Paraplu anker

Re: Paraplu anker

Berichtdoor Yep » 23 Jul 2016, 21:01

En vandaag een strandje gezien maar nog geen ankers gekocht ;-(

Dat Bruce anker bevalt me wel, zeker in RVS.
Geadviseerd wordt een 20 kg. anker te scoren bij mijn lengte schip.
Maar, als ik de neus richting het strandje vastzet, dan wil ik 2 ankers schuin links en rechts achter uitwerpen.

Die 20 kg. gaat natuurlijk uit van 1 anker.
Heb ik, gezien de 3 punten waaraan vastgelegd wordt (2 x anker en de punt tegen de wal), wel 2 stuks van elk 20 kg nodig?
Alvast dank!!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Paraplu anker

Berichtdoor Marie Christina » 23 Jul 2016, 21:39

Als je een ankerlarm nodig hebt om aan een landje te liggen. ... ;)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Paraplu anker

Berichtdoor Yep » 23 Jul 2016, 21:40

Marie Christina schreef:Als je een ankerlarm nodig hebt om aan een landje te liggen. ... ;)


Not, maar nu wel, midden op een plas ;-)
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Paraplu anker

Berichtdoor Marie Christina » 23 Jul 2016, 21:56

Ah, op dat fiets.
Eh, boot.
Boot op een plas.
:mrgreen:
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Paraplu anker

Berichtdoor quichot » 24 Jul 2016, 10:02

Het is niet zo dat je bij meerdere ankers het gewicht per anker kunt terugbrengen. Immers, als het uit de hoek waar één van de bij-ankers ligt begint te waaien, gaat het volle gewicht plus windvang aan dát anker trekken. Als dat gaat krabben omdat het te licht is, kom je uiteindelijk weer achter je zwaarste anker te liggen, en heb je de bij-ankers voor niets uitgezet. Dit nog los van de ellende van over elkaar gedraaide ankerkettingen.
Het is in ons land vaak zo dat je bij mooi zomerweer, dus oostelijke windrichtingen, beschutting onder de hoge wal opzoekt om te ankeren. En dan komt 's nachts die onweersbui met veel wind ineens uit het zuidwesten. Dan kan je beter achteruit maar een even zwaar anker hebben uitgebracht als voor.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Paraplu anker

Berichtdoor Yep » 24 Jul 2016, 12:54

Je hebt volkomen gelijk.
Ik ga voor twee 20 kg. ankers.
Wel zwaar om dit weer binnen te halen ;-(

Rest nog de keuze gegalvaniseerd/RVS.
De laatste zijn rond de € 400 per stuk tegen ca. € 150 voor gegalvaniseerd.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Paraplu anker

Berichtdoor Marie Christina » 24 Jul 2016, 15:12

RVS ziet er mooier uit.
Voor de rest zie IK niet veel voordelen t.o.v. de meerprijs.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Paraplu anker

Berichtdoor Erik Snellens » 26 Jul 2016, 02:05

Ik heb volgens mij ongeveer dezelfde boot en gebruik altijd 2 danforth ankers, die zijn veel makkelijker op te bergen dan bruce ankers. Nooit problemen mee gehad. Een laat ik zakken als ik naar de kant vaar en de andere roei ik naderhand dan uit. Zijn in veel uitvoeringen te krijgen van goedkope tweedehands tot dure lichtgewicht aluminium.
Erik Snellens
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 04 Mei 2016, 20:31
ligplaats:
info:

Re: Paraplu anker

Berichtdoor kajoe » 26 Jul 2016, 08:44

neem ankers nooit te ligt .
wij ankerden vaak op de rivieren ,2200 ton als we 1 anker zette op de boven rivier kwam het wel voor dat je een 50 tot honderd meter afzakte door de stroom en de zuiging van passerende schepen .
het enigste soort anker dat echt werkte was het bekende pool anker deze groef zich goed in mits er voldoende ketting stond .
bij recreanten zie ik geregeld dat zij een danfort gebruiken maar dan vaak zonder voorloop van een flink stuk ketting ,tja dan is het anker effect een heel stuk minder .
en ja ketting aan dek is niet zo leuk 9beschadegingen ed. en het weegt zwaar ,maar dat is nu net de bedoeling .
op de binnenvaart zie je ook achter ankers aan staaldraad meestal zijn dit ankers om in bijzondere gevallen kopvoor af te stoppen en ev kortstondig te ankeren.
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Paraplu anker

Berichtdoor kajoe » 26 Jul 2016, 09:01

klein geintje ,maar indertijd moesten we voor langere tijd voor anker in de schaar van Everdingen om te wachten op een schip dat van zee zou komen en gebunkerd moest worden.
omdat we alle tijd hadden moest een stuurman het schip er maar heen varen vanaf de total vlissingen ,wij gingen naar bed .
zij zouden daar voor anker gaan ,tja nou het bleek later dat zij op de kop de twee ankers uitgezet hadden ,prachtig volgens het boekje ,en omdat het volgens hun wel goed was ook het achteranker er onder .
de volgende dag ruim na de koffie ging de eerste kaptein even een kijkje nemen en liepen we een rondje schip voor aangekomen was het van heee twee ankers ,dat is niet best als je op tij water licht .
maar de kettingen stonden wat naar achteruit vreemd ? door naar achter en tja hoor de achter ketting lag er in en stond naar Vooren ,foute boel ,gelijk van haal die andere mannen uit hun nest .
wij zijn ondertussen de motoren gaan starten ,en daarna begonnen met de ankers op te draaien ,de voor ankers waren verdraaid en door het achter anker gedraaid ,pure ellende .
we hebben alles zo strak als veilig was op gedraaid en zijn terug gevaren naar de sloe haven ,daar heeft een bergings bedrijf de ankers ontknoopt.
de betroffen stuurman was aan boord voor zij eerste reis ,hi had alleen nog maar op de rijn gevaren en totaal geen ervaring op tij water ,en op de rij had het allemaal wel geklopt.
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten