseren krijg je hem en zijn schip niet op een legale manier de haven uit.

Ik ken voorbeelden van juridische procedures die opliepen tot 10000 euro en de zeer verwaarloosde boot gewoon bleef liggen omdat de eigenaar aan zijn verplichtingen tot het stelselmatig betalen van contributie en liggelden had voldaan.
Kennelijk overruled de consumenten wetgeving de eigen voorwaarden van een watersportvereniging en als er voor stalling netjes is betaald moet men ook stalling bieden, los van de staat van onderhoud.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Bergingskosten

Berichtdoor Georges » 14 Jul 2016, 10:06

Meestal gaat het om mensen die wanbetaler is en/of geen onderhoud plegen , en die zijn meestal ook niet zo bereid/in de mogelijkheid om dure procedures te beginnen.
Overigens is het bij onze coöperatieve nogal duidelijk geregeld met de contracten en we hebben nog niet meegemaakt dat er iemand die zijn contract niet verlengd zag worden een procedure opstartte.
Enfin, het zou beter zijn moest men gewoon zijn verantwoordelijkheid neemt en binnen de regels die men zelf aanvaarde zich fatsoenlijk gedraagt, de uitzonderingen zijn de rotte appels die men best snel verwijderd.
Wetgeving is jammer genoeg niet altijd afdoende zonder handhaving en er zijn ook legio voorbeelden van dat anderen voor de schade opdraaien die kantjeslopers veroorzaken.
Verzeker je gewoon , indien je geen paar honderd euro kan betalen wat doe je dan op een boot ...
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Bergingskosten

Berichtdoor Yep » 14 Jul 2016, 10:10

Een gedifferentieerd ligplaatstarief toepassen, een voor leden (passanten?) MET en een voor leden (passanten?) ZONDER aantoonbare verzekering.
En met de extra opbrengst is er wellicht collectief iets te doen.
Anderzijds, de boten zonder verzekering verdwijnen vanzelf als de toeslag maar hoog genoeg is.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten