Bootnaam en thuishaven verplicht?

Re: Bootnaam en thuishaven verplicht?

Berichtdoor Arthur » 09 Mei 2016, 09:08

Wat is er op tegen zo als in mijn geval de naam met een nr er achter wat alleen bij de bevoegde instanties bekent is, ik denk dat de meesten van de forumleden en met jullie heel varend Nederland in de broek schijten van de angst alleen bij het idee al dat de Staat als alles geregistreerd is belasting gaat heffen net als bij auto's, het zij op motorvermogen of lengte van de boot.
Ik betaal in mijn vaargebied belasting voor mijn boot anders krijg ik geen certificaat van zeewaardigheid, ik betaal op lengte en motorvermogen, dit wordt regelmatig gecontroleerd.
Dit zie er zo uit.
Afbeelding
Van binnen staan alle gegevens, zoals lengte, breedte, motor vermogen, mijn naam, Grieks BSN, en het aantal veiligheids artikelen die ik bij me moet hebben, zoals reddingsvesten, rookbommen, vuurpijlen, brandblusser en ga zo maar door.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Bootnaam en thuishaven verplicht?

Berichtdoor stentor950 » 09 Mei 2016, 13:02

@Arthur,

Het doet mij goed om te weten dat er in Griekenland belasting wordt betaald :D
Vandaag wordt er in Brussel weer vergadert om na te gaan of wij Griekenland nog verder moeten gaan met het Griekse avontuur. :oops: :oops: :oops:
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Bootnaam en thuishaven verplicht?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 09 Mei 2016, 14:06

[quote="Marie Christina"]"Oh, je bent er zo een met zo prachtig gegraveerde teakhouten plaat die alleen vanaf de zijkant leesbaar is? :D ...... :twisted:" YEP/quote]
Oh, u wenst anonym te blijven?
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Bootnaam en thuishaven verplicht?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 09 Mei 2016, 14:10

Kodok schreef:Iemand die het gelijk aan zijn kant wil hebben,kan beter maar niet reageren.

Danwel zich verdiepen in de feiten ..... vooraf

De schepen waar 'wij hier' mee plegen te varen, vallen allemaal onder de schepen als genoemd in het gerefereerde BPR artikel.
Dit had je dus niet alleen kunnen weten, maar ook moeten weten.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Bootnaam en thuishaven verplicht?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 09 Mei 2016, 14:13

Yep schreef:Thanks voor alle reacties.
Ik houd het even bij de bestaande bootnaam.
Ik hoef geen plaatsnaam te plakken.

Scheepsnaam is in de praktijk meer dan voldoende en als je je tussen de grote jongens begeeft acht ik leesbaarheid voor anderen het belangrijkste ....... ook van achteren ......
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Bootnaam en thuishaven verplicht?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 09 Mei 2016, 14:17

Marie Christina schreef:Wég met dat telefoonnumer. (Of een 06, dat kan wel)
Zet er een e-mailadres op.
Heeft iemand je nodig, ben je te bereiken.

Om die reden zit er bij ons (binnenin!) een plaatje met "In case of emergency: + 31 ..." met onze beide mobiele nummers.
Je voldoet in hoge mate aan de regels, blijft in hoge mate anoniem en voor dat ze er bij zijn, moeten ze eerst binnenkomen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Bootnaam en thuishaven verplicht?

Berichtdoor Arthur » 09 Mei 2016, 14:59

stentor950 schreef:@Arthur,

Het doet mij goed om te weten dat er in Griekenland belasting wordt betaald :D
Vandaag wordt er in Brussel weer vergadert om na te gaan of wij Griekenland nog verder moeten gaan met het Griekse avontuur. :oops: :oops: :oops:

Normaal reageer ik niet op zulke quote's maar dom lullen kan ik ook, als je nu eens in plaats van de Telegraaf en het AD een fatsoenlijke krant leest kom je er misschien wel achter hoe de vork in de steel zit.

Studie: Bailouts hielpen banken, geen Grieken
4 mei 2016
Het komt niet echt als een verrassing: uit een studie van de European School of Management and Technology (ESMT) blijkt dat het overgrote deel van de miljardenleningen aan Griekenland bij de Europese banken is beland.

Sinds 2010 heeft Griekenland meer dan 250 miljard euro aan hulpprogramma’s ontvangen van de internationale geldschieters. Slechts vijf procent van dat geld belandde in de Griekse begroting. De rest werd gebruikt voor de afbetaling van oude schulden en rentebetalingen. “Met de hulppakketten werden Europese banken gered”, stelt ESMT-voorzitter Jörg Rocholl.

Voor het rapport van het ESMT hebben economen onderzocht naar wie de bijna 216 miljard uit de eerste twee bailouts zijn gestroomd. Met 86,9 miljard euro werden oude schulden betaald, 52,3 miljard werd gespendeerd aan rentebetalingen en 37,3 miljard euro werd gebruikt voor de herkapitalisatie van Griekse banken. Slechts 9,7 miljard euro kwam ten goede aan de Griekse bevolking.

Bron Parakalo Wordpress.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Bootnaam en thuishaven verplicht?

Berichtdoor Noordvaarder » 09 Mei 2016, 16:00

Ik begrijp het gezeur over hoe de herkenning van een boot er uit moet zien,helemaal niet.
En/of de wetgever het niet begrijpt,is geen punt van discussie.
Dat kun je bediscussieren met de wetgever.
Mensen "vinden" overal wel iets van,als er een maatregel is gepubliceerd,en aangenomen.
Men kan namelijk niet voor alle monden een aparte regeling bedenken.
Ik had ook liever gehad,dat op een auto een chip zat,en geen ontsierend nummerbord,wat kleurmatig er nooit bij past.
Maar ja,die keuze heb ik niet.
En ik vind het ook kan lullig dat er achterop mijn motor,nu juist zo'n domme brede plaat moet zitten,die er totaal niet bij past.
Maar ja, ik heb die keuze niet,het is of geen motor,of heerlijk toeren met zo'n plaat achterop.
Wat heb ik dan nog een geluk t.o.v. auto's,want die hebben voor ook zo'n domme gele plaat,en ik gelukkig niet.
We hebben jarenlang gesteggeld over het feit of landbouwvoertuigen wel of niet een kenteken moeten hebben.
De tegenstanders(de boeren) vonden het maar niks,want dat kost geld.
De voorstanders wilden een methode waarop de boer aansprakelijk kan worden gesteld,bij kleine ongevallen,want de politie zie je toch nooit verschijnen.Zit liever niks te doen achter een buro,dan dat ze moeten werken.
Brommers hadden ooit een verzekeringsplaatje,inmiddels zit daar ook een door de overheid gereguleerde kenteken op.
Boten die sneller kunnen dan 20km/h en/of langer zijn dan 14,99 meter, moeten zijn voorzien van een kenteken.

En hier in NL loopt grosso modo zich het vuur uit de sloffen,om maar niets op hun schuit te willen plaatsen,want o wee,als je wordt herkend,want dan is Leiden in last.
Dat is en kan de enigste reden zijn om het niet te doen.
Daarom direct invoeren die hap hier in NL.
Alle rubberboten een registratie verplichting op basis van de eigenaar.
En alle stalen boten een soortgelijk iets als bij de IMO.
Zijn we van al het gezeur direct af.
Nu zal er wel een hoop tegenreacties op komen,vanwege dat we dan straks ook vaarbelasting moeten betalen.
Dat zal dan wel,en dat zal mij dan ook een rotzorg zijn.
De kosten van onderhoud etc. voor de vaarwegen kunnen niet van één kant komen,dus zal er een bijdrage aan geleverd moeten worden.
En als dat niet via een kenteken kan,dan doen ze dat wel via iets anders.De marifoon registratie was ook gratis,met de nadruk op "was",want dat "was",is ook verleden tijd.
De staat der Nederlanden bedenkt wel een manier hoe ze aan geld moeten komen,Maak je daar maar niet ongerust over. :lol:
En er zijn veel bootjes die Pieterje of Maartje heten,maar er is maar 1 met dezelfde nummer en kentekenbewijs.
Direct invoeren die hap,ben je gelijk van al dat gezeur af,en wordt het hopelijk beter op het water.
Want er zijn nu nog genoeg flapdrollen die op vaarwegen waar 6 km/h de maximum is,om deze te gaan gebruiken voor planerende "test-doeleinden".
En we vinden het allemaal prachtig dat je via AIS met de marifoon traceerbaar bent,want dat kan levens redden.We bedenken genoeg redenen om daar de voordelen van in te zien,getuige de vele discussies die hier al op dit forum zijn gepleegd.
"Maar o wee,als er een naam en plaats op een boot zit,nee dat moet niet,want dan is het voor de malafide figuur heel gemakkelijk om bij je in te breken.
Een duidelijker tracering ,dan AIS kan ik me niet indenken.
Bootnaam, eigenaar , telefoonnumer, en GPS co-ordinaten,alles is te zien.
Gegevens even opzoeken in het bestand,en de malafide persoon heeft zee-en van tijd om bij je thuis even "heerlijk proletarisch te gaan shoppen" , want jij, jij zit toch op het Wad of IJsselmeer? :mrgreen: :mrgreen:
En geen leuke gesprekken meer voeren op de vrije kanalen van dat ding,want voor je het weet wordt je afgeluisterd via de scanner,en staan ze bij je huis.Alle tijd even binnen te gaan snuffelen,want waar was jij ook al weer?
O ja,in gesprek met die andere op de Zuiderzee. Heerlijk ,een paar dagen varen.
:!: :!: :!:
Ik weet wel een manier om boten van een kenteken te gaan voorzien.
Een provincie kenteken die op basis eigenaar naam is.
Verkoop je de boot,dan behoud je het kenteken.
Enkele voorbeelden:
FR=Friesland
GR=Groningen
NH=Noord Holland
ZH-Zuid Holland
etc etc.

Een plaatje, half zo hoog en half zo lang als een autokenteken.
En niet geel,want dat is niet mooi,maar een grijze achtergrond.
En alleen achterop de boot.
Beginnende met NL in de cirkel van de EG,dan 2 letters van de provincie,gevolgd door 5 of 6 cijfers.
Goed ideetje?
Noordvaarder
 

Re: Bootnaam en thuishaven verplicht?

Berichtdoor stentor950 » 09 Mei 2016, 16:21

Helaas Hans,

Ik trek je op je (vak)technisch gebied niet snel in twijfel, maar hier zit je er naast. Fora-leden zouden hierdoor onbedoeld op het verkeerde been worden gezet. Voorheen was dit dan ook mijn vakgebied. Zoals ik al vermelde, gaat het te ver om op ieder feitje in te gaan. Ik zou dan ieder artikel uit het Wetboek wat hierop van toepassing is aan moeten halen. Daar is dit forum niet geschikt voor. Vandaar dat ik slechts de grote lijn aanhoudt.

Een schip is een roerend goed. Hieronder een stukje van de site van Huizinga de Vries notarissen.

De onroerend goed praktijk omvat alle werkzaamheden op het gebied van woningen en gebouwen. In de wet is vastgelegd dat de overdracht van onroerend goed uitsluitend via de notaris plaats kan vinden. Gaat u dus bijvoorbeeld een huis kopen of verkopen, een hypotheek afsluiten of heeft u plannen voor nieuwbouw, neem dan contact met ons op. Wij kunnen u van advies voorzien en bijvoorbeeld de koopakte voor u in orde maken.
Naast onroerend goed (zoals grond en gebouwen; zaken die niet te verplaatsen zijn, maar wel van eigenaar kunnen wisselen) bestaat er ook roerend goed. Hieronder vallen onder andere schepen. Ook hierbij komt een notaris om de hoek om de officiële overdracht te regelen.

De gezagvoerder en officieren zijn zo nodig zelfs vertegenwoordigers van de wet en kunnen disiplinaire maatregelen opleggen, testamenten maken, etc.

Zij zijn niet de vertegenwoordigers van de wet, dit zijn de opsporingsambtenaren en de (hulp)Officier van Justitie als genoems in artikel 141 Wetboek van Strafvordering, maar kunnen in bepaalde gevallen wel optreden!

Het Wetboek van Strafvordering, Titel VIA. Strafvordering buiten het rechtsgebied van een rechtbank
Afdeling
1, geeft de schipper, commandant of gezagvoerder van een luchtvaartuig een aantal bevoegdheden. Te denken valt dan aan staande houding, aanhouding en inverzekeringstelling van een verdachte als dit geen uitstel kan gedogen. Je kan hieruit opmaken dat het moet gaan om "zware" zaken.
Staandehouding= daadwerkelijk staande houden om hem te vragen naar zijn NAW gegevens en het afleggen (niet verplicht) van een -eenvoudige- verklaring. Dit zal aan boord van een schip niet voorkomen.
Aanhouding= Bij zware strafbare feiten - (zware)mishandeling, diefstal/verduistering, moord en doodslag, muiterij etc, kan de verdachte worden aangehouden en worden gebracht naar een plaats van verhoor.
Het verhoor moet worden vastgelegd in een Proces-Verbaal. E.e.a. moet z.s.m. ter kennis worden gebracht van de Officier van Justitie (Parket Amsterdam, hetgeen met hedendaagse technologie een fluitje van een cent is). Hij - de schipper-gezagvoerder- kan bepaalde zaken overdragen aan een scheepsofficier.
In verzekering stellen= Het -tijdelijk- opsluiten van de persoon totdat de Officier van Justitie anders bepaald.

NB. In het Tuchtrecht, zoals de Wet op de Krijgstucht (dus voor militairen), Medici en Advocatuur, kunnen disciplinaire maatregelen worden opgelegd. Bij de koopvaardij kent men deze niet, of ze worden oneigenlijk opgelegd!

Het testament is een akte en wordt slechts opgemaakt door een notaris. Hier speelt de kapitein van een schip geen rol in.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Bootnaam en thuishaven verplicht?

Berichtdoor stentor950 » 09 Mei 2016, 16:45

Normaal reageer ik niet op zulke quote's maar dom lullen kan ik ook, als je nu eens in plaats van de Telegraaf en het AD een fatsoenlijke krant leest kom je er misschien wel achter hoe de vork in de steel zit.


Arthur,
Dit was al grap bedoeld. Vandaar de smiley.

Ik ken het onderzoek. Ik heb er ook een documentaire op de TV over gezien. Het verhaal klopt helemaal. Alleen moeten we niet vergeten dat Griekenland door de EU in 2000 is binnen gehaald terwijl bekend was dat de financiën niet op orde waren. Onder andere Zalm was er zwaar op tegen.

Wat ik dan wel even aan je kwijt wil is dat ik een jaar of vijf geleden een week vakantie gespendeerd heb op Kos. Ik kwam daar bij een restaurant terecht met een Nederlandse eigenaar. Die had zijn zaak daar toen een jaar of vijftien. Vol trots vertelde hij dat hij nog nooit belasting had betaald en dat belastingontduiking een nationale sport was en er nagenoeg geen Griek te vinden was die betaalde wat hij/zij zou moeten betalen.
Uit reportages die hier tijdens de Griekenland crisis in de dagbladen verschenen, blijkt dat de belastingmoraal nog steeds op een zeer laag pitje staan. Daaruit bleek onder andere dat als het Nederlandse belastingsysteem daar á la minute werd ingevoerd, Griekenland in het geheel geen tekorten zou hebben! Daarnaast hebben de Grieken een ambtenaren korps - in verhouding tot het inwonenrtal- waar de honden geen brood van lusten.

Het doet de andere Europeanen dus pijn dat -door Europese maatregelen- hier de pensioenen moeten worden gekort en een ieder pas met 67 jaar zijn AOW krijgt en er geld verdwijnt in -een schijnbaar- bodemloze put.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten