staal

staal

Berichtdoor Klaas » 10 Feb 2012, 20:16

hoi allen,

Ik heb een mischien wel simpele vraag en hoop op wat advies.

zoals je kunt lezen in projecten gaan we onze boot verlengen met 2,5 meter. nu was ik mij aan het orienteren op staalplaat maar schrik van de prijs verschillen.
kan iemand mij eens uiteggen waarom er tussen onze plaat staal 200 euro zit tussen de duurste en de goedkoopste aanbieder.
zit dat in staal kwaliteit, of is iets anders.
is goedkoopstaal duurkoop of maakt het niets uit?

oja het gewicht is circa 240 kilo plaat is 60000x1250x4
Laatst gewijzigd door Klaas op 11 Feb 2012, 15:31, in totaal 1 keer gewijzigd.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: staal

Berichtdoor Bejakruiser » 11 Feb 2012, 03:34

Ik dacht dat je hem al besteld had of niet? Prijsverschil is er altijd zelfs tussen 2 identieke producten. En anders goed kijken naar de spec. van de platen. Maar daar kan jou hulp je wel mee helpen, die heeft immers 100 jaar ervaring toch?
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: staal

Berichtdoor Klaas » 11 Feb 2012, 11:01

nee ik heb nog niet besteld maar heb twee opties en daar zit een enorm verschil in prijs, en ja ik kan alles aan hem vragen klopt helemaal, maar ik ben ook nieuwschierig hoe anderen er tegen aan kijken en er van vinden, dat mag toch.
ik bouw op de beste man maar wil me niet op 1 mening vast zetten.
en kijk hij adviseerd me de staal leveransier die het duurst is en dat scheeld dus enorm van de goedkoopste.
hij zegt gewoon dat dat het beste is.
vandaar mijn simpele vraag.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: staal

Berichtdoor fatboy » 11 Feb 2012, 16:18

vaak is de omzetsnelheid van toepassing ,een bedrijf wat veel omzet koopt vaak goedkoper in en kan daardoor met minder winst genoegen nemen, maar denk dat het adres wat ik je gaf wel goedkoop is ,en vaak blijft er in de tussenhandel ook nog wel het een en ander hangen.

:D groet jan
fatboy
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 14:59
Woonplaats: drachten
ligplaats:
info:

Re: staal

Berichtdoor oeds » 12 Feb 2012, 13:59

kijk hij adviseerd me de staal leveransier die het duurst is en dat scheeld dus enorm van de goedkoopste.


misschien blijft er voor hem ook nog wat aan de strijkstok hangen handel is handel.
mensen die me niet kennen zeggen hij is gek!
mensen die me wel kennen zeggen hij is zo gek nog niet!!
Gebruikers-avatar
oeds
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 06 Jan 2012, 17:34
Woonplaats: Drachten
ligplaats:
info:

Re: staal

Berichtdoor Klaas » 12 Feb 2012, 14:21

dat zou kunnen, heb ik niet nagevraagd maar dan weet ik waar ik ga bestellen. ;)
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: staal

Berichtdoor vuuren1 » 13 Feb 2012, 00:46

Staal en staal is niet 1:1 vergelijkbaar Klaas.
Er bestaat volmaakte troep wat iedere 3 maanden weer roest nadat je alles optimaal hebt geconserveerd en er bestaat staalplaat met certificaat.

Ten eerste is de vraag welke appel je met welke peer aan het vergelijken bent?
Ga je uit van blank gestraalde plaat, gestraalde plaat met lasprimer (bv. Sigmaweld), ongestraalde plaat, is het scheepsbouwstaal met Lloyds keur, etc?

In de jaren 70 werden er casco´ s van ca. 8 meter kruisers aangeboden voor 3000 GULDEN.
Het dreef, was scheepsbouwkundig gezien rommel en er drijven er nog een heleboel van.
Ik ken er die na 40 jaar en normaal onderhoud nog goed uitzien, maar ik ken er ook die doorlopend roesten en ook exemplaren waarbij troep en verschillende plaat was gebruikt wat elkaar opvrat a.g.v. elektrolyse.

Los van dat verhaal heb jij het over een ouwe schuit die gebouwd is van mogelijk een oud soort staal of zelfs ijzer (koolstofrijk).
Wat je er tussen zet moet daar ook bij passen en verder moet je straks een goede soort coating en de juiste hoeveelheid anodes aanbrengen.

Laat dit eens lezen aan je ervaren werfbaas..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: staal

Berichtdoor Klaas » 13 Feb 2012, 09:00

hans bedankt voor je antwoord,
ik wil juist geen appels met peren vergelijken. ik weet wat voor staal ik gebruiken moet en heb bij beide in mijn beleving het zelfde staal, nl warm gewalst staalplaat en niet gestraald.
de schuit bestaat inderdaad uit ijzer, koolstofrijk dus en heb daar voor geinformeerd bij hem wat voor staal ik kon bestellen, en dat hoefde niet speciaal staal meer te zijn. dus vandaar dat ik warm gewalst, dat was de enigeste eis, moest gewalst en warm ivm de kracht, omdat het koud gewalste te bros staal zou zijn, dus daar keek ik naar.
en daar zag ik dus zulke enorme prijsverschillen, in de in mijn ogen de zelfde soort plaat staal.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: staal

Berichtdoor vuuren1 » 14 Feb 2012, 23:10

Klaas,

Waarom de ellende van ongestraald staal op je hals halen?
De walshuid moet er eerst echt af anders blijf je knoeien totdat het helemaal weg is.
Vroeger liet men die plaat -uitroesten- ofwel de walshuid roestte er af en dan werd de plaat handmatig ontroest en behandeld.

Warm gewalst zal minder kosten dan koud gewalst omdat het een bewerking minder heeft ondergaan.

Naast deze verschillen bestaan er forse kwaliteitsverschillen.
Je hebt pisbakkenstaal en gecertificeerd scheepsbouwstaal..
Wij kopen uitsluitend scheepsbouwstaal in met een Grade-A keur van Lloyds (en natuurlijk gestraald).
De prijs is vooral afhankelijk van de hoeveelheid die je afneemt.

Informeer eens bij werven die met standaard platen werken, die hebben vaak stukken over.
(Werven die met snij pakketten werken hebben dat bijna niet)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten