bevriezen standpyp toilet

Re: bevriezen standpyp toilet

Berichtdoor fox4you » 28 Jan 2012, 18:59

reijmerink schreef:ik vrees dat het niet werkt bij afwisselend vriezend.weer.Het keert, volgens mij, na indrukken, niet terug naar de vorige(luchtige) stand

Toch wel want ik gebruik het al jaren, meestal snij ik na de winter het gedeelte dat onderwater heeft gezeten af omdat het wat aangegroeid is en gebruik het overgebleven stuk de volgende winter opnieuw.
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: bevriezen standpyp toilet

Berichtdoor reijmerink » 28 Jan 2012, 20:16

nu het toch gaat vriezen,zal ik eens een proefje doen met twee glazen weckflessen. beiden met 1 liter water en een merkstreepje.In de ene een dubbel gevouwen slang met een lucht inhoud van 100 cc, de ander met een stukje pu schuim. En dan, na ontdooien, eens bezien of het water nog tot aan het merkstreepje rijkt..ben benieuwd, grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: bevriezen standpyp toilet

Berichtdoor vuuren1 » 28 Jan 2012, 21:43

Schrijven dat iets al jaren werkt is hetzelfde als dat een ander beweert dat het niets doen met de huiddoorvoeren onder de kogelkraan (gesloten en gevuld met antivries) ook nooit bevriest.
Even onder de waterlijn water vriest het niet en die relatieve -warmte- straalt uit naar boven.

Reijmerink,
Voor bevriezen en na het weer ontdooien zal het water m.i. op hetzelfde streepje komen (als die fles niet is stukgevroren ;) ).
Het is 1 volume wat weer terugkeert van water naar water.
Met een slang zal de lucht samengedrukt worden en bij opwarming weer terug uitzetten, met schuim ook, mits de gesloten celstructuur intact blijft.

Dergelijk -schuim- producten zijn meestal bedoeld om te isoleren en niet geschikt om mechanisch te worden belast.
Wij isoleren de boten in de basis met een gesloten cel product, dat werkt uitstekend.
Maar als je een paar dagen over een stuk van dat spul heen loopt wordt het steeds platter omdat de cellen stuk gaan a.g.v. mechanische belasting.
Vorst is een stevige mechanische belasting wat dergelijke zwakke cellen kan slopen.
Dan werkt het mogelijk 1x goed bij bevriezing.
Als het jaren lang hergebruikt kan worden (zoals bij Fox) is het zeer waarschijnlijk nooit aan bevriezing onderhevig geweest.

Ofwel, onder water vriest het weinig of niet.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: bevriezen standpyp toilet

Berichtdoor reijmerink » 28 Jan 2012, 23:56

hans vV schreef:...Met een slang zal de lucht samengedrukt worden en bij opwarming weer terug uitzetten, met schuim ook, mits de gesloten celstructuur intact blijft....Dat is nou net waar ik mee ga experimenteren...ALS het zo is dat uitzettend ijs de celstructuur sloopt van pu schuim..DAN geeft zo,n bescherming in een lange winter met wisselende vorstperioden je minder bescherming dan je aanvankelijk dacht ! Lukt het me deze week niet, met vorst buiten dan doe ik het wel een keer in de vriezer..grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: bevriezen standpyp toilet

Berichtdoor fox4you » 29 Jan 2012, 21:27

vuuren1 schreef:Schrijven dat iets al jaren werkt is hetzelfde als dat een ander beweert dat het niets doen met de huiddoorvoeren onder de kogelkraan (gesloten en gevuld met antivries) ook nooit bevriest.

Laat ik me dan anders uitdrukken Hans,
Uit opgedane ervaringen de afgelopen winters waarbij het af en toe behoorlijk vroor en we rondjes om de boot hebben kunnen schaatsen, weet ik dat mijn standpijpen niet kapot vriezen als ik een isolatiebuis met een gesloten celstructuur in de standpijp stop.
Overigens doe ik dit al jaren zo en heb nooit problemen of schade door bevriezing ondervonden.

Afbeelding
Afbeelding

Op de plaatjes is 1 van de 2 loospijpen (100mm doorsnee) van de kuip te zien die ik bescherm met 2 in elkaar geschoven isolatiebuizen.
Kombuis, douche afvoer is een gecombineerde loospijp van 50mm die ik op dezelfde manier bescherm.
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: bevriezen standpyp toilet

Berichtdoor Bejakruiser » 29 Jan 2012, 22:15

@ Hans,

Maar wat jij bedoelt te zeggen is dat er eigenlijk niets aan de doorvoeren gedaan hoeft te worden? Of wat doe jij met die van jouw? Bijvoorbeeld aankomende week kon het een 10 graden gaan vriezen ga jij er dan iets aan doen of laat je het zoals het zit?
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: bevriezen standpyp toilet

Berichtdoor JOHAN » 08 Feb 2012, 15:50

hallo allen,iets zit me toch niet lekker met het uitzeten van het ys,woon in delfshaven [rotterdam] ligt hier helemaal dicht gevroren maar wat ik me afvraag ,waar blyft die 10% uitzetting van het ys.vrgr johan
JOHAN
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 22 Jan 2012, 16:35
ligplaats:
info:

Re: bevriezen standpyp toilet

Berichtdoor sigdock » 08 Feb 2012, 16:04

JOHAN schreef:hallo allen,iets zit me toch niet lekker met het uitzeten van het ys,woon in delfshaven [rotterdam] ligt hier helemaal dicht gevroren maar wat ik me afvraag ,waar blyft die 10% uitzetting van het ys.vrgr johan


Naar boven, ijs kan vrij uitzetten de lucht in. Neem een fles, vul deze half met water, markeer het niveau, zet 'em vannacht buiten en kijk morgenoachtend wat er is gebeurd.
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: bevriezen standpyp toilet

Berichtdoor Klaas » 08 Feb 2012, 17:21

indd het zoekt de makkelijkste weg en die is omhoog.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: bevriezen standpyp toilet

Berichtdoor fox4you » 08 Feb 2012, 18:38

Of omlaag. :)

Afbeelding
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten