elrenegado schreef: Werkt dat ook echt ?
Absoluut!
elrenegado schreef:m.a.w. staat er na een tijdie water in het bakje ?
Ja, bij de eerste sporen van vloeibaar water direct vervangen. Het droogmiddel is de vaste stof calciumchloride in schilfervorm. Dat gaat vervloeien op het moment dat het verzadigt raakt.
Heel belangrijk om die constructie dus ook lager dan je tankaansluiting te plaatsen, zoals je al een beetje uit de naam kunt afleiden, opgeloste calciumchloride wil je ook niet in je tank, dan is het middel weer erger dan de kwaal...
elrenegado schreef:En zou dat dan ook echt water zijn wat anders in je tank was gekomen ?
Ja, het is eigenlijk een vochtval die het meeste (dus echt niet alles) uit de binnentrekkende lucht haalt.
elrenegado schreef:Kan me iets van voorstellen dat zo'n vochtvreter ertussen juist wat extra vocht aantrekt.
Ook dat is waar, dampspanning probeert zich altijd te verevenen. Dus op het moment dat het ergens 'droger' wordt, zal er, als er een verbinding is met lucht die 'natter' is, zal er zich een transport van vocht gaan voordoen.
Maar nog even een 'wild' idee; je huidige tankinhoud is veel groter dan je behoefte, ook nadat die kleine er is. Kun je het volume van die tanks inwendig niet verkleinen (op aanname dat er een mangat in zit) door er bijvoorbeeld gebakken klinkers en dieselbestendige ping-pong balletjes ingooien? Of een brandstofzak op droog zand?
Wordt even rekenen wat de verhouding moet zijn om aan het zelfde gewicht in diesel te komen, maar je hebt dan wel èn je tankvolume verkleint tot een 150 liter, en je houdt je schip getrimt. Nogmaals, zo maar een wild 'out of the box' idee...
Groet, Cp