Friesland vakantie

Friesland vakantie

Berichtdoor Boekanier » 08 Mei 2016, 18:21

Hallo,

Wij willen dit jaar van Dordrecht (wantij) naar Frieland en terug in twee weken. Graag tips, (mooie rustige) routes en leuke plekjes. Wij houden van terrasjes, mooie havens en natuurgebied om met de hondjes te lopen (ik loop graag ong. een uur per dag, mooi gebied met water om af te koelen voor de honden). We zijn benieuwd.

Gr. Erik en Natasja (en de hondjes, Rommel(rottweiler) en Loeka (mini bullterriër).
Gr. Natasja

Eemskruiser "Barca"
Bouwjaar 1979
8.75 x 2.95 x 2.30 x 0.85

Do the day and let the day do you.
Gebruikers-avatar
Boekanier
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 16 Aug 2014, 23:22
Woonplaats: Dordrecht
ligplaats: Dordrecht aan het Wantij
info:

Re: Friesland vakantie

Berichtdoor Marie Christina » 08 Mei 2016, 21:00

Lekker eten op een drijvend terras?
Het Theehuis in Grou.
Ruim voldoende aanlegplaatsen voor de deur.
Warm geworden op dat terras?
Trossen los, prinses margriet kanaal oversteken, landje uitzoeken en zwemmen.
Hoe westelijker en zuidelijker in Friesland hoe drukker, hoe oostelijker en noordelijker hoe rustiger. (En goedkoper kwa liggeld. )
Laat je verrassen.
De kleinste plaatsjes kunnen je het beste bevallen.
Wij hebben een keer heerlijk overnacht in Warga.
Voor een tientje met gratis stroom en douche en een prima pizzeria die ook aan boord bezorgd.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Friesland vakantie

Berichtdoor Boekanier » 12 Mei 2016, 17:35

Dat lijkt ons wel wat.. :) En hoe kunnen we het beste varen van Dordrecht naar Friesland? Merwede/Waal/IJssel? Ik vaar het liefst op kleinere rivieren.. Ik vindt de merwede namelijk al groot.. :? Als het moet dan moet het, maar liever kleinere rivieren indien mogelijk... :roll:
Gr. Natasja

Eemskruiser "Barca"
Bouwjaar 1979
8.75 x 2.95 x 2.30 x 0.85

Do the day and let the day do you.
Gebruikers-avatar
Boekanier
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 16 Aug 2014, 23:22
Woonplaats: Dordrecht
ligplaats: Dordrecht aan het Wantij
info:

Re: Friesland vakantie

Berichtdoor R.C.Grootveld » 12 Mei 2016, 17:51

Dordrecht - Friesland en daar ook nog 'rustig' genieten voor 2 weken vind ik behoorlijk ambitieus; tenzij je op de heen/terugreis bereid bent om 'kilometers te vreten'.
Afhankelijk van welke route je neemt en hoe je vaart, moet je alleen voor de reis al minstens 3-4 dagen uittrekken.
Ik heb afgelopen seizoen mijn schip in 2 dagen overgevaren van Lemmer naar Gorinchem:
Lemmer - Medemblik - Muiden - Weesp - ARK - Vianen -MWK
En dat waren 2 lange dagen ......

Friesland is fraai, maar kan erg druk zijn (denk aan de Sneekweek) met veel mensen die 'maar wat doen'.
Fraaie plekken genoeg (Marrekrite, honden mogen daar volgens mij niet los), leuke stadjes/dorpjes idem; terrasjes etc. meer dan voldoende, maar soms moeten ze nog leren wat service is.
Sta niet raar te kijken als om 17:00 het bier op is, je hoofdmaaltijd niet op voorverwarmde borden wordt geserveerd en ze de tent om 18:30 dichtgooien omdat er al een kwartier niemand was.
Diverse musea, het Woudagemaal in Lemmer etc. etc.
Wij hebben er 9 seizoenen gelegen, toen hadden we het wel gehad.

Routes:
Dordrecht - Lek - MWK - ARK - Vecht - Muiden (IJsselmeer) Lemmer
Idem, maar dan via de Randmeren ipv IJsselmeer
Dordrecht - Lek - Nederrijn - IJssel - Ketelmeer - IJsselmeer
Idem maar dan via NOP ipv Ketelmeer/IJsselmeer
Let echter op de stroming, de IJssel op rond Doesburg is hard werken.

Veel plezier
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Friesland vakantie

Berichtdoor Boekanier » 16 Mei 2016, 16:07

Bedankt!
Echter zal er toch ook wel een route zijn zonder dat "grote" water? Binnendoor heeft de voorkeur.. Ons schip is maar 8.75 meter lang en het IJsselmeer lijkt me niet fijn..

Iemand nog een mooie route zonder "groot" water? Zeg via Arnhem, Zwolle oid?
Gr. Natasja

Eemskruiser "Barca"
Bouwjaar 1979
8.75 x 2.95 x 2.30 x 0.85

Do the day and let the day do you.
Gebruikers-avatar
Boekanier
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 16 Aug 2014, 23:22
Woonplaats: Dordrecht
ligplaats: Dordrecht aan het Wantij
info:

Re: Friesland vakantie

Berichtdoor Noordvaarder » 16 Mei 2016, 16:55

Boekanier schreef:Bedankt!
Echter zal er toch ook wel een route zijn zonder dat "grote" water? Binnendoor heeft de voorkeur.. Ons schip is maar 8.75 meter lang en het IJsselmeer lijkt me niet fijn..

Iemand nog een mooie route zonder "groot" water? Zeg via Arnhem, Zwolle oid?


Bij jullie vandaan,en dan het meest op klein water?
Ja eerst naar Gorkum varen,dan via het Merwedekanaal naar Vianen,ARK kanaal op,bij Weesp richting Muiden,of eerder ,nog voor de N230(ringweg noord om Utrecht/Maarsen) doorsteken naar de Vecht,en dan al kronkelend naar Muiden te gaan.
Daar eruit, randmeren volgen , Bij Kampen door de sluis,dan het Zwarte water op,Kadoelermeer,en dan kiezen of via Giethoorn of via de NOP naar Lemmer.
Dit is mijn inziens de beste optie ervoor.
Want anders moet je de Waal volgen naar Nijmegen en verder,en dan omhoog de Rijn op,om vervolgens de IJssel op te gaan.
Wie geen groot water wil,en niet veel met beroepsvaart te maken wil hebben,kan denk ik het beste de eerste route nemen.
Uiteraard kom je dan beroepsvaart tegen,maar het meest op de ARK en het stukje Waal naar Gorkum.
En om eerlijk te zijn,effe voor 2 weken naar Friesland vanuit Dord,worden lange dagen werken,zowel op heen als terugreis.
En wil je overal binnendoor,dan wordt het niks.Veel te veel tijd kwijt.
Andere optie is, boot op een oplegger naar Friesland laten brengen,daar er weer in,en dan daar een dikke week toeren( kom je ook nog tijd te kort) en dan weer terug naar huis.
Als ik het moest doen,ging ik de route volgen tot Muiden,en ging dan kijken hoeveel tijd ik had,en ging desnoods effe naar Elburg.
Ook een prachtig stadje om te bekijken.Heb je dan genoeg tijd,kun je altijd overwegen om naar bv naar Giethoorn te gaan.
Maar om te zeggen, we gaan 14 dagen naar Friesland vanuit Dord,dan wordt het een dikke week ,lange dagen varen voor de heen en terug reis,en Zuid Friesland bekijken,want je komt tijd tekort om geheel Friesland door te gaan.
Daar is Friesland te mooi voor,om dat in een kort tijdsbestek af te raften.
Zonde van je toer.
Daar komt nog bij,degene die overal binnendoor wil,mag nergens hard varen,dus gaat alles langzamer.
Maak eerst maar eens een berekening van de kilometers,waar wil je langs,heb je haast,dan lange stukken zonder sluizen en bruggen die open moeten,met als nadeel,groot open water,en veel (vracht)verkeer.

Jij zit in een verkeerde hoek om in 2 weken effe heen en weer naar naar Friesland te gaan. :roll:
Noordvaarder
 

Re: Friesland vakantie

Berichtdoor gast » 16 Mei 2016, 19:01

Wat een negativiteit weer zeg!
2 weken is niet heel veel maar zeker 8 dagen om rustig van Friesland te kunnen genieten.
Via de IJssel is het 2 a 3 dagen heen, terug zal langer duren ivm tegenstroom dus reken daar 3 dagen voor, via de Beulakkers naar de mooie Friese wateren.
Ik heb nog nooit zonder bier gezeten daar op de drukke dagen en nimmer koud eten gehad, en wat Marie Cristina zegt, richting Grou heb je mooie aanlegplekjes en zwemwater.
Trije Hus is mijn onbetwiste favoriet voor een lekkere portie Spareribs met een Brugse Zot.

De tocht naar Friesland toe is al zeer zeker de moeite waard, ik zou er dan gewoon een groot rondje van maken welke je van te voren uitstippelt.
Ipv direct Merwede en Waal te nemen kan je ook via de Bieschbosch gaan en via de Maas bij Rossum er pas weer op, via Tiel en een heel klein stukje Ark en dan Rijn-IJssel.
Is een stukje langer maar vaart rustiger en alleen stukje Waal is spannend maar dat is maar een heel klein gedeelte van je reis.

Mooi overnachtingsplekje is de Gieseplas welke je met gemak in 1 dag kan bereiken.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Friesland vakantie

Berichtdoor Marie Christina » 16 Mei 2016, 20:22

R.C.Grootveld schreef:Friesland is fraai, maar kan erg druk zijn (denk aan de Sneekweek) met veel mensen die 'maar wat doen'.
Fraaie plekken genoeg (Marrekrite, honden mogen daar volgens mij niet los), leuke stadjes/dorpjes idem; terrasjes etc. meer dan voldoende, maar soms moeten ze nog leren wat service is.
Sta niet raar te kijken als om 17:00 het bier op is, je hoofdmaaltijd niet op voorverwarmde borden wordt geserveerd en ze de tent om 18:30 dichtgooien omdat er al een kwartier niemand was.
Diverse musea, het Woudagemaal in Lemmer etc. etc.
Wij hebben er 9 seizoenen gelegen, toen hadden we het wel gehad.


Dit klinkt toch wel als een paar gevalletjes die je in heel Nederland mee kan maken.
Dat is niet iets typisch Fries.
(Je eten niet op voorverwarmde borden?? Krijg je dat in de rest van Nederland wél dan?)

Mijn ervaring in Friesland is héél anders.

Met 4 personen aan boord zitten, maar dat de havenmeester maar voor twee personen toeristenbelasting rekent en de 9.50 meter lengte afrondt naar 9.00.
"De gemeente verdient al genoeg aan míjn gemeentelijke belastingen". (I.v.m. je-weet-maar-nooit-wie-er-mee-leest zeg ik niet waar.)

Een havenmeester die nog even het brandschone doucegebouw voor je open gooit, ondanks dat je de enige in de haven bent die nacht (Wargae).
"Gooit u de sleutel even bij nummer XX door de brievenbus als u klaar bent, meneer?"

Een medewatersporter die in Grou zijn watertank al vol heeft en de slang doorgeeft aan mij.
"Zonde van die 50 ct, geef ik het restant liever aan jou".

Een sluismeester die je even oproept in Dokkumernieuwezijlen: "Die witte motorkruiser aan de Lauwersmeerkant, heeft die de marifoon op dit kanaal?"
Ja, dat had ik.
"Als u even een beetje gas terugneemt kunt u straks zo doorvaren. Ik ben net naar buiten aan het schutten."

Een mevrouw in Dokkum die een badhuis heeft en een douchemuntje komt brengen.
"De eerste keer is op mijn kosten, zodat jullie kunnen ontdekken hoe heerlijk je bij mij kunt douchen".
(En waar een gratis bakje koffie voor je klaarstaat als je even moet wachten.)

De mevrouw van de jachthaven in Lemmer die ontbijtservice heeft op haar drijvende terras en je nog een kopje koffie inschenkt met de woorden: "Dit is het laatste restje uit deze kan, krijgt u straks nog een vers bakkie van me."
En die staat dan niet op de rekening, want het was immers een vaste prijs per pp?

Het zijn kleine dingetjes, dat weet ik.
Net als Rob's punten maar kleine dingen zijn.
Maar dít is mijn ervaring met Friesland.
Al een jaar of 40.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Friesland vakantie

Berichtdoor Popeye » 16 Mei 2016, 21:44

Marie Christina schreef:
Dit klinkt toch wel als een paar gevalletjes die je in heel Nederland mee kan maken.
Dat is niet iets typisch Fries.
(Je eten niet op voorverwarmde borden?? Krijg je dat in de rest van Nederland wél dan?)

Mijn ervaring in Friesland is héél anders.

Met 4 personen aan boord zitten, maar dat de havenmeester maar voor twee personen toeristenbelasting rekent en de 9.50 meter lengte afrondt naar 9.00.
"De gemeente verdient al genoeg aan míjn gemeentelijke belastingen". (I.v.m. je-weet-maar-nooit-wie-er-mee-leest zeg ik niet waar.)

Een havenmeester die nog even het brandschone doucegebouw voor je open gooit, ondanks dat je de enige in de haven bent die nacht (Wargae).
"Gooit u de sleutel even bij nummer XX door de brievenbus als u klaar bent, meneer?"

Een medewatersporter die in Grou zijn watertank al vol heeft en de slang doorgeeft aan mij.
"Zonde van die 50 ct, geef ik het restant liever aan jou".

Een sluismeester die je even oproept in Dokkumernieuwezijlen: "Die witte motorkruiser aan de Lauwersmeerkant, heeft die de marifoon op dit kanaal?"
Ja, dat had ik.
"Als u even een beetje gas terugneemt kunt u straks zo doorvaren. Ik ben net naar buiten aan het schutten."

Een mevrouw in Dokkum die een badhuis heeft en een douchemuntje komt brengen.
"De eerste keer is op mijn kosten, zodat jullie kunnen ontdekken hoe heerlijk je bij mij kunt douchen".
(En waar een gratis bakje koffie voor je klaarstaat als je even moet wachten.)

De mevrouw van de jachthaven in Lemmer die ontbijtservice heeft op haar drijvende terras en je nog een kopje koffie inschenkt met de woorden: "Dit is het laatste restje uit deze kan, krijgt u straks nog een vers bakkie van me."
En die staat dan niet op de rekening, want het was immers een vaste prijs per pp?

Het zijn kleine dingetjes, dat weet ik.
Net als Rob's punten maar kleine dingen zijn.
Maar dít is mijn ervaring met Friesland.
Al een jaar of 40.


En vaak .......................! :D

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Friesland vakantie

Berichtdoor Popeye » 16 Mei 2016, 22:00

De IJssel is een prachtige rivier om te varen, en stroomafwaarts gaat dat snel. Zutphen (haven tegen het centrum) en Hattem zijn mooie plaatsen om aan te doen en eventueel te overnachten. Vorig jaar zijn wij vanaf Vianen naar de IJssel gevaren, en dat is ons goed bevallen. Daarna de terugweg via de randmeren? (Elburg, Harderwijk, Spakenburg) Of door de polder!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Volgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten