advies gevraagd rubber boot

advies gevraagd rubber boot

Berichtdoor kuwerti » 27 Jun 2016, 07:36

Hallo allemaal,

Ik heb een 15PK Honda buitenboordmotor (4takt) en ben op zoek naar een bijbehorende boot.
Nu heb ik wel even gekeken op een aantal websites / forums , maar de diversiteit in boten is echt enorm. daarom wil ik graag wat tips en advies hebben
Wat ik graag wil is een boot met een harde bodem (aluminium) zodat de kinderen erin kunnen staan, en een kunstof spiegel (ivm onderhoud), en opblaasbare kiel. ik wil geen RIB

Ik vaar voornamelijk op het veluwemeer (1 volwassene, 3 kinderen)

1 Wat is nu een goede lengte om de boot goed stabiel te laten varen (en in planee?)
2 Welk merk/type is goed (en welke absoluut niet) (kwaliteit, vaareigenschappen )
3 Adviseren jullie om een nieuwe boot aan te schaffen of zijn dergelijke boten goed tweedehands te krijgen?

Alvast ontzettend bedankt voor alle reacties! :)
kuwerti
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 27 Jun 2016, 07:23
ligplaats: kampen
info:

Re: advies gevraagd rubber boot

Berichtdoor stefan » 27 Jun 2016, 09:10

hoi,

Ik vaar ook al een jaar of 3 als bijbootje met een 15 pk tweetakt, met een Zodiac Zoom 310 met houten bodem en houten spiegel.
Bootje bevalt prima qua vaar eigenschappen, stabiel en stevig, lijmnaden prima en ook de spiegel is ok. makkelijk in redelijk formaat op te vouwen om achterin de auto of op het dek te sjorren. (met 2 a 3 personen in planee met grote opblaasband erachter met kind erop lukt wel...)

Nadeel is echter dat aluminium motorsteun corrosie gevoelig is (na 2 zomers zout water alle verf eraf en witte oxidatie) en als de boot langer dan een week in het water blijft liggen gaat de houten bodem wat vast zitten door uitzetting waardoor uit elkaar halen wat lastiger is.

Wat mij betreft voor dit geld een prima keuze geweest, heb er al veel lol van gehad.

Zou een rubberboot zelf niet gebruikt kopen, teveel kans op ellende.....
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: advies gevraagd rubber boot

Berichtdoor vuuren1 » 27 Jun 2016, 21:36

Een rubberboot is de meest stabiele boot voor zijn afmetingen, daar kan geen normale boot tegenop.

Ik geef de voorkeur aan een opblaasbare bodem, die is ook stevig en veel makkelijker bij het aanbrengen dan hout of aluminium.
Dan een opblaasbare V-kiel en hij is ook nog meer koers vast.

Zoek ook eens op PVC en Hypalon als basismaterialen voor een rubberboot, beide materialen hebben voor en nadelen.

Hoe groter hoe stabieler en rustiger de boot vaart.
Grotere boten hebben ook dikkere tubes.

Er komt veel uit China maar of dat slecht is weet ik niet.
Zelf heb ik eerder een YAM 260 van Yamaha gehad (PVC), dat zijn fijne boten, zoals er velen zijn die prima zijn.

De 15 pk motor is groot genoeg voor een flinke rubberboot.
Mijn Yam 260 planeerde tot 1 volwassenen en 1 kind met 4 pk.

Bij ons was het een bijboot die achter de motorboot moest passen/hangen.
Als het niet om de afmetingen (beperkingen) gaat zou ik zelf een (stuk) grotere boot kiezen.

Succes!
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: advies gevraagd rubber boot

Berichtdoor Thiemen » 27 Jun 2016, 22:10

Misschien kun je nog iets met dit artikel, geschreven voor de hengelsport maar wie weet staan er nog adviezen in waar je iets mee kunt:
http://www.carpfeeling.com/technieken/tips-tricks/koopwijzer-rubberboten

Bovenstaand artikel is nog opgevolgd door een 2e artikel, welke de aanschaf van een 2e hands rubberboot bespreekt:
http://www.carpfeeling.com/technieken/tips-tricks/koopwijzer-2e-hands-rubberboten
Gebruikers-avatar
Thiemen
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 28 Mei 2015, 19:22
ligplaats: Utrecht
info:

Re: advies gevraagd rubber boot

Berichtdoor Noordvaarder » 27 Jun 2016, 23:46

Ik heb al 12 jaar een BRIG Dingo met opblaasbare kiel.
Is nog helemaal niks mee aan de hand.
Worden gemaakt in Ukraïne ,voor zover ik weet.
http://www.brig-ribs.com/foldables/dingos/overview/
Noordvaarder
 

Re: advies gevraagd rubber boot

Berichtdoor gast » 28 Jun 2016, 06:45

Brig is ook een A merk in het rubberbbootsegment.

Heb op een ander forum al eea aan ts geschreven over de merken en waar ze vandaan komen, China is hoofdmoot.
Hij zou op zoek gaan naar een Honwave of Yam in de 2 e hands sector, en daar zitten weer andere op en aanmerkingen bij.
Een 2e hands rubberboot moet je geluk mee hebben, de lucht in een rubberboot werkt en reageert op de temperatuurverschillen.
Zo kan hij op een dauwige zaterdagmorgen in de zomer wat slapjes eruit zien terwijl hij in de middag keihard is als het zonnetje schijnt, is heel normaal.
Maar het is hoe het baasje reageert, oei de boot is leeg laat ik wat lucht bijpompen , en dit is 1 van de redenen waarom rubberboten plots zo langzaam leeglopen.
Teveel druk op de naden etc...

Overigens is de boot die Stefan noemt ook een hele mooie
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: advies gevraagd rubber boot

Berichtdoor kuwerti » 28 Jun 2016, 08:44

Goedemorgen allemaal

Dank voor alle informatie die jullie gegeven hebben. Ik ben er denk ik wel uit :D

Heb de afgelopen dagen veel gelezen over rubberbootjes (ook de links uit dit topic) en ben van plan om een nieuwe HonWave T35 AE aan te schaffen met aluminium vloer.

tweedehands zijn ze ook te krijgen (paar honderd euro minder) maar ik vind dat best wel een risico. Ik spaar dus even door voor een nieuwe :-)
de boot kost ongeveer 1150 euro (http://www.bootdepot.de/1282-Schlauchboote/85-Schlauchboote/113-Honwave/115-Aluminium-Einlegeboden/404-Honwave-T-35-AE2.html) .
een hoop geld, maar deze boot heeft o.a. een kunstof spiegel (onderhoudsvrij) wat mij wel aanspreekt.

Waar ik nog een beetje over twijfel is de afmeting. 350 cm is denk ik goed genoeg voor mijn wensen (1 volwassen, 3 kinderen, 15PK) , maar misschien dat een 400 cm een stuk leuker/stabieler/rustiger vaart. (ik weet het; groter is niet altijd beter 8-) )
(de 400 cm is dan wel meteen 250 euro duurder (1400 euro)) Ik weet niet of het verschil van 50 centimeter het geld wel waard is.

wat vinden jullie?

nog laatste vraag: heeft iemand een goed adres voor het kopen van een goed afdekzeil voor deze boot. De beschermhoes van HonWave vind ik wat te duur (180 euro...)
kuwerti
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 27 Jun 2016, 07:23
ligplaats: kampen
info:


Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten