Doorvaart hoogte meten

Doorvaart hoogte meten

Berichtdoor WillemK » 18 Mei 2016, 10:52

Wie weet het: een goede manier om de doorvaart hoogte (van een motorboot) vast te stellen, zonder met je klapramen aan de brug te blijven hangen?!

gr. WillemK
WillemK
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 27 Mrt 2016, 12:41
ligplaats: Woudsend
info:

Re: Doorvaart hoogte meten

Berichtdoor Blacktoppie » 18 Mei 2016, 11:09

Een rolmaat?
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1176
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Doorvaart hoogte meten

Berichtdoor esmeralda » 18 Mei 2016, 11:40

Willem,
Ik neem een rechte lat waarop een waterpas op het hoogste punt.
En laat dan naast de boot een rolmaat zakken, zelf sta ik dan op de wal want anders zit er een meetfout in.
esmeralda
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 01 Feb 2012, 16:19
ligplaats:
info:

Re: Doorvaart hoogte meten

Berichtdoor vuuren1 » 18 Mei 2016, 22:42

Denk ook aan de beladingstoestand van het meetmoment.
Met personen en volle tanks is het even anders..

Verder moet je het bij twijfel voorzichtig proberen omdat opgegeven brughoogten niet altijd kloppen (o.a. verschillen in waterstanden).

In het Westland probeerde ik het bij berucht lage bruggen eerst en als het niet ging 200 m achteruit varen en dan met 2000 toeren benaderen en dan had ik 15 cm meer over (dat heet Squat = zuiging in smalle wateren waardoor de inzinking met snelheid toeneemt).
Je moet het wel durven..

Dat deed ik met de boot die elders op het forum op de foto staat (doorvaarthoogte = 1,68m).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Doorvaart hoogte meten

Berichtdoor Popeye » 18 Mei 2016, 22:46

Onder een lage brug gaan liggen, meten wat de afstand water brug is, en meten hoeveel ruimte je nog over hebt tussen brug en het hoogste deel van het schip.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Doorvaart hoogte meten

Berichtdoor Marie Christina » 18 Mei 2016, 22:57

Nadat je de kruiphoogte hebt bepaald, kan je voorop een stokje (bamboe ofzo) dat net zo hoog is.
Tikt het stokje tegen de brug? => klappie achteruit!
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Doorvaart hoogte meten

Berichtdoor WillemK » 19 Mei 2016, 10:25

Dank voor de goede bruikbare tips.
Ik ga het volgende proberen. Een lange lat ( +3 meter ) tegen de houten kaderand spijkeren met de onderkant gelijk aan het waterniveau. Met een klein laser waterpasje het hoogste punt van de boot " aanschijnen ", ramen op en neer, en dit op de lat aanstrepen. Dan afstand tussen de merktekens en de onderkant van de lat opmeten, zijn de div. doorvaart hoogten. Als ik na de proefvaart aan nieuwe ramen toe ben is het mislukt.
WillemK
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 27 Mrt 2016, 12:41
ligplaats: Woudsend
info:

Re: Doorvaart hoogte meten

Berichtdoor kajoe » 19 Mei 2016, 10:36

maare is de hoogte van de brug wel de opgegeven hoogte ?
daar zit best verschil in ,de kruiphoogte bepalen met een goede meetlat is nog altijd de beste.
en doe dat dan met zo ,n leeg mogelijke boot ,en volle ,dat plus 5 cm ,en dan het verhaal van het stokje of geusje met een verend balletje ,
hou er wel rekening mee dat op vele bruggen bv hier in Friesland de meest veilige hoogten staan ,vaak heb je dan een verschil van een 10-25 cm.
houd de waterstands borden en peilschalen in de gaten ,brug hoogten opgegeven van af die stand zijn goed uit te rekenen ,
langzaam, komen ook de hoogte aanduidingen met matrixborden steeds meer te voorschijn ,een goede zaak .zeker voor de brugwachters ,deze hoeven dan wat minder vaak de brug te openen ,tenminste als ze alle recreanten zouden doen wat u nu doet ,
als voor beeld ,bij de plek waar ik lig zegt een van de schippers dat zijn boot 2.35 hoog is vlak daarbij ligt een brug die bij normale waterstand 2.50 hoog is ,op de brug staan verwisselbare borden met hoogte aanduiding ,deze staat al jaren op 2.30 ,ondanks dat ik zeg dat het 2,50 is gelooft deze schipper het niet ,deze en enkele andere bruggen werden ook veel door mij bediend ,dus wist ik er wel wat van ,het zelfde ge beurd op meerdere bruggen ,ok is natuurlijk wel veilig als de waterstand wat op en neer gaat ,maar de beheerder van de bruggen vinden het overbodig om er peilschalen aan te brengen .
en dat zou beslist een uitkomst wezen .
groet wout.
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Doorvaart hoogte meten

Berichtdoor Marie Christina » 19 Mei 2016, 13:17

De afstand wateroppervlak tot brugonderkant is die afstand.
Ongeacht wat de peilschaal zegt, Wout.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Doorvaart hoogte meten

Berichtdoor kajoe » 19 Mei 2016, 15:10

is wel zo maar als er geen peilschaal bij staat en er word opgegeven bv 2.50 m en je trekt de gemeten ruimte tussen de brug en de boot op krijg je een bepaalde hoogte ,of zie ik het verkeert ,maaaaaar nu zeg ik geregeld klopt de opgegeven hoogte van de brug niet ,al verscheidene malen mee gemaakt ,isie wat hoger prachtig .
nu heb je hem opgemeten stel hier in fryslan in de buurt van lemmer je vaart naar het noorden bij zuidwesten wind kom je bij een brug zonder peilschaal en de opgegeven hoogte is 2.50 m vaar je rustig door wand je hebt allen onder controle ,knal je vast onder de brug wand het water is daar wel 20 cm gestegen .
loop de gegevens maar eens na wat er de laatste jaren op het prinses margriet kanaal is gebeurd met de doorvaart hoogten van container schepen ,lemmer ,spannenburg en twellegea ruimte genoeg
water zakt daar bij zw wind Burgum en verder stijgt het water dan 20-35 cm ,met gevolg een knijploper onder de brug ,en wat groot kan kan klein ook overkomen dan
u weet wel rekenen en dan bedoel ik grotendeels wat je in het vaarbewijs hebt zitten en het binnenvaart diploma is niet altijd gesneden koek men vergeet het vaak .
over bruggen en dergelijke in half Europa waar ik met vele schepen heb gevaren kan men boeken vol schrijven .maar tja dat is zouteloze kost.
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Volgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten