elrenegado schreef:wellicht als ze het geen boring genoemd hadden, had ik het direct gesnapt
Geeft niks!
elrenegado schreef:De retour heb ik ook nog over zitten denken, die wil je niet in je hoofdtank laten terug komen als je op de dagtank vaart (dan issie zo leeg)
Ook die wil ik dan met een 3weg kraan maken.
Das't minst erge scenario, wat als die hoofdtank vol zit?
elrenegado schreef:Liefst dan 2 kranen naast elkaar, en aan elkaar verbinden oid.... dat als ik de handel van dagtank naar hoofdtank zet, die andere vanzelf meegaat.
Dat is goed te doen als je het overzichtelijk opstelt.Maarrrr..
In m'n PPO/GPO tijd heb ik meerdere twee-tanksystemen voor auto's ontworpen die prima voldeden. Daar paste ik elektrische driewegventielen van Sirai toe. Starten op diesel, eenmaal op bedrijfstemperatuur overschakelen naar PPO/GPO, en even voor het eindpunt weer terug naar diesel. Functioneert prima!
Nu is het altijd slim om het KISS-principe te handteren, maar toch jammer dat sommige mensen geen rekening houden naar de gestelde feitelijkheden zoals het feit dat je de filters al hebt, en je schip een dagtank heeft. En als je netjes werkt met goede materialen, is er helemaal geen grotere kans op lekkages. Als dat zo zou zijn, moet je het ook maar bij een potkacheltje houden, je wilt niet weten hoeveel verbindingen er in een CV-installatie zitten die kunnen lekken...
Ik zou voor jou de volgende opzet met drie driewegkranen nemen.
Met de eerste maak je de keuze tussen je dag- en je hoofdtank. De AB-poort gaat naar de AB-poort van de tweede kraan, en daar kies je een van de twee filters mee. De uitgangen van de filters komen op de A en B poort van de derde driewegkraan, de AB-poort gaat vervolgens naar je handontluchtingspomp.
Dan komt er een relatief onbekend component, een 'Tigerloop' (of TOC Uno). Dit is een speciale dieselontluchter om de retour vanuit de motor weer terug te voeren naar de aanvoer richting inspuitpomp. Die Tigerloop heeft dus ook drie aansluitingen, een voor de aanvoer vanaf je handpomp, een naar de inspuitpomp, en een voor de aansluiting van de retour van de motor.
Het blijf namelijk gedoe om die retour naar een tank terug te voeren. Niet dat alleen dat dit een keer fout gaat (overlopende tank), maar zo heb je ook gelijk het probleem van de opwarming van de tank ondervangen.
Zo heb je een perfect systeem waar precies mee kan wat jij wilt. Je zou in deze opzet alleen de 2e en de 3e kraan bij de filters kunnen koppelen, maar als je het netjes opzet, dan bijkt de logica uit de stand van deze kranen vanzelf, plus dat je alle mogelijke schakelingen kunt maken.
Hier een principeschema van de Tigerloop:
En een plaatje van het ding zelf:
Dit is de standaarduitvoering zonder filter, deze is voor jouw toepassing goed genoeg.
Ik hoop dat je iets aan deze voorzet hebt!
Groet, Cp