Welke lengte ruberboot om te planeren met 15PK?

Welke lengte ruberboot om te planeren met 15PK?

Berichtdoor kuwerti » 03 Jul 2016, 07:42

Hallo allemaal,

Ik ben er eindelijk uit welke boot ik ga kopen: een HonWave :-)
Ik twijfel nog heel erg over de lengte. een 350 cm (T35) of een 400 cm (T40)
het wordt er in ieder geval 1 met aluminium bodem er in en het liefst wil ik de T40.
De motor die ik heb is een Honda 4takt 15PK kortstaart

Vraag is nu of ik met beide boten gemakkelijk in plane kom met deze motor (ook als ik vaar met in totaal 2 volwassenen 3 kinderen (totaal gewicht ongeveer 250kg))

even wat gegevens van beide boten
T35:
lengte 350 cm
breedte 170 cm
tubediameter: 45
netto gewicht 71 kg
max belading 700 kg
max 20 pk

T40:
lengte 400 cm
breedte 189 cm
tubediameter: 49
netto gewicht 83 kg
max belading 1050kg
max 30 pk

Zo heel erg fijn zijn als iemand mij hiermee kan helpden en misschien zelf ervaring heeft hiermee.
Super bedankt alvast! :D
kuwerti
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 27 Jun 2016, 07:23
ligplaats: kampen
info:

Re: Welke lengte ruberboot om te planeren met 15PK?

Berichtdoor elrenegado » 03 Jul 2016, 09:09

dat hangt van teveel factoren af,
Maar ik vermoed dat je met 2 volwassenen en 3 kinderen, en 15pk met beide boten niet meer planeert, of erg moeilijk in planee komt.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Welke lengte ruberboot om te planeren met 15PK?

Berichtdoor gast » 03 Jul 2016, 12:17

Een rubberboot gaat snel in plané omdat deze niks weegt.
Echter 1 persoon in de rubberboot met bijv 15 zal niet gaan planeren omdat de kracht van de motor de boeg omhoog gooit, dit los je op door jezelf te verplaatsen zodat de boot over zijn boeggolf gaat en gaat planeren. Of door een 2e of derde persoon in de boot mee te nemen zodat niet al het gewicht achterin zit.

Maar hoe meer personen in een rubberboot hoe meer weerstand de tubes gaan geven door de lompe drijvers die door het gewicht naar beneden worden gedrukt.

Mijn advies (en het laatste in deze)
Omdat ik denk dat je met beide combi's geen succes zal hebben mbt volle belading en plané je moet kiezen voor de 400.
Als pakket maar iets groter maar voor je gezinsamenstelling heerlijk ruim, de 350 zal je ruimte beperken.
De t 35 mag nog een 20 pk motor hebben, de t 40 mag 30 pk hebben, met de eerste is het nog steeds de vraag of je in plané gaat, met de 2e optie is daar geen twijfel over.
Dus met het oog op de toekomst en een evt motorwissel
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Welke lengte ruberboot om te planeren met 15PK?

Berichtdoor Noordvaarder » 03 Jul 2016, 14:21

kuwerti schreef:Zo heel erg fijn zijn als iemand mij hiermee kan helpen en misschien zelf ervaring heeft hiermee.
Super bedankt alvast! :D

Allereerst, de grootste fout is,is het feit dat je een max aan budget hebt gesteld,en daar dus binnen wilt blijven,en niet wetende wat e.e.a. gaat kosten om te bereiken wat je wilt.Dat heeft nog nooit gewerkt,en zal ook nooit werken.
En wat jij dus wilt,wil met deze uitrusting doodeenvoudig dus niet .
En al helemaal niet met een 2 volwassenen en 3 kinderen in een rubberboot van 4 meter meteen kortstaaart 15pk buitenboord motor.
Teen eerste is voor planee een kortstaart niet goed,want zo gauw de kiel uit het water zou komen,heb je geen aandrijvingskracht meer,want de motor kan zich niet afzetten,waar geen of weinig water is,is geen stuwing mogelijk.
Ten tweede, het is in totaliteit te zwaar.
250 kg aan personen plus boot van plusminus 80 kg is 330 kg.
Maar je vergeet nog 1 ding.
En dat is de motor,want die zal ook mee omhoog moeten.
En een 15 pk loopt al gauw richting de 60 kg droog.
Dus nat is dat ding reken maar 65 kg.
Dan zit je al op ongeveer 400 kg.
Dan moet er zeker ook nog benzine bij met een tankje?
Doe maar een kilo de liter,dat is inclusief tank.
25 liter is 25 kg.
Totaal 420 kg.
Nog proviant mee, een extra jas,of andere zaken,en je zit dan ongeveer op 450 kg.
Hoe wil je dat met een 15 pk motor ooit in planee krijgen?Dat is een utopie met een kortstaart van 15PK.
Even de motor aan de spiegel hangen,en denken dat dan een rubberboot in planee gaat,kun je zowiezo vergeten,je zal een beetje moeten gaan trimmen.
Voor zo'n boot, en dat gewicht moet er minimaal een 30 pk erachter,wil je in planee komen met zoveel volk aan boord.
Wel even alle mensen vastbinden,want als er iemand is die naar achteren op naar voren gaat,dan valt de boot weer terug op het water,en is het feestje voorbij.
Ervaring? Ja. Ik heb een BRIG Baltic 420 met een 15pk Yamaha motor kortstaart met el tilt gehad,en met mij alleen erin, 120 kg,wou het al niet.
Je zou denken,des te groter de boot,des te meer oppervlak qua draagvlak op lucht.
Maar die vlieger gaat bij een boot niet op.
Je moet snelheid kunnen maken,en dat wil met een 15pk met zoveel mensen aan boord niet.
Ja zal naar een 25 tot 30 pk toe moeten.Maar ja,dan dient zich het volgende probleem voor.
Voor zo'n motor in combinatie is een vaarbewijs verplicht.
Je zit met die 15 pk al op de grens van wel of geen vaarbewijs.
Het gaat er namelijk niet om,dat je geen 20 km/h haalt met al die mensen aan boord,maar alleen boot /motor is bepalend.
Ja mag namelijk maar maximaal 20km/h zonder vaarbewijs.
En dan is in planéé is nog een stukje verderop.
Geen vaarbewijs,geen planéé.
Ga nou maar gewoon varen,is veel leuker,want "Varen doe je samen".
Als je laag wilt vliegen,zoek dan een groot oppervalktewater op waar de ruimte is,en je anderen niet tot last bent.
Ennnn: Wel even zwemvesten meenemen.
Dat je misschien zelf verdrinken wilt,is je eigen keuze,maar verplicht de anderen niet daartoe.

Ik begrijp uit je vragen dat je totaal onervaren bent op dat gebied.
Dat is niet erg.
Maar het was beter geweest dat je eerst info was gaan opzoeken,en alles op een rijtje had gezet,dan dat je je nu moet aanpassen aan een 15 PK motor,wat de hoofdleidraad is.
Je beginpunt is verkeerd. :idea:
Met je motor wil dat wel,maar dan met een boot van uiterlijk 3 meter,en hooguit 2 mensen aan boord.
Want in planee wil zeggen,dat de boot niet door het water vaart,maar er over heen glijd.
Dat betekend dus dat de boot gelift moet worden,en het schroefje van een kortstaart komt er dan al gauw bijna boven,met als gevolg geen stuwing.
Resultaat,Gewoon varen.

Maar nog iets totaals anders.
Hoe wou je een rubberboot van 4 meter dan meenemen? :?:
Het gemakkelijkst gaat dat,als je niet ver van het water woont,met 2 demonteerbare achter wielen,die je aan het achterschotje bevestigd,en bij tewaterlating andersom draait.
Woon je verder weg,dan ben je een lichte boottrailer nodig.
Of je gaat hem ter plekke oppompen.
Hand- of voetpomp?Met zo'n boot van 4 meter ben je al gauw een uurtje of langer bezig,wil je hem op druk hebben.
Dus dat wordt een electrische pomp. :!: :!:
http://www.rubberbootexpert.nl/bravo-el ... bp-12.html
De boot een klein beetje opblazen,vlonders erin,en verder opblazen, een half uur werk,eerste keer iets langer denk ik.
Motor van de auto even laten lopen bij oppompen,want anders kan het na je planéé uitje wel eens uitdraaien op een wandeltocht worden naar huis. :cry:
Veel succes met de aankoop,en heel veel plezier met de boot.

O ja, nog iets vergeten.
Waar ga je varen?IJsselmeer? Ketelmeer? Of wordt het kleinere vaarwegen.
Wel eens gedacht aan vaarsnelheden?
Wel eens eraan gedacht,dat de waterwegbeheerders niks moeten hebben van mensen die dikke hekgolven trekken door kleine riviertjes en kanaaltjes?
Is namelijk slecht voor de oevers.
Je mag namelijk niet overal met een boot laagvliegen. :roll:
En voor de fun,download de vaarkaart app op je smartphone,kun je zien hoe snel je vaart.
Is leuk voor de kids,weten ze ook hoe snel het gaat.
Er is een betaalversie en een gratis versie.
Voor allen om te zien hoe hard het gaat,heb je genoeg aan de gratis versie.
Kun je gelijk even opzoeken hoe snel je mag,waar je dan vaart.
Handige app.



chaea schreef:Of door een 2e of derde persoon in de boot mee te nemen zodat niet al het gewicht achterin zit.

Helemaal niet nodig,wel eens gedacht aan een motorbedieningsverlengstuk? Nee? Dacht ik al.
http://www.watersportvoordeel.nl/verlen ... pisch.html
Noordvaarder
 

Re: Welke lengte ruberboot om te planeren met 15PK?

Berichtdoor eagle » 03 Jul 2016, 15:03

Wij hadden (jaren 80) een Novurania Poseidon 2 (onverwoestbaar!) met een Johnson 15 pk kortstaart (anti-ventilatieplaat net onder de kiel).

Pa, 85kg +Ma, 65 kg +kid1, 25kg + kid2 15kg + spullen 10kg:

Full plané!!


Later, toen kid1 wilde waterskiën: Zelfde boot, maar 25 pk Yamana: Zelfde personen, maar kid1 er achter, rest erin:

Full plané!

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Welke lengte ruberboot om te planeren met 15PK?

Berichtdoor Popeye » 03 Jul 2016, 15:37

Wat weer een chagrijnige reactie @kodok! :roll:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Welke lengte ruberboot om te planeren met 15PK?

Berichtdoor gast » 03 Jul 2016, 17:36

Ja dat is wederom een stuk chagarijn en waarom?

Ten eerste hoort achter het gros van de PVC boten met aludeck gewoon een kortstaart en dat is bij Honwave niet anders.

Ik heb verlengstokken nieuw verkocht dus je aanname is nergens op gebaseerd.
Ik geef ts slechts advies mbt rubberboot, we hebben het hier niet over oplossingen voor de daaropvolgende problemen.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Welke lengte ruberboot om te planeren met 15PK?

Berichtdoor broekie » 03 Jul 2016, 20:12

We hebben vele rubberboten gehad en gevaren.
Ook een zodiac 3,60 met 15 pk Honda op vakantie op het Lago Maggiore.
Deze combinatie liep zeer goed. We hebben er erg veel plezier van gehad.
Ook makkelijk in plane met meerdere mensen erin. Ook kinderen erachter op de plank en band.

Kort of langstaart maakt niets uit in deze.
Je moet gewoon de juiste staartlengte voor de spiegelhoogte hebben.

Het is natuurlijk soms even schuiven met gewicht om met een boot vol in plane te komen.

MAAR:
Wat erg belangrijk is, is de stevigheid van de boot.
De vlonders met de spiegel moeten een stabiele hoek hebben. Soms heeft men zelfs extra stangen tussen spiel en vlonders.
Als je de motor vermogen geeft en de spiegel wel gaat kantelen zonder de boot mee te nemen, kom je niet in plane.
Dat gebeurd bij slappe goedkope boten. De tubes vervormen en de vlonderplanken knikken

Een degelijke rubberboot van 3,50 - 4,00 meter zal met een 15 pk met meerdere personen makkelijk in plane komen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Welke lengte ruberboot om te planeren met 15PK?

Berichtdoor kuwerti » 03 Jul 2016, 20:43

eagle schreef:Wij hadden (jaren 80) een Novurania Poseidon 2 (onverwoestbaar!) met een Johnson 15 pk kortstaart (anti-ventilatieplaat net onder de kiel).

Pa, 85kg +Ma, 65 kg +kid1, 25kg + kid2 15kg + spullen 10kg:

Full plané!!


Later, toen kid1 wilde waterskiën: Zelfde boot, maar 25 pk Yamana: Zelfde personen, maar kid1 er achter, rest erin:

Full plané!

Gr, Eagle


Bedankt voor deze informatie. Hoe lang was deze boot ongeveer? (
kuwerti
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 27 Jun 2016, 07:23
ligplaats: kampen
info:

Re: Welke lengte ruberboot om te planeren met 15PK?

Berichtdoor kuwerti » 03 Jul 2016, 20:51

Kodok schreef:Zo heel erg fijn zijn als iemand mij hiermee kan helpen en misschien zelf ervaring heeft hiermee.
Super bedankt alvast! :D
Allereerst, de grootste fout is,is het feit dat je een max aan budget hebt gesteld,en daar dus binnen wilt blijven,en niet wetende wat e.e.a. gaat kosten om te bereiken wat je wilt.Dat heeft nog nooit gewerkt,en zal ook nooit werken.
En wat jij dus wilt,wil met deze uitrusting doodeenvoudig dus niet .
En al helemaal niet met een 2 volwassenen en 3 kinderen in een rubberboot van 4 meter meteen kortstaaart 15pk buitenboord motor.
Teen eerste is voor planee een kortstaart niet goed,want zo gauw de kiel uit het water zou komen,heb je geen aandrijvingskracht meer,want de motor kan zich niet afzetten,waar geen of weinig water is,is geen stuwing mogelijk.
Ten tweede, het is in totaliteit te zwaar.
250 kg aan personen plus boot van plusminus 80 kg is 330 kg.
Maar je vergeet nog 1 ding.
En dat is de motor,want die zal ook mee omhoog moeten.
En een 15 pk loopt al gauw richting de 60 kg droog.
Dus nat is dat ding reken maar 65 kg.
Dan zit je al op ongeveer 400 kg.
Dan moet er zeker ook nog benzine bij met een tankje?
Doe maar een kilo de liter,dat is inclusief tank.
25 liter is 25 kg.
Totaal 420 kg.
Nog proviant mee, een extra jas,of andere zaken,en je zit dan ongeveer op 450 kg.
Hoe wil je dat met een 15 pk motor ooit in planee krijgen?Dat is een utopie met een kortstaart van 15PK.
Even de motor aan de spiegel hangen,en denken dat dan een rubberboot in planee gaat,kun je zowiezo vergeten,je zal een beetje moeten gaan trimmen.
Voor zo'n boot, en dat gewicht moet er minimaal een 30 pk erachter,wil je in planee komen met zoveel volk aan boord.
Wel even alle mensen vastbinden,want als er iemand is die naar achteren op naar voren gaat,dan valt de boot weer terug op het water,en is het feestje voorbij.
Ervaring? Ja. Ik heb een BRIG Baltic 420 met een 15pk Yamaha motor kortstaart met el tilt gehad,en met mij alleen erin, 120 kg,wou het al niet.
Je zou denken,des te groter de boot,des te meer oppervlak qua draagvlak op lucht.
Maar die vlieger gaat bij een boot niet op.
Je moet snelheid kunnen maken,en dat wil met een 15pk met zoveel mensen aan boord niet.
Ja zal naar een 25 tot 30 pk toe moeten.Maar ja,dan dient zich het volgende probleem voor.
Voor zo'n motor in combinatie is een vaarbewijs verplicht.
Je zit met die 15 pk al op de grens van wel of geen vaarbewijs.
Het gaat er namelijk niet om,dat je geen 20 km/h haalt met al die mensen aan boord,maar alleen boot /motor is bepalend.
Ja mag namelijk maar maximaal 20km/h zonder vaarbewijs.
En dan is in planéé is nog een stukje verderop.
Geen vaarbewijs,geen planéé.
Ga nou maar gewoon varen,is veel leuker,want "Varen doe je samen".
Als je laag wilt vliegen,zoek dan een groot oppervalktewater op waar de ruimte is,en je anderen niet tot last bent.
Ennnn: Wel even zwemvesten meenemen.
Dat je misschien zelf verdrinken wilt,is je eigen keuze,maar verplicht de anderen niet daartoe.

Ik begrijp uit je vragen dat je totaal onervaren bent op dat gebied.
Dat is niet erg.
Maar het was beter geweest dat je eerst info was gaan opzoeken,en alles op een rijtje had gezet,dan dat je je nu moet aanpassen aan een 15 PK motor,wat de hoofdleidraad is.
Je beginpunt is verkeerd. :idea:
Met je motor wil dat wel,maar dan met een boot van uiterlijk 3 meter,en hooguit 2 mensen aan boord.
Want in planee wil zeggen,dat de boot niet door het water vaart,maar er over heen glijd.
Dat betekend dus dat de boot gelift moet worden,en het schroefje van een kortstaart komt er dan al gauw bijna boven,met als gevolg geen stuwing.
Resultaat,Gewoon varen.

Maar nog iets totaals anders.
Hoe wou je een rubberboot van 4 meter dan meenemen? :?:
Het gemakkelijkst gaat dat,als je niet ver van het water woont,met 2 demonteerbare achter wielen,die je aan het achterschotje bevestigd,en bij tewaterlating andersom draait.
Woon je verder weg,dan ben je een lichte boottrailer nodig.
Of je gaat hem ter plekke oppompen.
Hand- of voetpomp?Met zo'n boot van 4 meter ben je al gauw een uurtje of langer bezig,wil je hem op druk hebben.
Dus dat wordt een electrische pomp. :!: :!:
http://www.rubberbootexpert.nl/bravo-el ... bp-12.html
De boot een klein beetje opblazen,vlonders erin,en verder opblazen, een half uur werk,eerste keer iets langer denk ik.
Motor van de auto even laten lopen bij oppompen,want anders kan het na je planéé uitje wel eens uitdraaien op een wandeltocht worden naar huis. :cry:
Veel succes met de aankoop,en heel veel plezier met de boot.

O ja, nog iets vergeten.
Waar ga je varen?IJsselmeer? Ketelmeer? Of wordt het kleinere vaarwegen.
Wel eens gedacht aan vaarsnelheden?
Wel eens eraan gedacht,dat de waterwegbeheerders niks moeten hebben van mensen die dikke hekgolven trekken door kleine riviertjes en kanaaltjes?
Is namelijk slecht voor de oevers.
Je mag namelijk niet overal met een boot laagvliegen. :roll:
En voor de fun,download de vaarkaart app op je smartphone,kun je zien hoe snel je vaart.
Is leuk voor de kids,weten ze ook hoe snel het gaat.
Er is een betaalversie en een gratis versie.
Voor allen om te zien hoe hard het gaat,heb je genoeg aan de gratis versie.
Kun je gelijk even opzoeken hoe snel je mag,waar je dan vaart.
Handige app.



Of door een 2e of derde persoon in de boot mee te nemen zodat niet al het gewicht achterin zit.

Helemaal niet nodig,wel eens gedacht aan een motorbedieningsverlengstuk? Nee? Dacht ik al.
http://www.watersportvoordeel.nl/verlen ... pisch.html


Allereerst bedankt voor deze uitgebreide informatie. Ik zal eerst even kort op wat punten uit jouw mail reageren:

-Ik heb niet aangegeven dat ik een max budget heb.
-De boot moet volgens fabriek met een kortstaart uitgevoerd worden.
-Ik heb een vaarbewijs
-ik wil niet laagvliegen, gewoon alleen in plane raken
-we waren voornamelijk op het veluwemeer. (waar je op bepaalde gedeelten >20km/u mag)
-iedereen heeft altijd zwemvest aan.
-Ik vaar al meer dan 6 jaar (alleen niet met de combinatie 4 meter, 15pk)
-mijn vorige boot was een 330 met 15 pk en die planneerde prima met de familie
-Boot ligt 10 meter vanaf botenhelling op een camping
-motorbedieningsverlengstuk heb ik.

ik waardeer het heel erg dat je de tijd hebt genomen om zo erg uitgebreid op mijn vraag te reageren, maar je gaat wel snel uit van bepaalde vooroordelen en oorzaak/gevolg aannames.
Neemt niet weg dat er wel nuttige info staat in je mail. Bedankt daarvoor!
:D
kuwerti
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 27 Jun 2016, 07:23
ligplaats: kampen
info:

Volgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten