elrenegado schreef:Ik heb 8mm brandstofleiding vermoed ik (buitendiameter is 15mm namelijk)
Een oplossing: meten!
elrenegado schreef:L boring ? T boring ? Zegt me niets.
De letter slaat op de vorm van de doorboring van de kraankogel, 'L' is dus een haakse doorboring welke dus maximaal 2 poorten kan verbinden. 'T' heeft drie openingen en kan dus alle poorten met elkaar verbinden.
Als we de gemeenschappelijke poort AB noemen, dan kan een:
- 'L' kraan de poort AB òf met poort A òf met poort B verbinden (dus twee standen),
-'T" kraan de poort AB òf met poort A òf met poort B òf met zowel A als B verbinden (dus drie standen).
De 'T' versie moet je dus niet hebben, staat die op de alle poorten (AB + A + B), dan gaan de tankniveau's nivelleren, helemaal als je dagtank hoger hangt...
elrenegado schreef:Of wellicht 2 mini kraantjes ipv 1 3wegkraan ?
Nee, om de zelfde reden waarom je die 'T' versie niet moet gebruiken, staan beide kraantjes open, dan loopt je dagtank leeg in je hoofdtank.
elrenegado schreef:En een terugslag klep in beide leidingen naar de filters is ook wenselijk neem ik aan ?
Bij een goed aangelegd systeem niet, en dan bedoel ik met name de retour. Die moet onder het brandstofniveau in de tank uitkomen zodat er bij stilstand geen brandstof terugloopt en er lucht in het systeem trekt. Voor zover je die terugslagklepjes ziet, is het meestal ter maskering van een slecht ontwerp. Ze zitten dan meestal ook nog vòòr het filter en tegen de tijd dat ze zouden moeten werken, doen ze weinig meer...
Nog een listigheidje met die retour: bedenk ook eens wat er gebeurt met de retourstroom als je zowel een volle hoofdtank èn een volle dagtank hebt...
Ik zou in elk geval die kranen en de brandstoffilters wel door fitwerk met elkaar verbinden, dan is het zaakje veel lekdichter dan met slangen, en je kunt van het geheel een net paneeltje maken waarbij alles goed vast zit.
Groet, Cp