bevriezen standpyp toilet

Re: bevriezen standpyp toilet

Berichtdoor reijmerink » 16 Feb 2012, 17:24

mijn afsluiters zijn heel gebleven. Volgend jaar doe ik het toch serieuzer. Als je de slang loskoppelt , leegzuigt en av er in doet en dan even afsluiter open en dicht, weet je niet of het binnenspuitend slootwater wel zich zo gauw mengt met de AV,waardoor de bol van de afsluiter met water blijft zitten.. Dus slang verlengen,geeft hogere druk of persen...maarre.zoals eerder vermeldt..toedekken met .dekens,kranten..what have you om een stilstaande luchtlaag te creeeren boven de afsluiters is ook de remedie.
ps het idee van hvv om raapolie in standpijpen te doen en wel zoveel , druk gezien, dat het wateroppervlak zicht krek onder het bootvlak bevindt is natuurlijk ,bij afsluiterloze standpijpen ook een goed idee...moet je wat sommetjes maken met s.g en inhoud..enfin..volgende winter maar weer eens afwachten..grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: bevriezen standpyp toilet

Berichtdoor fatboy » 16 Feb 2012, 19:30

ik hoorde van een schipper die gooide in al zijn afsluiters /afvoeren gewoon slaolie dit bevriest niet en drijft op water dus klonk heel logisch :D ,maar heb het nog niet geprobeerd groet jan
fatboy
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 14:59
Woonplaats: drachten
ligplaats:
info:

Re: bevriezen standpyp toilet

Berichtdoor vuuren1 » 18 Feb 2012, 00:03

fatboy schreef:ik hoorde van een schipper die gooide in al zijn afsluiters /afvoeren gewoon slaolie dit bevriest niet en drijft op water dus klonk heel logisch :D ,maar heb het nog niet geprobeerd groet jan


Dat heb ik in een eerdere boot met langere stalen standpijpen ook jaren toegepast.
De zonnebloemolie wordt ook vrij dik als het eerst -gebruikt- is (oliebollen in gebakken..) en koud is.
Nieuwe olie blijft dunner en dan spoelt het er mogelijk uit door waterbeweging onder de boot.
Ik vulde de standpijpen wel pas als de vorst echt in de buurt kwam (dan werd het na het vullen vrij snel dikker).

Het is altijd goed gegaan, ofwel de boot is nooit gezonken. Dat zegt niet alles omdat het slechts een eigen bedenksel was.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: bevriezen standpyp toilet

Berichtdoor Bejakruiser » 18 Feb 2012, 01:44

Hoe beveilig je het beste een stalen roerkoning? (zonder lager of keerring, maar gewoon een stalen buis)
Gewoon voor de winter goed doorspuiten met nieuw vet?
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: bevriezen standpyp toilet

Berichtdoor vuuren1 » 18 Feb 2012, 01:54

Bejakruiser schreef:Hoe beveilig je het beste een stalen roerkoning? (zonder lager of keerring, maar gewoon een stalen buis)
Gewoon voor de winter goed doorspuiten met nieuw vet?


Ja.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: bevriezen standpyp toilet

Berichtdoor Bejakruiser » 18 Feb 2012, 02:24

Oke bedankt.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: bevriezen standpyp toilet

Berichtdoor teunis » 23 Feb 2012, 21:58

Als je slaolie in je standpijp doet krijg je een oliefilm rondom je boot,ik denk dat de havenmeester daar ook niet opzit te wachten.

M.V.G. Teunis
teunis
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 22 Jan 2012, 20:14
ligplaats:
info:

Re: bevriezen standpyp toilet

Berichtdoor sigdock » 24 Feb 2012, 12:51

1 - olie is lichter dan water dus als je de piijp niet helemal afvult maar de onderste 5 cm ofzo gewoon gevluld laat met water is er niks aan de hand.
2 - slaolie is een plantaardig product wat is opgegeten door de plaatselijk fauna voordat de havenmeester het heeft ontdekt.
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: bevriezen standpyp toilet

Berichtdoor vuuren1 » 25 Feb 2012, 23:41

teunis schreef:Als je slaolie in je standpijp doet krijg je een oliefilm rondom je boot,ik denk dat de havenmeester daar ook niet opzit te wachten.

M.V.G. Teunis


Heb je gelijk in, ik kreeg ook opmerkingen over een oliefilm rond de boot.
Oplossing: Je moet er ook eerst oliebollen in bakken dan weet de havenmeester de geur te herkennen en snapt hij dat het plantaardig is :D
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: bevriezen standpyp toilet

Berichtdoor fox4you » 06 Mrt 2012, 22:52

reijmerink schreef:nu het toch gaat vriezen,zal ik eens een proefje doen met twee glazen weckflessen. beiden met 1 liter water en een merkstreepje.In de ene een dubbel gevouwen slang met een lucht inhoud van 100 cc, de ander met een stukje pu schuim. En dan, na ontdooien, eens bezien of het water nog tot aan het merkstreepje rijkt..ben benieuwd, grtn reijmerink
Hoe is het met jouw experiment gegaan?

Vandaag het isolatieschuim dat afgelopen vriesperiode helemaal zat vastgevroren uit de standpijpen gehaald en zoals op het plaatje te zien is zijn ze weer helemaal in hun oorspronkelijke vorm dus kunnen volgende winter weer gebruikt worden.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten