Toilet maar welke

Toilet maar welke

Berichtdoor basvanhethul » 26 Jun 2014, 22:46

Goedeavond,

Onze Rm69 hand toilet is aan vervanging toe.

Nu zag ik voor een leuke prijs deze: http://www.kokwatersport.nl/johnson-aquat-toilet-elec-met-versnijder-compact-12v/p50203-HAD0/
of deze: http://www.kokwatersport.nl/johnson-aquat-toilet-laguna-met-versnijder-12v/p32193-HAD0/
Kent iemand dit merk en de kwaliteit van de pomp.

Wij hebben geen vuilwater tank en er is genoeg stroom aan boord.
Hij moet op de plek komen waar de nu rm69 toilet zit.
basvanhethul
 
Berichten: 67
Geregistreerd: 11 Mrt 2012, 20:28
ligplaats:
info:

Re: Toilet maar welke

Berichtdoor vuuren1 » 26 Jun 2014, 23:32

Een RM69 is betaalbaar, simpel en betrouwbaar, daarbij zijn alle onderdelen te koop.
Waarom zou je een elektrisch toilet willen, als die het niet meer doet heb je niks.
De RM69 is ook met een grotere pot leverbaar.

De eerste Johnson ziet er leuker uit dan de tweede en Johnson is geen rommel.
Zelf heb ik een Vetus elektrisch toilet van ruim 700 euro en ik ben er niet weg van.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Toilet maar welke

Berichtdoor broekie » 27 Jun 2014, 09:03

Ik heb ook een RM 69 met een handpomp afgelopen jaar met vergrote pot geplaatst als vervanging van de oude.
Prima ding, gooi af en toe wat sla- of olijfolie wat ik ergens af laat lopen onderin en pomp even door.
Blijft hij soepel pompen.

Mijn broer had een dure elektrische die kapot ging. Nu ook een hand RM 69.
Voor € 120 - € 150 afhankelijk van pot en briltype, is er ergens wel een in de aanbieding.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2540
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Toilet maar welke

Berichtdoor stentor950 » 27 Jun 2014, 18:43

Goed om als het nodig is een nieuw toilet te plaatsen. Er zijn al heel veel booteigenaren die hun "äfval"water in de vuilwatertank opslaan. Nu het vervolg, dit ook op de juiste wijze afvoeren. Wat blijkt? 95 procent van de watersporters pompt het -direct of indirect- linea recta overboord. Er zijn daarnaast heel veel watersporters die dit niet echt op prijs stellen. Ik denk daarbij als eerste aan de zwemmers onder ons. Ik neem aan dat je het zelf ook niet prettig zou vinden om tussen de "bruine jongens" te moeten zwemmen.

Als je nu dus een nieuw toilet gaat plaatsen, neem dan ook de verantwoordelijkheid om een vuilwatertank te plaatsen! Ook dit maakt deel uit van je hobby! Ik weet dat het niet "gratis" is, maar een boot/hobby kost nu eenmaal geld, dus dit hoort er ook bij.

NB.1. Heb je geen ruimte voor een vuilwatertank, of daar op dit moment de financiële middelen niet voor? Denk dan ook een aan bijvoorbeeld een chemisch toilet. Een luxe model (met elektrisch doorspoelen) heb je al voor pakweg €150,-.

NB.2. Er is hier al eerder de discussie gevoerd dat er onvoldoende mogelijkheden zijn om het vuilwater kwijt te raken. M.i. onzin, houdt er gewoon rekening mee dat je na 2 á 3 dagen je tank moet leegzuigen! Volgens mij betreft gaat het gewoon om onwil!

NB.3. De wet moet m.i. heel snel worden aangepast. Hoe? Heel eenvoudig. Gewoon verbieden dat er een overloop of andere extra afvoerleiding - afgezien benodigd voor de afzuiging- aanwezig is.

PS. Ik ben geen milieu rakker, maar iemand met een chemisch toilet dat elke 2 á 3 dagen moet worden geledigd. Waar....het kan (bijna) overal!

PPS. Ik weet dat ik nu bakken met str*nt over me heen ga krijgen, maar daar kan ik wel tegen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Toilet maar welke

Berichtdoor Lucter » 27 Jun 2014, 19:20

stentor950 schreef:PS. Ik ben geen milieu rakker, maar iemand met een chemisch toilet dat elke 2 á 3 dagen moet worden geledigd. Waar....het kan (bijna) overal!



Nee, met een chemisch toilet ben je zeker geen milieu rakker :lol: :lol:

Op ruim water je vuilwatertank (versneden) legen is prima voor het milieu, dan drijven er ook geen bruine rakkers. Van de huidige dieselprijzen gaat sowieso iedereen "plat" af, dus drijft er niets meer :!:
Ze mogen ons wel gaan subsidieren voor het oplossen van het ontstane fosfaatprobleem ;)
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Toilet maar welke

Berichtdoor stentor950 » 27 Jun 2014, 19:30

Nee, met een chemisch toilet ben je zeker geen milieu rakker :lol: :lol:


Is biologisch afbreekbaar, komt in hetzelfde riool terecht als jouw bruine rakkers thuis

Op ruim water je vuilwatertank (versneden) legen is prima voor het milieu, dan drijven er ook geen bruine rakkers. Van de huidige dieselprijzen gaat sowieso iedereen "plat" af, dus drijft er niets meer :!:


Dan zijn het geen "bruine rakkers" om tussen te zwemmen, maar zwem je regelrecht door de "Bruine soep".
Als het maar warm genoeg is, het recept om knap ziek van te worden.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Toilet maar welke

Berichtdoor Lucter » 27 Jun 2014, 19:40

Tuurlijk Stentor, op ondiep klein water. Maar op groter water zie ik het probleem niet zo. Ik zal nooit op klein water, in de haven of aan een steiger mijn vuilwatertank leegpompen, lijkt me logisch.

Vooralsnog ben ik tegen verdergaande regelgeving; laat eerst het aantal en de werking van de walstations maar op orde komen. Vergeet niet, de beroepsvaart loost nog altijd, incl de passagierschepen, die kakken op een dag meer weg als ik in een heel seizoen :!:

Realiseer me dat we het topic aan het kapen zijn....

Ik heb een Mariner 45 toilet en ben daar heel tevreden over, het zit als thuis, en is makkelijk schoon te houden. Een voordeel is dat de spoelingen doseerbaar zijn ivm de beperkte capaciteit van een vuilwatertank.
Overigens spoel ik met drinkwater, en heeft de vuilwatertank een biomiddel wat de afbraak in de tank versneld ( 5 ltr op een 110 ltr vuilwatertank)
Een voordeel van electrisch is dat het vuil reeds versneden in de vuilwatertank terechtkomt. Om de tank uit te pompen heb ik een zware membraampomp, die langdurig droog mag lopen.

Ik denk dat er veel goede toiletten zijn, belangrijk is de langdurige verkrijgbaarheid van slijtdelen :!:
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Toilet maar welke

Berichtdoor stentor950 » 27 Jun 2014, 20:17

Groot of klein water is mij om het even. Als het mij lukt om elke 2 á 3 dagen mijn chemisch toilet ergens te legen, dan moet het met een beetje goede wil ook met de vuilwatertank lukken. Als je een positieve grondhouding aanneemt, dan zal je zien dat het in de meeste gevallen gaat lukken. Het is vaker de onwil cq de gemakzuchtige houding die mensen hebben. Je gaat toch ook niet midden op straat poepen, ook als niemand het zou zien :D

Bij de vereniging waar mijn boot ligt heeft een afzuigpunt. Door een ieder GRATIS te gebruiken, ook voor hen die toevallig langskomen. Vorig jaar bleek de installatie nog geen 30 maal te zijn gebruikt.
Er zit trouwens wel een stijgende lijn in, het waren er het jaar daarvoor nog geen 20.

Lucter schreef:Vooralsnog ben ik tegen verdergaande regelgeving; laat eerst het aantal en de werking van de walstations maar op orde komen. !:


Ik noem dit het afschuiven van je eigen verantwoordelijkheid. De wetgeving bestaat al sinds 2007 als ik het juist heb.
***Moet je in Duitsland eens proberen! Als je daar gesnapt wordt kost het €1500. Dat kost een complete installatie ook. Ongeveer vergelijkbaar met niet hands free bellen (€230 + €7 administratie kosten) en de prijs van een ingebouwde Bleutooth set.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Toilet maar welke

Berichtdoor Lucter » 27 Jun 2014, 20:23

stentor950 schreef:Bij de vereniging waar mijn boot ligt heeft een afzuigpunt. Door een ieder GRATIS te gebruiken, ook voor hen die toevallig langskomen. Vorig jaar bleek de installatie nog geen 30 maal te zijn gebruikt.
Er zit trouwens wel een stijgende lijn in, het waren er het jaar daarvoor nog geen 20.


Mazzelaar die je bent :!: Een vereniging ZONDER KAKKERS :lol: willen we allemaal wel :!:

Zonder gekheid, als ik het kwijt kan bij een installatie, zal ik het zeker niet overboord pompen (ook ik kom uit een uitstekend milieu)
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Toilet maar welke

Berichtdoor stentor950 » 27 Jun 2014, 20:39

Mazzelaar die je bent :!: Een vereniging ZONDER KAKKERS :lol: willen we allemaal wel :!:


Ja, dat is een hele luxe positie, en ook zij weten de afzuiginstallatie steeds beter te vinden :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


(ook ik kom uit een uitstekend milieu)


Dat blijkt al uit het feit dat we hier over kunnen debatteren :shock:
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Volgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten