Watertanks en slangen reinigen

Watertanks en slangen reinigen

Berichtdoor broekie » 30 Mrt 2016, 15:11

Voor het vaarseizoen reinig ik het watersysteem.
Ik gebruik schoonmaakazijn en steradent tabletten.
Vul met een liter of 20 en 5 liter azijn plus 2 tabletten.
Pomp dit door de leidingen en laat het een paar dagen staan.
Flink naspoelen. Er is weleens geklaagd over een zure lucht bij de eerste douchebeurt. :roll:

Chloor durf ik niet aan, maar dat dood alles geloof ik.
Iemand een tip hoe chloor te gebruiken?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Watertanks en slangen reinigen

Berichtdoor aquanaut » 30 Mrt 2016, 15:34

Ik zou niet zo maar met chloor aan de gang durven, zeker niet wat je normaal door het toilet heen spoelt..... :D
Zelf gebruik ik Hadex, het hele jaar door.
Eerlijk, je proeft het iets maar, ik gebruik voor consumptie (ongekookt) toch geen tankwater.
In de koffie, of eten proef je er niets van.
Ik heb een gecementeerde tank van 650L die onderdeel uit maakt van de huid, en onder de waterlijn ligt.
Na het opnieuw pappen en bij de eerste tankbeurt doseer ik wat extra (niet de 10x of 20x die Hadex aangeeft)
Die pomp ik weer af en vul dan opnieuw met normale dosering van ~ 1:50000
Hadex is ook op chloor basis.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Watertanks en slangen reinigen

Berichtdoor varg » 30 Mrt 2016, 22:40

Dit artikel: http://www.allesaanboord.nl/portfolio/l ... e_loer.pdf
geeft een heldere uitleg.
NB. Citroenzuur is te koop bij een goed gesorteerde Marokkaanse winkel in redelijke grootverpakking. Surinaamse winkels hebben het ook wel. Woon je in bataafs gebied dan kan je naar de apotheek.
Gebruik citroenzuur alleen bij kunststof tanks!
Arnold

Overigens ben ik van mening dat douchen aan boord een gevaarlijk onderneming blijft. Ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is om zomers een installatie legionella-vrij te houden. Wil je toch aan boord douchen, gebruik dan een anti-legionella douchekop.
Legionellose is niet leuk! Komt trouwens het meest voor bij oudere mannen!
http://anti-legionella-producten.mebe.n ... cl-filter/
gaat lang mee, hoeft pas te worden vervangen als hij het water nauwelijks meer doorlaat. Ik heb geen aandelen, wel een vriend met legionellose!
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Watertanks en slangen reinigen

Berichtdoor broekie » 31 Mrt 2016, 07:37

Goed artikel, ik ga chloor vergeten.
Herlisil is het juiste middel. Eenmaal per jaar lijkt mij noodzakelijk om problemen voor te blijven.

Moet nu ook nog de tankinhoud vast gaan stellen voor de juiste doseringen.
Iemand hiervoor nog een tip of wordt het gewoon per 20 liter jerrycan een keer of 15 vullen?

Wij drinken het water van de tanks niet, zelfs voor koffie nemen we flessen.
Maar ook met het steeds bijvullen van flessen moet je oppassen, dus regelmatig kopen we een sixpack nieuwe.

Verder vul ik altijd maar 1 van de 2 tanks zodat er vaker vers water in gaat.
We vullen in het seizoen zeker 1 x per week.

Onze haven heeft geen speciale voorzorgen m.bt. watersystemen voor zover ik weet.
Ik laat altijd eerst zeker de inhoud van de slanghaspel doorspoelen voor ik hem in de tank hang.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Watertanks en slangen reinigen

Berichtdoor Marie Christina » 31 Mrt 2016, 07:52

Je hebt dus feitelijk altijd vers water.
Zonde van het geld van dat flessenwater dan.
Met jouw kraanwater is niets mis.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Watertanks en slangen reinigen

Berichtdoor kajoe » 31 Mrt 2016, 08:40

mijn vroegere watertank (20 kub) gooide ik voor dat het nieuwe seizoen begon een fikse hoeveelheid natron loog ,de tank pompte ik dan na een 24 uur leeg ,vulde hem dan weer met een paar kub ,en pompte hem dan weer droog ,daarna vulden we hem weer voor gebruik .
bij controles bv in Arnhem of Amsterdam door de drinkwaterdienst werd het altijd goed gekeurd voor drinkbaar water .
moet bij gezegd worden dat we gemiddeld een 10 kub per week bunkerden aan water de tank lag op het vlak half onder en half boven de waterlijn.
nu met mijn jachtje pomp ik hem leeg voor het seizoen en vul hem dan weer 2x 200 lt soms midden in die tijd steek ik de slang goed diep in de tank en laat het water en stief kwartiertje lopen als de tanken vol zijn ,even wat doorspoelen ,in mijn ogen werkt dat .
daar bij verwissel ik het water filter ieder jaar ,we hebben geen merkbaar verschil voor de koffie of drinkbaar water (dat we wel in een fles doen en in de koeler zetten).
groet wout.
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Watertanks en slangen reinigen

Berichtdoor stellamaris » 04 Apr 2016, 21:09

Ik gebruik al jaren, dat wat ook in de beroepscheepvaart inclusief de drinkwaterboten wordt gebruikt Hadex. Ik heb er geen belang in maar beroepsmatige ervaring in het verleden
1 ltr Hadex is onder normale omstandigheden goed voor het desinfecteren van 50.000 liter water. Ik heb een drinkwatertank van 1000 liter onder de waterlijn (huid van de boot) welke 1 x per 5 jaar wordt gecementeerd . In de winter leidingen schoonblazen met perslucht. In het voor jaar schokbehandeling. En gedurende het jaar buiten de vakanties de tank niet meer dan half vol anders staat het water te lang . Nooit problemen en lekker koel en schoon water voor alles. Geen gesleep met flessen en geen legeionella want ik laat de douche met alleen heet water even lopen 80 grC.
. Natuurlijk dat is te heet voor mij, maar ook voor de legionella. Gewoon even uitkijken wat je doet en pas onder de douche stappen als de watertemperatuur goed is . Dan vallen de kosten nog al mee, Koop gelijk een literfles veel goedkoper en deel die met een paar buren dan kost het minder dan 10.- per jaar
Veel plezier
Stellamaris
;)
stellamaris
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 05 Jan 2012, 11:08
ligplaats:
info:


Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten