Boten vanachter de computer

Boten vanachter de computer

Berichtdoor Amersfow » 02 Mrt 2016, 22:25

Wellicht bekend, maar dit is echt een aardige site! http://www.marinetraffic.com/ Alle boten met AIS zijn live te volgen.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Boten vanachter de computer

Berichtdoor aquanaut » 02 Mrt 2016, 22:45

ja, bekend.
Weet je ook wat de heren schippers er van vinden? :D

Je moet maar eens een binnenvaartschipper aan de telefoon confronteren met de mededeling "ja dat zie ik" als ze opgeven waar ze aan het varen zijn. :lol:

Geheid succes
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Boten vanachter de computer

Berichtdoor eagle » 02 Mrt 2016, 23:10

Niet bekend; prachtig.
Dank!

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Boten vanachter de computer

Berichtdoor Marie Christina » 02 Mrt 2016, 23:22

Alle zeevarenden én hun vrouwen zijn zeer bekend met deze site.
Helaas ook nooit meer sterke verhalen als je belt naar het thuisfront over de exotische haven waar je bent.
Op de site staat duidelijk dat je gewoon in Antwerpen ligt. :D
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Boten vanachter de computer

Berichtdoor henkvd » 02 Mrt 2016, 23:23

Ohhh, ken het al bijna 10 jaar, de site is er door de jaren heen niet beter op geworden.

Er zijn er nog wel een paar die het zelfde doen

https://www.vesselfinder.com/
http://vtslite.siitech.com

en nog een hand vol anderen, ook voor de phone
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4471
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Boten vanachter de computer

Berichtdoor Beemer » 02 Mrt 2016, 23:37

Als recreant op het water heb ik op mijn boot alleen een AIS-ontvanger aan boord gekoppeld aan mijn navigatie-scherm. Zo kan ik de grote jongens (met verplichte AIS-zending) van verre al op mijn vaarroute (ook komende uit havenmondingen e.d) zien aankomen.
Zo'n ontvanger kan ik iedereen beslist aan bevelen.

Een AIS-transponder (zender) op recreatieschip zou ik niet direct aanbevelen. Immers als alle recreanten ook AIS-signalen zouden gaan zenden, wordt het wel erg druk op je navi-scherm.

Daarbij, geheimen heb ik beslist niet! Maar dat nu ook echt iedereen, direct kan zie waar ik tijdens mijn vakantie met mijn schip lig, hoeft voor mij ook weer niet.

Cees
Beemer
 
Berichten: 430
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Boten vanachter de computer

Berichtdoor kajoe » 03 Mrt 2016, 10:06

voor de veiligheid is dit een goede oplossing ,alleen is het jammer dat het programma een eind achterloopt ,al jaren gebruikte ik het voor ons werk en nu terwijl ik achter de computer zit varen de schepen bij mij langs huis .
er blijkt soms wel een verschil van ruim 500 meter of meer tussen de plaats waar zij varen en op de comp .
dit kan dan met slecht zicht net het foutje worden dat men op elkaar knalt ,de grote mannen hebben wel radar bij maar als recreant en weinig zicht en denkend het kan nog wel ,dan bestaat de mogelijkheid dat het kassa is ,zij varen vaak harder dan men denkt.
dus een mooie functie maar Absolut niet te gebruiken voor zuivere navigatie. vooral nier bij mist en dergelijke.
groet wout.
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Boten vanachter de computer

Berichtdoor Popeye » 03 Mrt 2016, 10:14

Toen ik marinetraffic dacht ik eerst ook;"leuk!". Maar toen ik een schip ergens in Groningen zag varen die in werkelijkheid waarschijnlijk in Frankrijk was, vond ik het programma niet erg interessant meer. De Vectura, die hier geregeld langs komt met grind kan ik eventueel een beetje volgen. Laden in Duitsland, ergens langs de Rijn, maar na het Meppelerdiep richting Hoogeveen raak ik hem kwijt. Nu zowat bij Zutphen.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Boten vanachter de computer

Berichtdoor Marie Christina » 03 Mrt 2016, 10:42

kajoe schreef:voor de veiligheid is dit een goede oplossing ,alleen is het jammer dat het programma een eind achterloopt ,al jaren gebruikte ik het voor ons werk en nu terwijl ik achter de computer zit varen de schepen bij mij langs huis .
er blijkt soms wel een verschil van ruim 500 meter of meer tussen de plaats waar zij varen en op de comp .
dit kan dan met slecht zicht net het foutje worden dat men op elkaar knalt ,de grote mannen hebben wel radar bij maar als recreant en weinig zicht en denkend het kan nog wel ,dan bestaat de mogelijkheid dat het kassa is ,zij varen vaak harder dan men denkt.
dus een mooie functie maar Absolut niet te gebruiken voor zuivere navigatie. vooral nier bij mist en dergelijke.
groet wout.

Waar als dit mag zijn, ga jij bij een zicht waarbij je alleen nog op de AIS info kunt vertrouwen nog varen?
Afgezien van het feit dat dit niet mag, als recreatievaartuig zijnde, lijkt me dat zeer onverstandig.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Boten vanachter de computer

Berichtdoor kajoe » 03 Mrt 2016, 12:22

wij hadden wel eens contact met recreanten en hielden ze even staande om hen te wijzen op het gevaar dat zij liepen door toch maar door te varen bij dichte mist ruin 50 -80 meter .
enkele waren trots dat ze zo best konden varen hier op het margriet kanaal en Sneekermeer dit beeld en gps en er was geen probleem meenden zij en dat ook nog zonder marifoon wand ze hadden een mobieltje ,als we vertelden dat de grote jongens de recreanten die al slingerend door voeren en deze gigantisch vervloekten ,zijden ze dat iedereen het recht had om te varen .
Tja daar stond je dan ,het zeggen dat als ze even een uurtje af iets langer wachten en dan weer vrij normaal konden varen ,maar ja haast je hebt tenslotte vakantie.
moet ik even bij zeggen dat ik voorheen op mijn schip geen radar had en al die moderne snufjes waren er toen nog niet,en alleen een ongesteld kompas en een bocht aan wijzer ,op kanalen en bv IJsselmeer en rand meren voeren we door in de dikke mist ,op de rivieren en drukke havens bleven we heerlijk liggen .
dan nog iets ik heb enige jaren op de rijnpassagiers vaart gezeten ,dit schip 90x12 ,120 pass had geen radar ,wou de baas niet dus lagen we geregeld stil als het erg mistig was ,een keer gehad dat er een ander bij ons opzij lag en die gene die ons zou wekken uit zijn raam keek en een grijze massa zag ,dus oogjes weer dicht ,een fikse tijd later een gekrijs van de manager waarom we nog niet voeren ,prachtig weer dus een klein foutje ,daarna flink wat klapjes meer om de verloren tijd in te halen .
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Volgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten