brandstof kranen en koppelingen, webshop, welke opstelling ?

Re: brandstof kranen en koppelingen, webshop ?

Berichtdoor vuuren1 » 18 Feb 2016, 21:47

@Elrenegado,

Ik vraag me af hoeveel koppelingen / aansluitingen er in dit uitgebreide systeem komen te zitten?
En ook hoe het totale schema er uit gaat zien met die dagtank, handpomp, allerlei kraantjes etc.
Waarom moet het zo ingewikkeld en met allemaal potentiële lekkagepunten?

Als de brandstoftank naast de motor zit en lekker opwarmt is dat de oorzaak van veel voorkomende problemen.
De brandstof temperatuur moet bij voorkeur zo constant mogelijk blijven en tevens laag.
Wisselingen in temperatuur geven in- en uitademing van lucht (vocht).
Vocht en de bio-componenten in de huidige dieselolie zijn een bron van baggervorming.
Een hogere temperatuur draagt daar alleen maar verder aan bij.

In de basis een tank die aan de voorwaarden voldoet is het begin van een goed installatie.
Dan een duplex filter/waterafscheider en verder het systeem van de dieselmotor met opvoerpompje en fijnfilter.
De duplex unit geeft in het hele standaard systeem slechts 2 extra aansluitingen.

Een optimaal systeem bestaat in de regel niet uit zoveel mogelijk componenten en fratsen, daar lijkt jouw idee naar toe te gaan.
Soms moet je gewoon even opnieuw beginnen met denken.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: brandstof kranen en koppelingen, webshop ?

Berichtdoor aquanaut » 18 Feb 2016, 22:04

KISS
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: brandstof kranen en koppelingen, webshop ?

Berichtdoor Chicken power » 19 Feb 2016, 00:19

elrenegado schreef:wellicht als ze het geen boring genoemd hadden, had ik het direct gesnapt :lol:
Geeft niks!

elrenegado schreef:De retour heb ik ook nog over zitten denken, die wil je niet in je hoofdtank laten terug komen als je op de dagtank vaart (dan issie zo leeg)
Ook die wil ik dan met een 3weg kraan maken.
Das't minst erge scenario, wat als die hoofdtank vol zit?

elrenegado schreef:Liefst dan 2 kranen naast elkaar, en aan elkaar verbinden oid.... dat als ik de handel van dagtank naar hoofdtank zet, die andere vanzelf meegaat.
Dat is goed te doen als je het overzichtelijk opstelt.Maarrrr..

In m'n PPO/GPO tijd heb ik meerdere twee-tanksystemen voor auto's ontworpen die prima voldeden. Daar paste ik elektrische driewegventielen van Sirai toe. Starten op diesel, eenmaal op bedrijfstemperatuur overschakelen naar PPO/GPO, en even voor het eindpunt weer terug naar diesel. Functioneert prima!


Nu is het altijd slim om het KISS-principe te handteren, maar toch jammer dat sommige mensen geen rekening houden naar de gestelde feitelijkheden zoals het feit dat je de filters al hebt, en je schip een dagtank heeft. En als je netjes werkt met goede materialen, is er helemaal geen grotere kans op lekkages. Als dat zo zou zijn, moet je het ook maar bij een potkacheltje houden, je wilt niet weten hoeveel verbindingen er in een CV-installatie zitten die kunnen lekken...

Ik zou voor jou de volgende opzet met drie driewegkranen nemen.

Met de eerste maak je de keuze tussen je dag- en je hoofdtank. De AB-poort gaat naar de AB-poort van de tweede kraan, en daar kies je een van de twee filters mee. De uitgangen van de filters komen op de A en B poort van de derde driewegkraan, de AB-poort gaat vervolgens naar je handontluchtingspomp.

Dan komt er een relatief onbekend component, een 'Tigerloop' (of TOC Uno). Dit is een speciale dieselontluchter om de retour vanuit de motor weer terug te voeren naar de aanvoer richting inspuitpomp. Die Tigerloop heeft dus ook drie aansluitingen, een voor de aanvoer vanaf je handpomp, een naar de inspuitpomp, en een voor de aansluiting van de retour van de motor.

Het blijf namelijk gedoe om die retour naar een tank terug te voeren. Niet dat alleen dat dit een keer fout gaat (overlopende tank), maar zo heb je ook gelijk het probleem van de opwarming van de tank ondervangen.

Zo heb je een perfect systeem waar precies mee kan wat jij wilt. Je zou in deze opzet alleen de 2e en de 3e kraan bij de filters kunnen koppelen, maar als je het netjes opzet, dan bijkt de logica uit de stand van deze kranen vanzelf, plus dat je alle mogelijke schakelingen kunt maken.

Hier een principeschema van de Tigerloop:

Afbeelding

En een plaatje van het ding zelf:

Afbeelding

Dit is de standaarduitvoering zonder filter, deze is voor jouw toepassing goed genoeg.


Ik hoop dat je iets aan deze voorzet hebt!


Groet, Cp
Gebruikers-avatar
Chicken power
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 14:04
ligplaats: Achterover
info:

Re: brandstof kranen en koppelingen, webshop ?

Berichtdoor aquanaut » 19 Feb 2016, 07:39

Een TOC is voor een kachel, niet voor een dieselmotor!
Niet zonder meer in ieder geval.
Je voorkomt er het opwarmen van je tank mee.....
Alleen schakel je wel een mechanisme uit wat wel belangrijk is.
Verstuiver koeling.
Hoe vervelend ook het opwarmen van de brandstof is een gevolg van de noodzakelijk af te voeren warmte van de inspuitstukken.
Dus als je met een TOC gaat werken zal je ook een brandstofkoeler moet installeren.
En dat druist in tegen KISS.
Heb je op dit moment een dagtank?
Hoeveel brandstoftanks heb je aan boord?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: brandstof kranen en koppelingen, webshop ?

Berichtdoor Wolf1 » 19 Feb 2016, 08:47

Als KISS nu maar geen KUT wordt, want met TOC gaat behalve de koeling ook het zelf ontluchtend vermogen verloren !
Afbeelding
Beetje thuis vlijt, hoe simpel kan het allemaal zijn ?
Gewoon bij de HEBU !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: brandstof kranen en koppelingen, webshop ?

Berichtdoor elrenegado » 19 Feb 2016, 10:11

De reden waarom ik het wil aanpassen is inderdaad opwarming van mijn tanks.
Op dit moment zijn ze nog schoon (test gedaan, en afgetapt op laagste punt en even laten staan, alles helder en goed)
Ik heb 2x 240 liter tanks, dat vaar ik in 1 seizoen nog niet op is mijn verwachting (vorig jaar in totaal ongeveer 150 liter verstookt)

Daarnaast staan ze in dezelfde ruimte als de motor, links en rechts tegen de huid, in het midden de motor.
Nu kan ik er redelijk goed bij, en ik kan ze afsluiten en isoleren van de motorruimte zodat motorwarmte geen invloed er meer op heeft.
de tanks verwijderen en kleinere terugplaatsen is heel erg lastig.
De oude (nouja oud, ze staan er net 6 jaar in) kan ik wel leegpompen en in stukken zagen, maar de nieuwe krijg je er dan niet heel in.
tenzij de motor eruit gaat, maar dat wil ik me allemaal niet op de hals halen.

Met een dagtank wilde ik inderdaad voorkomen dat er warme diesel in de grote tanks terug komt.

Maar als jullie allemaal zeggen, je bent gestoord als je zoiets gaat toepassen, dan moet ik me nog maar eens bedenken en het voorlopig gewoon zo laten.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: brandstof kranen en koppelingen, webshop ?

Berichtdoor Chicken power » 19 Feb 2016, 14:43

Inderdaad en een mooi stukje huisvlijt Wolf! En dat fitwerk kan ook we een beetje druk hebben voor het gaat lekken.

Wolf1 schreef:Als KISS nu maar geen KUT wordt, want met TOC gaat behalve de koeling ook het zelf ontluchtend vermogen verloren !
Het zelf-ontluchtend vermogen van wat Wolf? Vertel...
Gebruikers-avatar
Chicken power
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 14:04
ligplaats: Achterover
info:

Re: brandstof kranen en koppelingen, webshop ?

Berichtdoor elrenegado » 19 Feb 2016, 14:50

hmm.... ik zal dat eens moeten bekijken.
Eigenlijk zomaar aangenomen dat de retour in de/een tank gaat, wellicht zit dat bij mij al anders
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: brandstof kranen en koppelingen, webshop ?

Berichtdoor aquanaut » 19 Feb 2016, 22:35

Dit zou mijn keuze zijn:

De twee tanks koppelen met een (afsluitbare) cross-over van 1,5"
Ook de twee ontluchtingen koppelen, en aan iedere zijde in het vrijboord of zijde van de opbouw brengen.

Je twee filters opstellen en met twee L kranen aansluiten (zoals Wolf dat gedaan heeft met een mechanische koppeling tussen de twee kranen is het mooist.)
Door aanvoer en afvoer van het filter omschakelbaar te maken kun je met draaiende motor 1 filter wegnemen en vervangen.

En dan, optie 1:
Aanvoer op de BB tank en de retour op de SB tank, zo spoel je geforceerd je tanks rond, heb je het minst kans op lucht intreden veroorzaakt door de retour.

Of optie 2:

Zoals Cp ook opperde een keuzekraan om SB of BB tank te kiezen, ik zou er dan alleen nog een keuzekraan bij zetten om hetzelfde met de retour te doen.
Monteer deze net zo als de keuzekranen van het filter alleen zonder de mechanische koppeling, dus met twee handles boven elkaar.

Maar ook, tanks afschermen voor motorwarmte en biocide toevoegen, ik draai zelf al jaren met Grotamar.
Ook interessant om te weten, de buitenwand van de tank stat die los van de huid, of is dat de huid?
Omdat je romp blauw is kan dat van grote invloed zijn op de opwarming.

En voor nood heb ik altijd een schone jerrycan met diesel onder de vloer staan, met een kleine kunstgreep heb ik zo mijn aanvoer en retour los genomen om in de jerry te hangen.
Bij dit schip gelukkig nog nooit nodig gehad, maar in het verleden al eens een aantal keer dankbaar gebruik van gemaakt.
Als ik ga bunkeren mik ik de benodigde hoeveelheid Grotamar in die jerrycan en die pomp ik als eerste de tank in.
Daarna bunkers vullen en als laatste de jerrycan weer vol (met een paar druppen Grotamar)

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: brandstof kranen en koppelingen, webshop ?

Berichtdoor Chicken power » 20 Feb 2016, 00:50

Afijn, nu dan weer een technisch inhoudelijke bijdrage!
aquanaut schreef:Aanvoer op de BB tank en de retour op de SB tank, zo spoel je geforceerd je tanks rond, heb je het minst kans op lucht intreden veroorzaakt door de retour.


Ook mijn idee, maar met een totale tankcapaciteit van 480 liter op een jaarverbruik van 150 liter... Dan kunnen we ons helemaal de blubberen verzinnen, maar in een werkelijke oplossing wordt dan niets een beheersbaar succes.

Ik heb werkelijk geen idee of die twee hoofdtanks ook nog van node zijn t.a.v. het trimmen van de boot, maar met zo'n gering verbruik (ook geen idee of dat er in een tochtje doorheen gejast wordt), denk dat dan inderdaad een constructie met jerrycans een veel zinnigere zaak is dan alle andere constructies.


Groet, Cp
Gebruikers-avatar
Chicken power
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 14:04
ligplaats: Achterover
info:

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten