Bergingskosten

Re: Bergingskosten

Berichtdoor Yep » 04 Jul 2016, 20:01

Ik bedoel meer of de verzekering (casco) doorgaans de kosten vergoed van een 'officiele' berger.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Bergingskosten

Berichtdoor Georges » 04 Jul 2016, 20:19

Yep schreef:Ik bedoel meer of de verzekering (casco) doorgaans de kosten vergoed van een 'officiele' berger.


In het door mij genoemde geval wel, moest dan wel een echte pro berger zijn kosten bij prive slepen waren niet gedekt.
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Bergingskosten

Berichtdoor jkos » 04 Jul 2016, 22:07

Met alle respect voor de KNRM en andere reddings organisaties in Nederland.
Ik kom tijdens mijn werk op de Westerschelde regelmatig recreatievaart tegen met technische problemen.
Scheepjes drijven dan (met complete familie aan boord) stuurloos in de vaargeul, of ze stranden op een zandbank.
Als wij dan vragen of er een berger moet komen is het standaard antwoord; dat hoeft niet, ik ben lid van de KNRM.
Leuk dat iemand donateur/lid is van de KNRM, maar de KNRM is geen ANWB, en dat besef is tot een heleboel mensen nog niet doorgedrongen.
De KNRM wordt bemenst door enthousiaste vrijwilligers welke hier graag op inspelen, en dat ook goed kunnen, laat dat duidelijk zijn.
Maar ik kan mij heel goed voorstellen dat de professionele bergers dit zien als broodroof.
De meeste "reddingen" zijn het gevolg van slecht zeemanschap; vuile brandstoffilters, water in de brandstof, verkeerd inschatten van de stroming enz enz...
Voor alle duidelijkheid: Als er echt iets gebeurd waarbij mensen serieus in de problemen komen is de KNRM de goede keuze, maar zij wordt teveel gezien als "ANWB te water" en dat kan nooit de bedoeling zijn.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Bergingskosten

Berichtdoor PrutsyLJ » 08 Jul 2016, 06:12

jkos schreef:Maar ik kan mij heel goed voorstellen dat de professionele bergers dit zien als broodroof.


Dat klopt. Niet alleen in de watersport overigens, ook in de beroepsvaart. Hoorde van een collega een aantal jaar geleden een verhaal daarover: Een coaster die voor de kust van IJmuiden een aanvaring heeft gehad met als gevolg geen voortstuwing meer. De KNRM was er als eerste bij, maar er was geen direct gevaar voor schip en opvarenden. Collega was op dat moment kapitein op de sleepboot Tempest en full speed onderweg naar buiten, tegelijk met de concurrentie van Iskes. De KNRM heeft toen echter vast gemaakt en het schip naar Rotterdam gesleept. Collega en concurrentie waren daar uiteraard niet blij mee.

Overigens staat er toevallig deze maand een artikeltje over deze materie in de Yachtfocus die bij de Waterkampioen van juni zat. Ik hem even gescand en online gegooid: Link.
PrutsyLJ
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 21 Nov 2015, 19:37
Woonplaats: Blaricum
ligplaats:
info:

Re: Bergingskosten

Berichtdoor gast » 08 Jul 2016, 10:32

Nou wat een gehuil voor deze bergers zeg.

Ik ben blij als de enthousiaste vrijwilligers van de KNRM hun hulp aanbieden ipv torenhoge afsleepkosten.
Ik geef medewatersporters ook kostenloos een sleep als het moet.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Bergingskosten

Berichtdoor jaccomiranda » 08 Jul 2016, 11:59

Elke inzet van bergers/redders kost geld. Verzekeringsmaatschappijen en bergers/redders kunnen onderling prima afspreken wat per uur een inzet kost en wat dus vergoed wordt. Dat bv de KNRM met groter/duurder/beter materieel uitvaart met meer mensen en dat meer kost, moeten ze dan zelf weten. Elke boot moet verzekerd zijn, ben je dat niet dan mag je zelf die kosten betalen. Dat is overal zo (auto/ziektekosten/huis/enz).
Dit betekend dus ook dat de KNRM betaald wordt. Het wordt duidelijker en ook wat de kosten daarvoor zijn die vergoed worden.
Nu kiezen de 'mensen in nood' vaak de KNRM, die is gratis en komt toch wel. Dus worden de verzekeringsmaatschappijen hierdoor gespekt. Zij hoeven niets uit te keren en de booteigenaar heeft geen financiële prikkel om zijn zaken voor elkaar te hebben.
Voor de mensen die denken dat de verzekeringspremie dan weer omhoog moet, ja dat klopt. Maar je mag je vrijwillige bijdrage aan de KNRM (want die doet natuurlijk elke schipper....) dan best verlagen als je redding door de verzekering wordt betaald.
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Re: Bergingskosten

Berichtdoor aquanaut » 08 Jul 2016, 13:55

jaccomiranda schreef: Elke boot moet verzekerd zijn, ..........


Is dat zo?

Volgens mij is dat niet wettelijk geregeld hoor!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Bergingskosten

Berichtdoor jaccomiranda » 08 Jul 2016, 15:39

Vandaar mijn ....... achter de zin. Ik vind het nog steeds vreemd dat een handjevol Nederlanders die vanwege gemoedsbezwaren (lees eigenlijk geloofsovertuiging) niet verzekerd hoeven te zijn en daarvoor de wet blokkeren.
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Re: Bergingskosten

Berichtdoor Marie Christina » 08 Jul 2016, 17:13

Verstandig is het wel.
Het moet niet.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Bergingskosten

Berichtdoor Georges » 11 Jul 2016, 11:12

aquanaut schreef:


Is dat zo?

Volgens mij is dat niet wettelijk geregeld hoor!

Aquanaut[/quote]
In Nederland moet het blijkbaar niet, wij hebben het ervaren, iemand die door een vastzittende gashendel keihard in onze flank voer terwijl we afgemeerd lagen... gelukkig hadden we de raad van onze verzekering opgevolgd,Nederlands schip altijd politie erbij ! zodat er toch een identificatie plaatsvond en er door de verzekering verhaal kon worden gehaald bij de betrokkene.
Onze schade werd vrijwel onmiddellijk vergoed door de eigen verzekering, zei hebben het terug gehaald bij betrokkene met een aanslag op eigendom bleek achteraf.
Een beetje spijtig dat het zo moet, die verplichting zou veel ergernis en financieel verlies kunnen voorkomen.
In jachthavens krijg je gelukkig alleen een vaste ligplaats wanneer je aantoont verzekerd te zijn, ook in Nederlandse hoor ik hier en daar, en dit ieder jaar opnieuw, maar wetgeving zou hier toch duidelijker zijn, stel je maar eens voor dat er lichamelijk letsel of erger bij komt kijken, je bent zo je huis kwijt...
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten