Friesland vakantie

Re: Friesland vakantie

Berichtdoor gast » 17 Mei 2016, 14:09

Ts vraagt om leuke plekjes en routes, niet om wat een ander als prettig ervaart.
Zelf heb ik met gemak in 2 dagen van Den Bosch naar de Beulakkers gevaren met 2 mooie overnachtingen waarvan 1 in Tiel en de andere op de Gieseplas.
Nog een stop gemaakt in Arnhem voor een lekkere snack en net voor de Beulakkers nog even een heerlijke uitsmijter met een pintje.
Al met al pure ontspanning en enorm genoten van de route, was samen met mijn broer en samen afwisselend aan het stuur.(en de ander lekker op het dek kijken naar al het moois)
Voor de goede orde, een 7 meter lage Tukkervlet met 22 pk Yanmar die niet vooruit te branden was. (alle berekeningen ten spijt)
Tja en als je liever stil ligt dan vaart zal ik toch eens gaan peinzen of je wel het juiste recreatiemiddel hebt 8-)

2 weken is 14 dagen, al doe je 4 dagen over de heen en 4 dagen over de terugreis dan heb je nog een dikke 6 dagen om van de mooie Friese wateren te genieten.
Vanaf het Tjeukermeer en Follega vaar je van meer naar meer en wat je in 6 dagen allemaal niet kan aandoen.
Mijn laatste rondje vorig jaar was een weekend van vrijdagavond tot zondagavond vanuit Eernewoude-Grou(overnachting)-Sneekermeer-Witte Brekken-Kufurd-Woudsend(overnachting)-Slotemeer-Brandemeer-Grote Brekken-Tjeukermeer en eindigen in de Tjonger de drie Tolhekken. Ik heb een boot om te varen en dat heb ik naar hartelust gedaan, meer dan genoeg tijd gehad om te zwemmen, te eten in restaurantjes , eilandjes te verkenen met de kids en lekker te douchen in de jachthaven. Natuurlijk kan ik ook 3 uur varen en de boot 48 op 1 plek leggen maar dan had ik wel een tent of caravan.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Friesland vakantie

Berichtdoor R.C.Grootveld » 17 Mei 2016, 15:31

aquanaut schreef:Dat kan wel kloppen ja!
Zal afgelopen weekend zijn geweest, had wat andere beslommeringen waardoor varen er even niet in zat.

Wat Blacktoppie al aangeeft is er een hoop veranderd ja.

Vanuit jouw woonplaats goed aan te rijden, luxe steigers met eigen kWh meter, steiger met codeslot........ ;)

Aquanaut

Was inderdaad gisteravond op de terugweg; van de pont af komend besloten we over de dijk te rijden en toen viel ons op dat het er anders (= beter!) uitzag.
Vonden het voorheen altijd een beetje een rommeltje daar, maar dat is dus een stuk verbeterd.

Liggen sinds dit seizoen een riviertje verder ......
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Friesland vakantie

Berichtdoor Boekanier » 17 Mei 2016, 18:40

chaea schreef:Ts vraagt om leuke plekjes en routes, niet om wat een ander als prettig ervaart.
Zelf heb ik met gemak in 2 dagen van Den Bosch naar de Beulakkers gevaren met 2 mooie overnachtingen waarvan 1 in Tiel en de andere op de Gieseplas.
Nog een stop gemaakt in Arnhem voor een lekkere snack en net voor de Beulakkers nog even een heerlijke uitsmijter met een pintje.
Al met al pure ontspanning en enorm genoten van de route, was samen met mijn broer en samen afwisselend aan het stuur.(en de ander lekker op het dek kijken naar al het moois)
Voor de goede orde, een 7 meter lage Tukkervlet met 22 pk Yanmar die niet vooruit te branden was. (alle berekeningen ten spijt)
Tja en als je liever stil ligt dan vaart zal ik toch eens gaan peinzen of je wel het juiste recreatiemiddel hebt 8-)

2 weken is 14 dagen, al doe je 4 dagen over de heen en 4 dagen over de terugreis dan heb je nog een dikke 6 dagen om van de mooie Friese wateren te genieten.
Vanaf het Tjeukermeer en Follega vaar je van meer naar meer en wat je in 6 dagen allemaal niet kan aandoen.
Mijn laatste rondje vorig jaar was een weekend van vrijdagavond tot zondagavond vanuit Eernewoude-Grou(overnachting)-Sneekermeer-Witte Brekken-Kufurd-Woudsend(overnachting)-Slotemeer-Brandemeer-Grote Brekken-Tjeukermeer en eindigen in de Tjonger de drie Tolhekken. Ik heb een boot om te varen en dat heb ik naar hartelust gedaan, meer dan genoeg tijd gehad om te zwemmen, te eten in restaurantjes , eilandjes te verkenen met de kids en lekker te douchen in de jachthaven. Natuurlijk kan ik ook 3 uur varen en de boot 48 op 1 plek leggen maar dan had ik wel een tent of caravan.


Dat is ook precies de manier dat wij varen, heerlijk.. Varen, van alle moois om ons heen genieten en relaxen. Van haven naar haven is leuk, zo zie je nog eens wat en als het heel erg bevalt op een plek dan blijven we een dagje langer.
De meningen verschillen nogal merk ik al. Ben wel heel blij met ieders reactie. De route staat nog niet vast, we gaan pas in de laatste week van augustus weg, dus we hebben nog even. Havens, stadjes, dorpjes, aanlegplekken, restaurants enz. Blijf ze aub aanbevelen (altijd handig bij het uitstippelen van de te kome route :D
Gr. Natasja

Eemskruiser "Barca"
Bouwjaar 1979
8.75 x 2.95 x 2.30 x 0.85

Do the day and let the day do you.
Gebruikers-avatar
Boekanier
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 16 Aug 2014, 23:22
Woonplaats: Dordrecht
ligplaats: Dordrecht aan het Wantij
info:

Re: Friesland vakantie

Berichtdoor Thiemen » 17 Mei 2016, 21:14

Wij vonden de haven in Langweer ook gezellig, klein stukje wandelen vanaf de haven over een hoog bruggetje naar een toeristisch straatje met enkele restaurantjes
Gebruikers-avatar
Thiemen
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 28 Mei 2015, 19:22
ligplaats: Utrecht
info:

Re: Friesland vakantie

Berichtdoor Noordvaarder » 17 Mei 2016, 22:33

chaea schreef:Zelf heb ik met gemak in 2 dagen van Den Bosch naar de Beulakkers gevaren met 2 mooie overnachtingen waarvan 1 in Tiel en de andere op de Gieseplas.
Voor de goede orde, een 7 meter lage Tukkervlet met 22 pk Yanmar die niet vooruit te branden was. (alle berekeningen ten spijt).

Als ik dit zo lees,dan zat , om even met je eigen woorden te spreken , "de brand" er goed in.
Vooral op de IJssel had je natuurlijk het voordeel van de stroom mee.
En natuurlijk , Den Bosch is Dordrecht niet,en de Beulakkers,waar je zonder veel oponthoud kunt komen,is ook Friesland nog niet.
Want dan wordt het wat minder.
Kom je in Echtenerbrug om 5 over 12 bij de brug?Dan hebben ze pauze tot 1 uur.
http://www.fryslan.frl/bedieningstijden
En de stelling dat als men maar 3 uren wil varen,dat men dan beter een caravan kan kopen,is een domme redenering.
Niet iedere kampeerder staat 14 dagen op dezelfde plek.
Noordvaarder
 

Re: Friesland vakantie

Berichtdoor R.C.Grootveld » 17 Mei 2016, 23:04

chaea schreef:Zelf heb ik met gemak in 2 dagen van Den Bosch naar de Beulakkers gevaren met 2 mooie overnachtingen waarvan 1 in Tiel en de andere op de Gieseplas.

Ik noem dat 3 dagen ..... :?
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Friesland vakantie

Berichtdoor R.C.Grootveld » 17 Mei 2016, 23:06

Kodok schreef:En de stelling dat als men maar 3 uren wil varen,dat men dan beter een caravan kan kopen,is een domme redenering.

Eens, sterker nog: wie alleen maar kilometers wil maken, kan beter een camper kopen ..... :D
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Friesland vakantie

Berichtdoor gast » 18 Mei 2016, 04:49

[/quote]
Ik noem dat 3 dagen ..... :?[/quote]

Is dat zo?
Een dag heeft 24 uur en dat is automatisch 48 uur voor 2 dagen, hoe het ingedeeld wordt is nvt.
Het is gewoon een kwestie van goed plannen en dat is wat Ts graag wil.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Friesland vakantie

Berichtdoor gast » 18 Mei 2016, 05:05

[/quote]
Als ik dit zo lees,dan zat , om even met je eigen woorden te spreken , "de brand" er goed in.
Vooral op de IJssel had je natuurlijk het voordeel van de stroom mee.
En natuurlijk , Den Bosch is Dordrecht niet,en de Beulakkers,waar je zonder veel oponthoud kunt komen,is ook Friesland nog niet.
Want dan wordt het wat minder.
Kom je in Echtenerbrug om 5 over 12 bij de brug?Dan hebben ze pauze tot 1 uur.
http://www.fryslan.frl/bedieningstijden
En de stelling dat als men maar 3 uren wil varen,dat men dan beter een caravan kan kopen,is een domme redenering.
Niet iedere kampeerder staat 14 dagen op dezelfde plek.[/quote]

Natuurlijk ga je als fervent tegenstander van deze "zware" reis dit soort zaken aanhalen, dat mag natuurlijk.
Ts wil graag iets van het Friese water zien en heeft daar gewoon tijd genoeg voor, vooral omdat ze er ook een vaarvakantie van willen maken waar deze reis zich uitstekend voor leent.
Als je op de Beulakkers bent zit je gewoon al in prachtig gebied waar je met alle gemak en tijd de Friese wateren kan bereiken, dat je geografisch nog niet in de juiste provincie vent zal Ts in dit geval echt niks uitmaken ;)

Ik heb het met gemak in de 2 dagen gedaan, en inderdaad Dordrecht ligt wat verder weg maar is absoluut niet onoverkomelijk.
Zoals je zelf al schrijft is het allemaal vrij vaarwater dus als Ts het echt wil zal ook hij dit gewoon kunnen bereiken in dit tijdsbestek, maar ik geef ook aan dat je er ook lekker 4 dagen over kan doen zonder rekening te houden met stroming etc, je hebt dan immers nog dagen genoeg om door Friesland te tuffen.

Ik schrijf ook nergens dat je beter een caravan kan kopen als je maar 3 uren wil varen, als je de zin goed leest schrijf ik in de ik vorm, dus betrekking op mijn eigen persoon.
Mijn Tukker ging hoogstens 10 kmph en was vooral een ploeg in het water, dat iets niet vooruit te branden is heeft niks te maken dat de brand erin zitten, is gewoon je eigen interpretatie.Nogmaals met gemak, maar wel met de juiste voorplanning.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Friesland vakantie

Berichtdoor broekie » 18 Mei 2016, 07:30

Caravan, varen? volgens mij zijn dat 2 behoorlijk verschillende dingen.
Gat in de markt, of bestaat het al?
Moet je zoiets nemen:
https://www.youtube.com/watch?v=1N-BcJj3k7I
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten