Drugs en grootvaarbewijs

Drugs en grootvaarbewijs

Berichtdoor lienie » 16 Sep 2015, 16:28

Mensen even een vraag,

Voor het groot vaarbewijs moet een medische verklaring afgelegd worden. Hierbij wordt gevraagd of er in de afgelopen 5 jaar drugs gebruikt is. Nu heb ik af en toe wel eens wat gedaan op gelegenheden. (nooit tijdens het varen onder invloed geweest) Er moet urine afgegeven worden e.d. maar moet ik nu wel of niet aangeven dat ik gebruikt heb. Komt zoiets uit de test? En heeft liegen dan geen zin? Ben bang dat als ik invul dat dit wel het geval is, ik geen groot vaarbewijs meer mag halen. :cry:
lienie
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 16 Sep 2015, 16:20
ligplaats:
info:

Re: Drugs en grootvaarbewijs

Berichtdoor henkvd » 16 Sep 2015, 16:45

Op cannabis na zijn alle andere soorten maar enkele dagen meetbaar in een urinetest, cannabis is vervelender, de THC slaat zich op in het vetweefsel en dit maakt tot enkele weken na gebruik cannabis meetbaar is in een urinetest.
Voor de rest kan ik je geen advies geven.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Drugs en grootvaarbewijs

Berichtdoor swblom » 16 Sep 2015, 19:30

Van wat ik me nog herinner van die keuring (20 jaar geleden) stelde het niet zoveel voor. Er waren maar een paar bevoegde artsen die dit konden doen. Uiteindelijk kwam ik bij een huisarts in Heerenveen terecht die een aantal standaardtests deed. Er werd niets opgestuurd naar een laboratorium of zo. Ik had niet de indruk dat er specifiek naar drugs of zo gezocht werd, meer naar eventuele aanwijzingen of je een of andere ziekte onder de leden had.
swblom
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:00
ligplaats:
info:

Re: Drugs en grootvaarbewijs

Berichtdoor Marie Christina » 16 Sep 2015, 21:28

Drugstest?
Voor een watersportvaarbewijs?
Dat hoef ik niet eens voor de zeevaartkeuring.
En die ís streng.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Drugs en grootvaarbewijs

Berichtdoor gast » 16 Sep 2015, 22:22

Welkom!
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Drugs en grootvaarbewijs

Berichtdoor R.C.Grootveld » 16 Sep 2015, 22:58

Marie Christina schreef:Drugstest?
Voor een watersportvaarbewijs?
Dat hoef ik niet eens voor de zeevaartkeuring.
En die ís streng.

TS heeft het over 'groot vaarbewijs', voor de pleziervaart heb je 'klein vaarbewijs' ....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Drugs en grootvaarbewijs

Berichtdoor varg » 16 Sep 2015, 23:03

wordt de afgegeven urine niet gewoon gebruikt om op nierfalen en diabetes te controleren? Heb nog niet eerder vernomen dat drugstesten voor vervoersbewijzen noodzakelijk waren.
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Drugs en grootvaarbewijs

Berichtdoor Marie Christina » 17 Sep 2015, 07:09

R.C.Grootveld schreef:
Marie Christina schreef:Drugstest?
Voor een watersportvaarbewijs?
Dat hoef ik niet eens voor de zeevaartkeuring.
En die ís streng.

TS heeft het over 'groot vaarbewijs', voor de pleziervaart heb je 'klein vaarbewijs' ....

Ok, ok, dat is zo, maar dan nóg.
Die zeevaartkeuring is voor alle takken, dus ook voor de off-shore bijvoorbeeld, waar je al ontslag krijgt als je aftershave te veel naar alcohol ruikt.
Maar geen drugs test.

Wel moeten we in een potje plassen, maar dat is inderdaad om op diabetes te testen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Drugs en grootvaarbewijs

Berichtdoor quichot » 17 Sep 2015, 08:14

Ik zou wel eens willen weten of je als overheidsinstantie wel vragen mag stellen die liggen in de persoonlijke levenssfeer. Het lijkt me logisch dat je geen drugs mag gebruiken tijdens het uitoefenen van je beroep, maar wat je daarbuiten doet, of gedaan hebt, gaat niemand wat aan. Inschatten van een risicofactor? Klinkt mooi, maar waar ligt dan de grens? Alcoholgebruik over de laatste 5 jaar? Of je sympathieën koestert voor maatschappelijk onwelgevallige stromingen? (Je zou immers een aanslag op een benzinelaadstation of chemische installatie kunnen plegen met een binnenvaartschip.) Seksuele geaardheid? (Afgeleid worden als roerganger door relationele spanningen binnen een mannenbolwerk.)
Ik zou het eens voorleggen aan een jurist, maar mijn inschatting is dat de uitgifte-instantie op de vinger getikt wordt. En voorlopig zou ik die vraag met nee beantwoorden.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Drugs en grootvaarbewijs

Berichtdoor R.C.Grootveld » 17 Sep 2015, 10:33

quichot schreef:Ik zou wel eens willen weten of je als overheidsinstantie wel vragen mag stellen die liggen in de persoonlijke levenssfeer.

Ik zie niet in waarom "ik" of een arts zo'n vraag wel mag stellen en de overheid niet.
Iedereen, dus ook de overheid, mag om het even welke vraag stellen. Het is aan de 'ondervraagde' om ze te beantwoorden of niet (zwijgrecht).
Echter indien je informatie achterhoudt en/of verkeerde informatie verstrekt, dien je wel zelf de consequenties te aanvaarden.

Tenzij het werkelijk niets met het kader waarin de vraag gesteld wordt van doen heeft, denk ik niet dat een jurist daar ook maar iets aan kan doen.
De overheid is de bevoegde instantie om dit soort documenten uit te geven, zij dient er dus ook voor te waken dat de persoon waaraan deze worden uitgegeven capabel is.
Zeker in het geval waarin mogelijke consequenties (zoals in dit geval een mogelijke drugs verslaving) ten laste komen van de samenleving, heeft de overheid niet alleen het recht, maar ook de morele plicht jegens die samenleving om er voor te waken dat de kans hierop tot een minimum wordt beperkt. Preventie noemen ze dat.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten