Geel ankerlicht.?

Re: Geel ankerlicht.?

Berichtdoor Willem Linschoten » 30 Jun 2016, 22:38

het zijn mooie lampje alles bleek messing op me boot te wezen de luchthappers ventilatie paddenstoelen ramen ectra met de winter alles er af geweest en hersteld het staat geweldig en deze lampjes passen er mooi bij maar het is wel leuk als ze een functie hebben dus ik denk dat ik het gele licht met de toeter ga verbinden.
gr willem
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Willem Linschoten op 01 Jul 2016, 10:46, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Willem Linschoten
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 10 Okt 2015, 00:30
Woonplaats: Den Haag
ligplaats: kaagdorp
info:

Re: Geel ankerlicht.?

Berichtdoor Wolf1 » 30 Jun 2016, 23:47

kajoe schreef:tja zo iets ,je had het in vele varianten .
sommige schepen hadden een hele batterij,sb en bb ankerlicht fluit ,rood (onplofbare stoffen)en blauw of dubbel blauw(gevaarlijke stoffen) daar naast vroeger ook het witte knipperlicht hoorde bij de blauwe vlag (verkeerdewal)nu het blauwe bord inclusief knipperlicht .en als toegift een schijnwerper.

Je haalt het een en ander door elkaar, het blauwe bord aan stuurboor van de stuurhut was in het verleden een blauwe vlag met knipperlicht.
Nog verder in het verleden hadden we ook nog voorop een blauwe oploopvlag !
Het heldere rondom schijnende gele licht wordt beschreven in BPR art 4.01 beschreven als zijnde verplicht voor groot schip.
Maar nergens staat of het voor klein schip mag.
Ik heb hier moeite mee omdat veel verlichting specifiek bij een bepaald soort schip hoort en daar regels voor gelden b.v. het tweede toplicht op een sleepboot.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Geel ankerlicht.?

Berichtdoor Willem Linschoten » 01 Jul 2016, 00:34

inderdaad BPR art 4.01
een groot schip moet het dus een klein schip mag het hebben.
anders staat het er bij vermeld.
ik persoonlijk heb hier geen moeite mee het enigste dat het zichtbaar is ,is in het donker als ik in het donker aan het varen ben.
ga ik niet lopen toeteren alleen in gevallen als het noodzakelijk is en dan is het wel prettig als ze zien waar het geluid sein vandaan komt voor al voor een klein schip.
het is het zelfde als dat een groot schip een marifoon moet hebben ik heb er ook 1 maar is niet verplicht
wat extra veiligheid inbouwen kan nooit geen kwaad .
het is wat anders als je lichten gaat voeren zo dat je op een sleepboot lijkt.
Willem
Gebruikers-avatar
Willem Linschoten
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 10 Okt 2015, 00:30
Woonplaats: Den Haag
ligplaats: kaagdorp
info:

Re: Geel ankerlicht.?

Berichtdoor kajoe » 01 Jul 2016, 08:21

even voor de goede orde ik heb niet vermeld dat het allemaal verplicht zou zijn voor de recreant .
dat het blauwe bord over stuurboord zit ,ik dacht dat iedereen dat wel wist .
lichten als een sleepboot ,die herken je wel evenals het gele tweede heklicht,
kan je nog de achtermast verlichting er bij halen ,die je had voor schepen langer dan 40 meter en dat mochten voeren ,
een hele hoop verlichting is gerelateerd aan het type schip en lading .
gelukkig is een groot deel niet toepasselijk voor de recreant ,maar het is wel goed te weten waar voor ze dienen ,
B.V als je bij een sluis komt en er vaart een tanker met 1 of 2 blauwe kegels in dat je weet dat je als recreant er niet bij in mag ,tenzij op een bepaalde afstand ,
ik heb vaker meegemaakt dat de recreant boos werd omdat hij nog makkelijk er bij in kon maar niet mocht .
vroeger de rode lichten van ontplofbare stoffen ,die zie je vrijwel niet meer .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Vorige

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten