aankoop boot

Re: aankoop boot

Berichtdoor Mopolcamper » 09 Feb 2012, 17:01

Dit is kwalijk. Maar ik bedoel niet jouw branche, maar de wereld van makelaardij, incl. taxataties van onroerende zaken, en die van de assurantiebemiddeling.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: aankoop boot

Berichtdoor fatboy » 09 Feb 2012, 17:11

wat ik er mee bedoel dat is dat in elke branche of het nou boten ,rolluiken of wat dan ook het diploma of papiertje niet altijd wat zegt .
je kan beter iemand met vakkennis hebben als iemand met papiertje zonder vakkennis ,
in de praktijk leer je vaak het meest :) groet jan
fatboy
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 14:59
Woonplaats: drachten
ligplaats:
info:

Re: aankoop boot

Berichtdoor sigdock » 10 Feb 2012, 09:55

Vakkennis heeft imho enkel waarde als het is gebaseerd op een gedegen kennis van de onderliggende theorie. Zoals een docent op mijn oude MTS ooit eens zei: "30 jaar ervaring betekent niet dat je het ook 30 jaar goed hebt gedaan". Daarnaast verandert de stand van de techniek en dat heeft hoe dan ook gevolgen voor inzichten en werkwijzen en dus is bijscholen ook altijd nodig. Als een 'vakman' continue blijft doen wat 'ie ooit in het verleden heeft geleerd dan is zijn kennis achterhaald. Vakkennis zonder papiertje, als dat al mogelijk is, heeft imo dus ook geen enkele waarde.
In de watersporbranche zien we een hoog WC-Eend gehalte en ontbreekt iedere vorm van objectieve toetsing of normenkader, iets wat bij veel andere branches vaak wel aanwezig is omdat er tenminste nog geaccrediteerde opleidingen voor zijn.
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: aankoop boot

Berichtdoor Mopolcamper » 10 Feb 2012, 11:11

Ik weet niet hoe dit geregeld is in de wereld van experts en taxateurs in de boten. In de branche waar ik er wel verstand van heb, die van het onroerend goed is daarom permanente bijscholing en hertoetsing eens per 5 jaar verplicht voor alle reeds gecertificeerde registermakelaars (die waren dus al op theorie en praktijk getoetst!). Daarbij, omdat een goed taxatierapport inzichtelijk is en dus de grondslagen moet weergeven welke tot de taxatie hebben geleid, is kennis van de theorie nodig omdat anders die communicatie met opdrachtgevers onmogelijk is.
Tenslotte, als een expert en taxateur -zoals Van Vuuren-, waarschijnlijk terecht, van mening is dat zijn theoretische en praktische vakbekwaamheid zeker op het niveau is van het voor certificering benodigde, waarom dan zelf niet opgegaan voor certificering? Als consument weet je dan wat voor vlees je in de kuip hebt! Op dit forum kennen we Van Vuuren dankzij zijn bijdragen, maar zouden we hem zonder die kennis inschakelen alleen op grond van de informatie op zijn site?
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: aankoop boot

Berichtdoor sigdock » 10 Feb 2012, 11:42

Tenslotte, als een expert en taxateur -zoals Van Vuuren-, waarschijnlijk terecht, van mening is dat zijn theoretische en praktische vakbekwaamheid zeker op het niveau is van het voor certificering benodigde, waarom dan zelf niet opgegaan voor certificering?


Omdat er in de watersportbranche dus geen certificering bestaat, althans geen certificering die ook echt iets betekent. In de OG branche heb je nog te maken met wettelijke bapalingen, denk maar eens aan een Bouwbesluit, maar zoiets ontbreekt in de Watersport dus volledig. Vaandaar mijn bewering dat certificering in dit geval niets zegt.
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: aankoop boot

Berichtdoor Mopolcamper » 10 Feb 2012, 12:02

Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: aankoop boot

Berichtdoor sigdock » 10 Feb 2012, 15:09

Als je even verder in de wereld duikt die EMCI heet dan zul je snel genoeg ontdekken dat ook dat niet echt heel veel voorstelt. Sterker nog, ik vind het een ronduit schimmig geheel. Daarnaast is ook deze organisatie niet geacrediteerd, heeft geen eigen credentials enzovoort enzovoort. Het wekt bij mij zeker geen vertrouwen.
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: aankoop boot

Berichtdoor Mopolcamper » 10 Feb 2012, 16:20

Tja, ik heb al geschreven dat ik deze wereld onvoldoende "van binnen" ken. Tegelijkertijd is het m.i. niet juist om de regelingen die er zijn niet het voordeel van de twijfel te gunnen. Dat de branche's zelf de regelingen organiseren, hebben we immers te danken aan de overheid, die in de 90er jaren er de handen van af heeft getrokken. Jouw beoordeling van e.e.a. zal subjectief zijn. Op mij maakt e.e.a. een redelijke indruk, o.m. vanwege de onafhankelijke organisatie en de certificering hiervan door Lloyds.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: aankoop boot

Berichtdoor sigdock » 10 Feb 2012, 16:43

Zoals ik al aangaf: als je wat verder in de wereld duikt die EMCI heet... Zo ziet dat Lloyds certificaat er machtig interessant uit en is dat voor veel mensen voldoende om tevreden te zijn. Maar als je verder kijkt dan zie je dat het hier alleen om een ISO9001 certificaat gaat. En dat betekent zoveel als: EMCI heeft al zijn procedures goed beschreven. Het zegt echter niets over de kennis die het betreffende bureau heeft. Als je dan ook nog eens een klein beetje rondneust op het internet, als je de links op de site van EMCI volgt, als je gaat kijken wie er achter het door EMCI gecertificeerde opleidingsinstituut zit enz. dan zie jee al heel snel een patroon. En dat patroon wekt bij mij geen vertrouwen op, sterker nog, je zult zien dat er één persoon achter de hele handel zit. En die komt oorspronkelijk uit de mediators en NLP business.
Ik vind het een uitstekende zaak dat er dingen worden georganiseerd maar dan zal er wel een objectieve instantie achter moeten zitten. In de watersport is het nog vrijwel altijd een gevalletje slager die zijn eigen vlees keurt en dat heeft -voor mij- geen enkele waarde.
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: aankoop boot

Berichtdoor Mopolcamper » 10 Feb 2012, 17:27

Naast het vastleggen van procedures houdt een ISO9001 ook in dat deze op handhaving worden gecontroleerd, op straffe van verlies van certificering. Van een een-mans-beweging is mij niets gebleken. Graag je bewijs daarvoor. De eindtermen voor certificering lijken me duidelijk en van een zeker niveau. Verbetering van zo'n regeling kan natuurlijk altijd. Tot nu toe lijkt het me het beste wat "de markt" biedt. Wat mij betreft hoeven we deze discussie niet eindeloos te voeren, maar wel graag gefundeerd.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten