afstandsbediening voor boegschroef.

Re: afstandsbediening voor boegschroef.

Berichtdoor laserdevil » 30 Dec 2014, 16:45

Lucter,
Bedankt voor de vermelding.
Was het inderdaad vergeten te melden.
Zodra je de bediening loslaat , geeft dat iets vertraging op de motor.
Dat is , zoals lucter zegt , voor de boegschroef geen probleem , maar zou voor de ankerlier wel een probleem kunnen zijn.
Of je houd er rekening mee , en dan is er ook niks aan de hand.
Het betreft zich max. 1 seconde , maar mijn gevoel zegt iets minder.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 827
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: afstandsbediening voor boegschroef.

Berichtdoor laserdevil » 14 Jul 2018, 18:01

Even een update van een al oude post , maar wat ik jullie toch wil mededelen.
Ben een tijd bezig geweest met ons huis wat we 2 jaar geleden konden kopen van de woningbouwvereniging (scheefhuurders nu scheefkopers ;) ) , zodat de boot even uit de picture was.
Heb haar op de kant gehad en ben nu weer met de binnenkant bezig.
Daarbij zat de af van de boegschroef me niet helemaal lekker , vanwege het bereik.
Toen kwamen de chinezen in beeld met de oplossing.
Ik zat te denken aan radiografisch bestuurbare auto's vliegtuigen en boten.
Deze werken op een frequentie van 433mhz en gaan dus ook door materialen heen en reiken verder.
Dus ik heb bij mijn vrienden van aliexpress een zender-ontvanger gekocht en thuis getest.
De ontvanger lag in de schuur met een 12volt lampje en ik stond binnen in huis , in de gang met de af te spelen.
Mijn vrouw bevestigde of het lampje aan en/of uit ging.
Dit was op een afstand van ong. 15meter en door 3 muren en glas heen.
Werking is 100% en word binnenkort ingebouwd met een review over de af.
Was klaar voor ong. €7,50
Afbeelding
Afbeelding
De bovenste foto laat de af en de ontvanger zien.
De ontvanger heeft 2 relais die er voor zorgen dat de plus en min op de motor worden omgedraaid.
Zal mijn bevindingen zeer binnenkort hier kenbaar maken.
Je hoeft niet bang te zijn dat het werkt met andere af , daar ze een zeer brede bandbreedte hebben met heel veel codes.
De af kan geprogrammeerd worden zodat je moment schakeling kan doen of continue.
https://www.youtube.com/watch?v=b8v52_MPVq0
Moet alleen de knoppen even visueel aanpassen voor bb en sb bediening.
Ze hebben ook andere modellen af , maar vond dit niet storend.
Weet niet of hij naloopt na het loslaten van de knoppen , maar binnenkort volgt er een update op deze post.
Hoop volgende week of die week daarop mijn bevindingen hierover te kunnen delen met jullie.
Als dit goed loopt dan ben ik voornemens om mijn besturing ook zo te laten lopen.
Krijg van een collega watersporter een elektrisch-hydraulische pomp en dan kan ik hetzelfde principe aanhouden.
Stel je voor de stroom valt uit , hoor ik velen al denken , het bestaande stuur systeem blijft natuurlijk ook bestaan ;) .
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 827
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: afstandsbediening voor boegschroef.

Berichtdoor pascall » 14 Jul 2018, 22:08

Tegenwoordig werk de modelbouwwereld met 2.4 GHZ, met dit systeem is het uitgesloten dat iemand op de zelfde frequentie zit.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: afstandsbediening voor boegschroef.

Berichtdoor Roelof » 14 Jul 2018, 22:30

laserdevil schreef:Beste forumleden,
Ik ben nogal een nieuwsgierig en innovatief mannetje.
Nu heb ik zoals jullie weten vorig jaar een boegschroef ingebouwd.
Aan de kabel zitten 2 aansluitingen om evt. nog een bedieningsunit aan te sluiten om de boegschroef te bedienen.
Nu zat ik te denken om de boegschroef draadloos te kunnen bedienen.
-//-


Idd innovatief maar persoonlijk zie ik geen meerwaarde in een losse (rondzwervende) afstandbediening.

Afstandbediening is leuk maar je moet de zender wel steeds bij je hebben en zeker zijn dat de batterijen toereikend geladen zijn.
Zelf ben ik nogal ouderwets en heb meer geloof in vaste bedieningspunten welke duidelijk zijn voor iedereen (dus geen afstandbediening welke ergens aan dek ligt of wordt vergeten om mee te nemen).
Op onze boot kan de boegschroef bedient worden vanaf de manoeuvreerstand (voorop) en vanaf het achterdek vanuit een vaste positie.

Achterdek:
Afbeelding

De reguliere bediening:
Afbeelding
(let niet op de rommel, foto is gemaakt tijdens het slopen :mrgreen: )

De bediening vanaf het achterdek is aanwezig voor het geval je alleen vaart en de manouvreerstand moet verlaten om achter vast te maken.
Na reparatie hebben we het getest, het is een "moeder / slaaf" schakeling; de knop op de manouvreerstand overruled de bediening op het achterdek.

In mijn visie is een dergelijke schakeling duidelijker dan een bediening dmv een wireless afstandbediening.
Indien nodig, zonder te kijken / zoeken weet je waar de BS bedienbaar is, altijd 1 hand voor de landvast en 1 hand voor de bediening van de BS en omdat de BS aan de 12 V hangt is de bediening niet afhankelijk van +++ batterijen.

Het is een verschil van mening. Ik ben nogal ouderwets maar denk daar soms toch de voordelen van te zien. Anderen lopen vooruit en hebben vooruitstrevende intenties of houden van gadgets.
In de praktijk denk ik dat een dergelijke afstandbediening als 2e optie niet veel gebruikt zal worden.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: afstandsbediening voor boegschroef.

Berichtdoor laserdevil » 15 Jul 2018, 01:29

Roelof,
als het een gadget is dan geldt hetzelfde voor je bediening buiten.
De batterijen gaan een eeuwigheid mee en het is alleen maar gemakkelijk als je alleen gaat aanmeren.
In feite komt het er op neer dat jou en mijn systeem hetzelfde werken , maar dat jou systeem bedraad is en de mijne niet.
En rondzwervend zal de af ook niet zijn , daar hij met een koord om de nek komt bij het varen.
extra voordeel is , omdat ik nog geen 2de stuurstand heb , ik toch buiten kan manoeuvreren zonder extra leidingen of kabels te trekken.
Het enigste wat dan nog moet is gas/koppeling buiten maken.
Scheelt ook nog in de kosten.
Maar ik heb dit draadje ook niet gemaakt om wel of niet een af te gebruiken , maar als tip dat het mogelijk is , en dat anderen het ook kunnen gebruiken zonder eerst een testfase te moeten doorlopen.
En wat betreft de 2.4ghz , dat klopt , maar ik moest iets hebben waar het signaal niet van geblokt word door staal en glas , en daar voldoet de 433mhz meer dan genoeg aan.
Heb trouwens niet gekeken of de chinese vrienden ook een 2.4ghz versie hebben , maar daar kijk ik wel even naar.
Bedankt voor die tip alvast ;) .
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 827
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: afstandsbediening voor boegschroef.

Berichtdoor henkvd » 15 Jul 2018, 11:03

Voor het mooie zouden er meer aansluitingen naar buiten gebracht mogen zijn op de print, hier moet je het nodige bij maken om hem te kunnen gebruiken.
Uiteindelijk wil je 2 schakelbare contacten hebben om de boegschroef functie te kunnen bedienen, dat lukt zonder krassen en draden solderen nu niet.
Die schakelbare contacten zet je dan over de joystick heen,

Deze is een stuk geschikter

Afbeelding

Wil je het nog mooier maken dan neem je er een met een AB met 4 knoppen, 2 knoppen voor BB en SB en 2 knopen voor standby en off van de remote functie.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: afstandsbediening voor boegschroef.

Berichtdoor kajoe » 15 Jul 2018, 11:47

persoonlijk vind ik het allemaal prachtig die afstand bedieningen ,en iedereen moet doen wat hij wil..
maar nu als het een keer mis gaat ,verkeerde knopje of zo kastje verkeerd omhouden enz ,en je knalt op iets ,of buurman ,of net voor een aanstormende collega ,hoe zit het dan met de eventuele verzekeringen
op de rijn en binnenvaart zijn er strakke regels omtrent dat soort zaken .
een vriend van mij heeft eenkeer een nieuw schip laten bouwen en omdat hij ook een beetje futuristies wou doen heeft hij zelf met behulp van anderen het zo gemaakt dat hij de kopschroef ,hoofd motor en roer kon bedienen met een afstand besturings set ,zodat hij op de wal staande het schip wat heen en weer kon manouvreren ,dit werd dus door de inspectie en de verzekering volledig ,en niet verzekerd kon worden ,dit was dus ruim 20 jaar geleden afgekeurd ,zodat hij de zaak maar heeft opgedoekt en op de normale wijze is verder gegaan .

zelf vooer ik op een schip op de rijn in die tijd tja en op de buiten besturing sets vast gebouwd mochten wij niet gewoon varen ,om lekker in het zonnetje te zitten ,het was alleen om te manouvreren bij sluizen en aanlegplaatsen ,in mijn tijd hebben we dus 3 keer een pv gehad in duitsland .
oja zelf heb ik gewoon het bekende knuppeltje 1 op de boven best ,en op het beneden paneel ,nooit geen knopjes omzetten enz .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: afstandsbediening voor boegschroef.

Berichtdoor Klaver vier » 15 Jul 2018, 19:35

Ik vind het nou wel weer heel handig,en dat je de andere joysticks gewoon nog kan gebruiken is toch super.
Mijn vrouw is wat slecht ter been,die zou dan als ze voorop staat een klein beetje kunnen corrigeren.
Maar begrijp ik goed dat er ook een antenne bij moet?
Als je dat gedeelte dat Henk voorstelt,moet je dan alleen aansluiten op die poortjes van de kroonsteen naast de blauwe blokjes of komt er veel meer bij kijken.
Dan zou ik het dus heel simpel bij de joystick op het achterdek aan kunnen sluiten en alles blijft verder gehandhaaft.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: afstandsbediening voor boegschroef.

Berichtdoor henkvd » 15 Jul 2018, 21:06

Idd gewoon over de joystick contacten zetten is voldoende, 2 relais uitgangen voor ieder richting 1 gebruiken en een relais uitgang om evt standby en off te maken, al zou je die ook weg kunnen laten en deze functie alleen door het boegschroef paneel te laten doen ( indien aanwezig).

Die van lasedevil zou nog geschikt gemaakt kunnen worden zonder de print aan te passen, door 2 relais op de plaats van de motoruitgang te plaatsen met ieder een diode in serie er tussen, zodanig dat het relais polariteit gevoelig wordt, als de motor linksom zou draaien trekt het ene relais aan en zou de motor rechtsom draaien trekt de andere aan, de contacten ( NO en C ) van de relais kunnen dan weer over de joystick heen gezet worden.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: afstandsbediening voor boegschroef.

Berichtdoor Roelof » 16 Jul 2018, 06:59

laserdevil schreef:Roelof,
als het een gadget is dan geldt hetzelfde voor je bediening buiten.
.


Ik bedoel het niet negatief hoor.
Bij ons zat het er op toen we de boot kochten alleen werkte het niet. Verwijderen zou een stuk meer werk zijn dan repareren en als het aan boord is, moet het wel werken vindt ik.
Ik zie het alleen een extra mogelijkheid voor een storing (zoals bij ons gebleken is :( )
In de korte tijd dat we gevaren hebben met onze boot heb ik het nut nog niet ontdekt met de stuurstand helemaal voorop. Als onze boot een hek schroef zou hebben met een 2e bediening op het achterdek zou ik er anders tegenover staan.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten