Drugs en grootvaarbewijs

Re: Drugs en grootvaarbewijs

Berichtdoor kajoe » 17 Sep 2015, 11:41

nou tja ik ben hier nog nooit naar gevraagd zelfs bij aanstelling als boa ,maar goed ik vind het toch al raar dat je op de vaart voor groot vaarbewijs/rijn patent van af 55 jaar steeds weer gekeurd moet worden tegen veel geld ,maar op de weg kan je tot je 75 zonder keuring toe ,terwijl op de vaart alles wat rustiger toegaat en de meest onmogelijke hulpmiddelen voor handen kan hebben ,op de weg moet je constant alert zijn alles gaat razender .zelf had ik geregeld moeite om wakker te blijven als we op de strekke zaten vele uren eentonig recht uit de stroom voor het schip.
dat is ook de reden dat ik mijn grootvaarbewijs sinds kort heb laten omzetten naar klein 1 en 2 .
meer vragen over drugs gebruik vind ik zeer vreemd op de weg vragen ze dat niet.gossie dan mag je ook geen paracetanolletjes en degelijke meer nemen .
word wel vervelend ook al geen borrels meer.
groet wout
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Drugs en grootvaarbewijs

Berichtdoor quichot » 17 Sep 2015, 13:13

R.C.Grootveld schreef:Ik zie niet in waarom "ik" of een arts zo'n vraag wel mag stellen en de overheid niet.

Vragen staat vrij, net als de keuze niet te antwoorden. Maar in dit geval is die keuze er niet, omdat je anders je VB niet krijgt. Dus moet je de vraag stellen in hoeverre de overheid dit niet misbruikt als oneigenlijk machtsmiddel om in het privéleven van een burger te kunnen gluren.

Het addertje onder het gras zit 'm natuurlijk die z.g preventie, want wie kan dáár nou tegen zijn.
En inderdaad: als er ziektebeelden zijn die je functioneren als schipper nadelig kunnen beïnvloeden, dan moet je die aangeven in je medische verklaring. Dat zal niemand willen bestrijden. Dus in het rijtje ziektes waarvoor je bent of wordt behandeld, die je nu toch al moet aanvinken, zou ook behandeling voor verslavingsproblematiek moeten staan. Dat is een stuk preventiever dan vragen of de schipper in z'n vrije tijd wel eens een stickie rookt. Want niet alleen brengt hij daarmee de veiligheid op geen enkele manier in gevaar, het gaat vooral niemand wat aan.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Drugs en grootvaarbewijs

Berichtdoor R.C.Grootveld » 17 Sep 2015, 14:47

quichot schreef:Vragen staat vrij, net als de keuze niet te antwoorden. Maar in dit geval is die keuze er niet, omdat je anders je VB niet krijgt.

Dan nog heb je nog steeds die keuze ..... Dat bedoel ik dus met het dragen van de consequenties .....

Er wordt altijd geschermd met 'eigen verantwoordelijkheid nemen'.
Wel dit voorbeeld is in mijn ogen een prototype voorbeeld waaruit blijkt dat dat 'nemen van die eigen verantwoordelijkheid' ineens veel minder hard geroepen wordt, als we ook zelf de directe gevolgen ervan moeten aanvaarden.
Zoals in dit geval geen recht hebben op je VB.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Drugs en grootvaarbewijs

Berichtdoor R.C.Grootveld » 17 Sep 2015, 14:57

quichot schreef:Want niet alleen brengt hij daarmee de veiligheid op geen enkele manier in gevaar

Hoewel ik geen expert op het gebied van het na-ijl effect van het roken van een sticky, ben ik het daar niet mee eens.
Temeer daar je je af kunt vragen wat de definitie van 'vrije tijd' is, en dan met name 'wanneer eindigt die'.

Tijdens mijn werk mag ik geen alcohol nuttigen, in mijn vrije tijd wel.
Dus 5min voor aanvang werk (is nog vrije tijd) en tussen de middag bij de lunch (ook vrije tijd) .....
Ik weet zeker dat ik dan toch wel wat uit te leggen heb.....
Vrije tijd kan voor een schipper ook de periode zijn aan boord tussen twee wachten? Wat als hij/zij dan een stickey rookt en 'high' op komt dragen?

Vrije tijd is een ruim begrip op het moment dat die in relatie tot je werk wordt gebracht, dan is hij ineens niet zo vrij meer.
Dat heeft niets met kreten als 'big brother' of '1984' te maken, maar met een stuk verantwoordelijkheid besef jegens de samenleving.

En wat die veiligheid betreft:
"Veiligheid" is het resultaat van kans en impact en de kans dat er wat met een schip gebeurt is klein, maar stel dat een 'high' zijnde roerganger een geladen LPG tanker op de Merwede op een strekdam zet omdat hij de wereld toch wat ruimer zag dan deze in werkelijkheid is. De impact daarvan is groter dan een personenauto die tegen een ander opbotst.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Drugs en grootvaarbewijs

Berichtdoor Marie Christina » 17 Sep 2015, 15:53

In de regeltjes bij Van Oord staat niet alleen dat je geen alcohol tijdens de wacht mag nuttigen er staat ook dat je niet onder invloed op wacht mag verschijnen.
De vrije tijd tussen twee wachten werd daarmee een grijs gebied.
Want wanneer moet je stoppen met alcohol nuttigen?
Twee bier?
Drie?
Vijf?
Op een gegeven moment werd vijf de ongeschreven regel.
Velen hielden zich daar niet aan. Gevolg: algeheel alcoholverbod.
Oók tijdens de vrije wacht.

Wat ik echter tijdens mijn verlof doe gaat Van Oord geen reet aan.
Al zuip ik me coma.
Als ik maar weer nuchter ben als ik weer de gangway op stap.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Drugs en grootvaarbewijs

Berichtdoor quichot » 18 Sep 2015, 08:38

Rob, iedereen hier, dus jij ook, begrijpt best wat ik bedoel met vrije tijd.
Maar voor de volledigheid: als iemand kort voor diensttijd een fles jajem naar binnen slaat, dan valt dat niet meer onder een neutje in vrije tijd. Zo goed? ;)

Meer algemeen: Dat sluit ieder gebruik van genotsmiddelen uit waarvan het effect in diensttijd nog zodanig voelbaar is dat de veiligheid in geding komt. Ik kan je terzake cannabis geruststellen: een avond tevoren gerookt stikkie leidt niet tot zodanige geestverruiming dat de volgende dag een strekdam voor het Nirwana wordt aangezien.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Drugs en grootvaarbewijs

Berichtdoor R.C.Grootveld » 18 Sep 2015, 17:47

Als deze materie van in elkaar grijpende regels, aspecten etc voor 'iedereen' duidelijk zou zijn, zou deze topic niet gestart zijn .....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten