brandstof kranen en koppelingen, webshop, welke opstelling ?

brandstof kranen en koppelingen, webshop, welke opstelling ?

Berichtdoor elrenegado » 16 Feb 2016, 21:23

Wie weet er een webshop waar ze eeb uitgebreid assortiment hebben op het gebied van kranen en koppelingen t.b.v. brandstof voorziening ?

Ik wil wat veranderen aan de manier hoe de tanks gekoppeld zijn , en hoe de brandstof naar de motor/filters loopt.
Laatst gewijzigd door elrenegado op 20 Feb 2016, 10:49, in totaal 1 keer gewijzigd.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: brandstof kranen en koppelingen, webshop ?

Berichtdoor vuuren1 » 16 Feb 2016, 21:27

DG-rubber.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: brandstof kranen en koppelingen, webshop ?

Berichtdoor aquanaut » 16 Feb 2016, 21:31

vuuren1 schreef:DG-rubber.


Bij mijn weten verkoopt Jaap niet aan particulieren en heeft ook geen webshop.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: brandstof kranen en koppelingen, webshop ?

Berichtdoor AlfaR » 16 Feb 2016, 21:55

R&S Jachttechniek denk ik wel.
AlfaR
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 17 Aug 2015, 15:02
ligplaats:
info:

Re: brandstof kranen en koppelingen, webshop ?

Berichtdoor varg » 16 Feb 2016, 23:18

b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: brandstof kranen en koppelingen, webshop ?

Berichtdoor elrenegado » 17 Feb 2016, 10:24

ik denk dat ik op de website van filterservice twente wel hetgeen kan vinden wat ik zoek.

Alleen nu loop ik tegen al die verschillende maten aan.
Ik heb 8mm brandstofleiding vermoed ik (buitendiameter is 15mm namelijk)

Ik wil o.a. een ontluchtingspomp monteren,
dit maakt het ontluchten na een filterwissel vele malen makkelijker.
bv deze http://www.filterservice-twente.nl/inde ... f2c6c28522

Maar ook een 3 weg kogelkraan om te kunnen kiezen tussen tanks (ik wil er een dagtank bij plaatsen)
daarnaast wil ik 2 losse racor filters monteren (gewoon omdat ik daar toevallig goedkoop tegenaan liep, ipv de dubbele dure van dik 300 euro)
Dus moet ook daar een kogelkraan tussen.
Maar welke maat heb ik dan nodig ?
L boring ? T boring ? Zegt me niets.
http://www.filterservice-twente.nl/index.php?id=706

Of wellicht 2 mini kraantjes ipv 1 3wegkraan ?

En een terugslag klep in beide leidingen naar de filters is ook wenselijk neem ik aan ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: brandstof kranen en koppelingen, webshop ?

Berichtdoor aquanaut » 17 Feb 2016, 13:51

Als je een driewegkraan tussen een wisselfilter moet hebben pak je twee L boring drieweg kranen.
Eén kraan in de aanvoer naar de filters, en één in de afvoer van de filters.
Bij T boring kranen kun je "beide" kiezen en dat wil je niet.
Als het nokloze T kranen zijn kun je ze ook perongeluk dicht zetten, dat wil je ook niet.

T en L boring beschrijft de vorm van het kanaal in de kogel, laat je fantasie er maar op los en dan begrijp je de werking.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: brandstof kranen en koppelingen, webshop ?

Berichtdoor Chicken power » 17 Feb 2016, 14:04

elrenegado schreef:Ik heb 8mm brandstofleiding vermoed ik (buitendiameter is 15mm namelijk)
Een oplossing: meten!

elrenegado schreef:L boring ? T boring ? Zegt me niets.
De letter slaat op de vorm van de doorboring van de kraankogel, 'L' is dus een haakse doorboring welke dus maximaal 2 poorten kan verbinden. 'T' heeft drie openingen en kan dus alle poorten met elkaar verbinden.

Als we de gemeenschappelijke poort AB noemen, dan kan een:
- 'L' kraan de poort AB òf met poort A òf met poort B verbinden (dus twee standen),
-'T" kraan de poort AB òf met poort A òf met poort B òf met zowel A als B verbinden (dus drie standen).

De 'T' versie moet je dus niet hebben, staat die op de alle poorten (AB + A + B), dan gaan de tankniveau's nivelleren, helemaal als je dagtank hoger hangt...

elrenegado schreef:Of wellicht 2 mini kraantjes ipv 1 3wegkraan ?
Nee, om de zelfde reden waarom je die 'T' versie niet moet gebruiken, staan beide kraantjes open, dan loopt je dagtank leeg in je hoofdtank.

elrenegado schreef:En een terugslag klep in beide leidingen naar de filters is ook wenselijk neem ik aan ?
Bij een goed aangelegd systeem niet, en dan bedoel ik met name de retour. Die moet onder het brandstofniveau in de tank uitkomen zodat er bij stilstand geen brandstof terugloopt en er lucht in het systeem trekt. Voor zover je die terugslagklepjes ziet, is het meestal ter maskering van een slecht ontwerp. Ze zitten dan meestal ook nog vòòr het filter en tegen de tijd dat ze zouden moeten werken, doen ze weinig meer...

Nog een listigheidje met die retour: bedenk ook eens wat er gebeurt met de retourstroom als je zowel een volle hoofdtank èn een volle dagtank hebt...

Ik zou in elk geval die kranen en de brandstoffilters wel door fitwerk met elkaar verbinden, dan is het zaakje veel lekdichter dan met slangen, en je kunt van het geheel een net paneeltje maken waarbij alles goed vast zit.


Groet, Cp
Laatst gewijzigd door Chicken power op 17 Feb 2016, 18:26, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Chicken power
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 14:04
ligplaats: Achterover
info:

Re: brandstof kranen en koppelingen, webshop ?

Berichtdoor AlfaR » 17 Feb 2016, 17:01

Je kunt het ook met hydrauliek pijp en koppelingen doen.
AlfaR
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 17 Aug 2015, 15:02
ligplaats:
info:

Re: brandstof kranen en koppelingen, webshop ?

Berichtdoor elrenegado » 18 Feb 2016, 09:59

och ja logisch.....
Nu snap ik die T en L boring..... wellicht als ze het geen boring genoemd hadden, had ik het direct gesnapt :lol:

De retour heb ik ook nog over zitten denken,
die wil je niet in je hoofdtank laten terug komen als je op de dagtank vaart (dan issie zo leeg)
Ook die wil ik dan met een 3weg kraan maken.
Liefst dan 2 kranen naast elkaar, en aan elkaar verbinden oid.... dat als ik de handel van dagtank naar hoofdtank zet, die andere vanzelf meegaat.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Volgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten